י – זוקף כפופים

מפגש עשירי -
ברכת זוקף כפופים

זוקף כפופים – למה זקיפת קומה היא זאת שמבדילה את האדם ממדרגת החי? ולמה תמיד כשאנחנו אומרים לעצמנו נשאר עוד חמש דקות במיטה – נשארים הרבה יותר?

ללומד

מפגש מצולם

של הברכה מהמחזור האחרון

מפגש מוקלט

של המפגש

סיכום קצר

בכמה מלים

כשנזקפים מברכים. אנו מברכים שלב אחר שלב. בהלכה מובא שאם אדם בירך ברכת זוקף כפופים קודם מתיר אסורים יצא ידי שניהם. אם נתבונן, ברכת מתיר אסורים, שנאמרת בשעה שאנו יוצאים ממאסר השינה ומניעים את אברנו, יכולה להיאמר גם לגבי בעלי-חיים שבשעת השינה ניטל מהם כוח התנועה (אולי למעט הדגים, מהם למדו החיילים ללכת בשלבים מסוימים במסעות ארוכים). ברכת זוקף כפופים היא כבר ביטוי דרגת המדַבר, האדם נזקף ועומד על רגליו, וכל האיברים שהיו באותו מדרג מקבלים את מקומם הראוי להם: הראש בראש, הלב תחתיו, והכבד תחתיו. אנו מבקשים להיות מל"ך (מח, לב, כבד) ולא למ"ך או כל"מ. אחד הקשיים לקום בבוקר נובע משלל מחשבות עייפות וכבידות שהראש שלנו משדר מתוך הכרית כשהוא מאוזן יחד איברי הגוף, משעה שהאדם קם ומתנער, נעשות מיד (או אחר זמן-מה וקפה אצל אנשים אחרים) המחשבות ערות וקלות.

יותר מזה אנו מבקשים על הופעת הנשמה בנו, שתתגלה במלואה בקרבנו. בנאדם יכול להיראות לנו חי לגמרי, קופץ באולימפיאדה לגובה רב, אבל הוא באמת כפוף, הנשמה שלו, אפעס, לא מבוטאת במלוא רוחב חייו, ולגובה גבוה יכולה גם הקנגורו לקפוץ ללא שום צורך במוט. שלמות האדם היא בחיבור הנשמה לגוף, שהנשמה זוקפת את קומת הנפש והגוף, ונותנת לה את משמעות קיומה. בנוסף, להבדיל מתפיסות גלותיות שמציירות את הצדיק כאדם כפוף, מסכן ומיוסר, אנו אמורים להיות זקופים, חיים ושמחים בעבודת השם, ובכך שאנו מבטאים את כוחות חיינו בשליחותו בעולם. (ואולי טמונה כאן כוונה כללית: היהודי בגלות שכולו כפוף, לעומת הקומה הזקופה – הקוממיות – של הגאולה).

תרגיל כתיבה

תרגיל התבוננות וכתיבה שקשור לברכה

הצעות לכתיבת בוקר סביב ברכת זוקף כפופים:

  1. באיזה נושאים בחיים אני כפוף ובאיזה אני זקוף?
  2. איך אני יכול להיות מלך

קבלה טובה

לקראת היום החדש:

מתיר אסורים - אנשי בוקר

קבע יעד רחוק מתוך אמונה בעצמך

דף מקורות

ייעודי להדפסה A5

משפט-תמונה

שילך איתכם ביום הקרוב

למעביר שיעור

בלחיצה על כל איקון תופנו לדף ייעודי

מודעה מעוצבת

למפגש הלימוד

מקורות למדיה

דף מקורות מותאם למדיה, כל מקור בשקופית על מסך מלא, ייעודי לשיעורים בזום

מהלך השיעור

בצורה פשוטה

מקורות להרחבה

הפניות נוספות, הערות והארות

יש לכם מה להוסיף?

ואתם רוצים לשתף את כלל הלומדים? לחצו כאן

חוברת דיגיטאלית

ניתן להדפיס במהדורה מיוחדת עם סמל המוסד - אידיאלי למפגש הסיום

כמה אתם כבר מוכנים ליום החדש
מתחילים לזקוף קומה... 48%