בורא נפשות

בורא נפשות רבות

איך אפשר להיות נוכחים בברכה הכי שכיחה במהלך היום? ומה הסיפור הזה של חסרונות בברכה? ולמה בכלל בני אדם צריכים לאכול כל הזמן?

חלק מהתכנים יעלה בהמשך

ללומד

מפגש מצולם

מפגש שביעי במחזור

סיכום קצר

בכמה מלים

ברכת בורא נפשות היא כנראה הברכה הכי שכיחה ביום. בשל היותה שגורה כל-כך בפינו – קשה יותר לשים אליה לב. אולם דווקא ההטמעה שלה בשטף היום יכולה לאפשר לנו עוגנים של חיבור ותזכורת.

במקום להיות בתודעה של ישות ו"לי יאורי ואני עשיתיני", סדרת ברכות ה"בורא", מעמידות אותנו מול ההבנה הפשוטה ביותר: אנחנו ברואים. והקב"ה ברא אותנו. ובורא אותנו בכל רגע.  בברכה אנו מודים על כך שה' ברא אותנו, וברא את מחסורנו ההכרחי כלחם ומים, וגם "על כל מה שברא להחיות" אוכל שמלבד ערך תזונתי יש בו תענוג.

בכל בוקר אנחנו שואלים ומקבלים את נשמתנו מהקב"ה. דרגת ה"שואל" היא הגבוהה מבין ארבעת השומרים המופיעים בפרשת משפטים. שואל חייב אפילו על דבר שקרה אפילו שלא באשמתו, אלא אם כן אם הבעלים נמצא איתו. ובמלים שלנו: אם שאלנו את הנשמה לעוד יום אנו נושאים באחריות על כל טעות, אלא אם כן נחיה בתודעה של "בעליו עמו", שהקב"ה נמצא איתנו בכל מקום ואנו נוכחים לפניו. וממילא מכוונים את רצוננו כפי רצונו.

עמדה כזאת בנפש מחברת בכל רגע נתון את האדם עם בוראו, וממילא מדייקת מאוד את כל מה שאנו עושים במהלך היום.

לא פשוט לכוון בברכה שכיחה, מומלץ להתחיל ונסות לפחות עם פעם אחת ביום, של התבוננות ונוכחות.

 

 

אבל למה אנחנו חסרים לכתחילה? (ובמלים אחרות, למה אנחנו צריכים לשתות ולאכול כל הזמן?)

ברובד פשוט, טמונה כאן ההבנה שאנחנו איננו שלמים או מושלמים. החסרונות נועדו להזכיר לנו זאת. רש"י על "לא טוב היות האדם לבדו", כותב שהחשש הוא שאדם לבדו עלול לחשוב שהוא אלוהים.

"הרבה צריך האדם לעמול כדי להכיר שיש מציאות זולתו", כך הרב קוק. לא פשוט להכיר בכך שלא הכל סובב סביבי, כל העולם במה וכולם שחקני משנה. וכאן ישנה הזדמנות תרגול ותזכורת, שאנו חסרים ושאנו זקוקים להשלמה. ומבקשים תמיד להיות בתנועה של השתלמות.

למעלה מזה, החסרונות הם בריאה בפני עצמה. הרי באנו לעולם כדי לעמול, "לעבדה ולשמרה. המציאות חסרה כדי שנשלים אותה בעצמנו. איך אומרים בשם האדמו"ר מקוצק, מלאכים יש מספיק בשמים, העניין שלנו הוא להיות אנשי קודש, אנשים בשר ודם שהם קדושים.

"אין הבדל כלל בין החסרונות ובין היתרונות", כך הרב קוק, "כולם הם צרכיו של אדם". החסרון הוא צורך של האדם, לא פחות. הדרך של כל אחד להתקדם ולתקן את החלק שלו בעולם. "כל מדות הארון היו חצאים", אומר מי-השילוח בפרשתנו, "כי לקנות דברי תורה צריך לידע שחסר לו", החסרון מאפשר לנו געגוע, תנועה ורצון.

זה בדיוק החלק שלנו והחלקיות. העולם חסר כדי שאנחנו, הנפשות הרבות, נשלים אותו. כל אחד עם רצונותיו, תפילותיו וכישרונותיו.

מודים אנחנו לך, אנחנו אומרים כל יום, שאתה הוא ה' אלוקינו. קודם כל להודות ולהכיר בהשגחת ה' עלינו. לא בכדי מודים שווה בגימטריא מאה. מאה ברכות. של הכרה, חיבור ועוגן. ברוך חי העולמים. כל הזמן הקב"ה מחיה אותנו. ונותן לנו מקום שאנחנו צריכים להשלים אותו.

כך מבאר האמרי אמת את ברכתנו, "כל הנצרך וחסר לאדם עומד לפניו וכשמאמינים בחי העולמים נגלה הכל", מרגע שאנחנו מאמינים ומחוברים – אנחנו רואים את הדרך למילוי חסרוננו.

תרגיל כתיבה

תרגיל התבוננות וכתיבה שקשור לברכה

הצעות לכתיבה סביב ברכת בורא נפשות:

  1. איך אני יכול לעגן את החיבור שלי עם הקב"ה גם מחוץ לבית כנסת?

  2. לראות את מי שאיתי ולהודות.

  3. להרגיש את החסרון. מהם החסרונות שלי? מהם הכשרונות שלי? 

  4. מה המקום המרכזי שבו אני צריך לעמול בחיי?

דף מקורות

ייעודי להדפסה A5

דף מקורות ייעודי

משפט-תמונה

שילך איתכם ביום הקרוב

קבלה טובה

לקראת היום החדש:

לפתוח את הלב, לבקש, לאלתר, להתכוון, ולראות איך יוצאים מברכת המזון מחוברים יותר

מודעה מעוצבת

למפגש הלימוד

מקורות למדיה

דף מקורות מותאם למדיה, כל מקור בשקופית על מסך מלא, ייעודי לשיעורים בזום

מהלך השיעור

בצורה פשוטה

מקורות להרחבה

הפניות נוספות, הערות והארות

יש לכם מה להוסיף?

ואתם רוצים לשתף את כלל הלומדים? לחצו כאן

להבין שהחסרונות הם השער שלנו לעבודה
שנזכה 32%