ד' שפתי תפתח

מתחילים! -
ד' שפתי תפתח

 

לשים לב למלים (ואולי גם נשים לב לביטוי הזה בעצמו: כששמים לב למלה – המלה מקבלת חיים משלה, יש לה לב, שדופק ופועם ומחייה) ולפגוש אותן מחדש

ללומד

מפגש מצולם

מפגש ראשון במחזור

מפגש מוקלט

של המפגש

סיכום קצר

בכמה מלים

מרחשון, אומר ר' חיים מאיר מויזניץ, הוא בגלל שהשפתיים עוד רוחשות. רוחשות ומרגישות את טעם התפילות של חודש אלול ותשרי. ומתחילות לרחוש ולבקש על הגשמים.

מסתבר שחודש חשון הוא לא מר, כפי שנוהגים לומר. להיפך. מרחשון הוא חודש התפילה. והסיבה שאין בו חג היא מפני שכל החודש הזה מוקדש לדבר אחד: לקחת את ההארה הגדולה של תשרי אל תוך היומיום והשגרה. או במלותיו של ר' חיים, "לזכור ולשמור התעוררות זו בלבנו גם להבא, להחדיר רושם והשפעת הקדושה מימים נעלים אלו ולחקקם בקרבנו, למען יעמדו לימים רבים".

איזה זכות להתחיל את הלימוד על תפילה בחודש הזה! והשגחה! פלאי פלואס!

 

שלוש פסיעות

עוד לפני שאנחנו מתחילים את ברכות התפילה אנו צועדים שלוש פסיעות אחורה ואז קדימה. הרבה נאמר בפסיעות האלה. כנגד ה"ויגש" שנאמר בתנ"ך, כנגד השלוש מילין שהלכו וחזרו בני ישראל במתן תורה, אבל אם נלך על הרובד הפשוט: אנחנו מתכוננים. "דרך קרוב והגשה לדבר שצריך לעשות", כך הרוקח. פוסעים שלוש פסיעות ומנסים לכוון את הלב למקום. לתדר פנימי. של בקשה. של נוכחות מול מלך מלכי המלכים.

 

ה' שפתי תפתח

לפני שאנחנו מתפללים אנחנו מבקשים להפתח. השפתיים מייצגים את החיצוניות, הקצה (שפת מדרכה, למשל), הפה מייצג את הפנימיות. והנה, ברגע בו ה' יפתח לנו את השפתיים – יעזור לנו לצאת מהמוחצן, מהלהג התמידי ששוטף סביבנו – ופינו מיד ידבר תהילתו. זה מזכיר את זה ש"הנשמה היא מתפללת תמיד", צריך רק להיות מכוונים אליה, לעמוד זקופים וישרים, ולתת לה לדבר.

אולי זאת גם הסיבה שהפסוק הוא כחלק מפרק התשובה בתהילים, כל הזמן אנחנו חוזרים בתשובה – חוזרים יותר עמוק פנימה לזהות הנשמתית שלנו. ומתקרבים (לא סתם תפילה היא במקום קרבן כשאין בית-מקדש).

לפעמים אדם עומד מול ה' ומרגיש שהוא כל כך רחוק ושאין לו מה להגיד, הסוד, אומר רבי נחמן, הוא לדבר בדיוק על זה, להתפלל על זה שאני רוצה להתפלל ולא יודע איך. ואולי זאת גם הסיבה שהפסוק הזה פותח את התפילה. הרי "אילו פינו מלא שירה כים… אין אנחנו מספיקין להודות", והנה אנו עומדים, פותחים את שפתינו ומתפללים.

 

ופי יגיד תהלתך

"תהלה היא הדיבור המחזיר את הקרינה של מעשי ה'", אומר הרש"ר הירש. תהילה היא לא רק שבח ולא רק בקשה, היא ההארה שהקב"ה מאיר עלינו (וכבר אמר הרב וישליצקי זצ"ל שצריך לזכור את המלה הנוספת בשיר של "בשעה שהמשיח בא… ראו באורי שזורח עליכם).

כל מה שאנחנו הולכים לבקש זה רק כדי שנזכה להיות יותר שותפים עם אל, להמליך את השם בעולם ולקדש את שמו. זאת גם הסיבה שבימים נוראים אנו מבקשים חיים גם בברכות השבח שדרך כלל אין בהם בקשות: "זכרנו לחיים" – "למענך אלוקים חיים".

תרגיל כתיבה

תרגיל התבוננות וכתיבה שקשור לברכה

הצעות לכתיבת בוקר סביב ההכנה לתפילה:

  1. "חסידים הראשונים היו שוהין שעה אחת" קודם התפילה, מה הם היו עושים בשעה הזאת? מה אני?
  2. מהו דיבור של אמת, עליו אמר רבי נחמן, שכל החיים צריך לחכות לדיבור כזה?
  3. לשים לב למלים, איך אפשר להיות יותר נוכח במלים ולחיות אותם?

דף מקורות

ייעודי להדפסה A5

משפט-תמונה

שילך איתכם ביום הקרוב

קבלה טובה

לקראת היום החדש:

נסו לשהות לפני התפילה, בשתיקה ובהתבוננות

למעביר שיעור

בלחיצה על כל איקון תופנו לדף ייעודי

-חלק מהתכנים יעלה בקרוב-

מודעה מעוצבת

למפגש הלימוד

מקורות למדיה

דף מקורות מותאם למדיה, כל מקור בשקופית על מסך מלא, ייעודי לשיעורים בזום

מהלך השיעור

בצורה פשוטה

מקורות להרחבה

הפניות נוספות, הערות והארות

יש לכם מה להוסיף?

ואתם רוצים לשתף את כלל הלומדים? לחצו כאן

מתחילים את הדרך
אתם מתקדמים! 5%