יב – הנותן ליעף כח

מפגש שנים עשר -
ברכת הנותן ליעף כח

הנותן ליעף כח – וכך פתאום באמצע תקופת הגאונים מגיעה לה ברכה חדשה לברכות השחר, ואחרי כל הדיונים מכאן ומשם, היא נמצאת בכל הסידורים של עדות ישראל. איך זה קרה? ואיך זה קשור אלינו בכל בוקר ולזה שאנחנו תמיד עייפים?

ללומד

מפגש מצולם

של הברכה מהמחזור האחרון

מפגש מוקלט

של המפגש

סיכום קצר

בכמה מלים

חידוש של ברכה הוא לא דבר של מה בכך, ברכת הנותן ליעף כח לא מופיעה בסדר הברכות בגמרא ברכות, ולא מופיעה כלל בתלמוד הבבלי או הירושלמי, אולם למרות זאת היא מופיעה כחלק מברכות השחר, והיא נאמרת, לרוב אם לא כל הדעות, בשם ומלכות. "עוד ברכה אחת יש בסידורי אשכנז", אומר הטור, "ונתקנה על שאדם מפקיד נשמתו בערב ביד הקדוש ברוך הוא כשהיא עייפה מעבודה קשה כל יום, ומחזירה לו בבוקר שקטה ושלוה". יום יום אנו מתעייפים ומפקידים את נשמתנו אצל הקב"ה, אומר המדרש, ושלא כמדת בשר ודם המחזיר את הפקדון בלוי, הקב"ה משיב אותה חדשה ורגועה.

הפסקי-תשובות מגלה השוואה חשובה, בברכות השחר ישנם שמונה-עשרה ברכות, וכמו שבתפילת שמונה-עשרה נוספה ברכה מאוחר יותר – ברכת למלשינים על ידי שמואל הקטן, כך גם בברכות השחר נוספה הברכה התשעה-עשר – ברכת הנותן ליעף כח.

ברכה היא הַברכה, הופעה של גילוי השם בעולם, שאנו מבקשים להיות חלק ממנה. ההקבלה לברכת למלשינים מלמדת אותנו שנוצר צורך במציאות לחדש ברכה על נתינת כח לעייפות, הרי הפקדת הנשמה וקבלתה חדשה מוזכרת במדרש מכבר.

עייפות היא מושג צבאי השגור בפי החיילים כבר בבואם בשערי הבקו"ם. עייפים עייפים. אם נבחן את הדבר נגלה דבר פלא: ככל שחייל עושה פחות – כך הוא נעשה עייף יותר. עייפות ושחיקה לא נוצרים בהכרח מפעולות רבות וממאמץ פיזי רב. ולהפך, אדם שמחובר למעשיו ולעיסוקיו, והדבר ממלא את חייו ומחשבותיו, מרגיש פחות עייפות.

החיכוך בין הנשמה לגוף

עייפות מבטאת מצב של חוסר הרמוניה בין הגוף לנשמה. הנשמה תמיד מתפללת, תמיד מתאמצת להופיע את הגודל, אבל הגוף מוגבל, מצומצם ומתוחם, והחיכוך המתמיד הזה גורם לעייפות. ישנו צורך לנוח, להפריד ביניהם, ולהתחדש ולהתמלא כוחות. הנשמה נטענת מחדש וחוזרת אל העולם במצברים מלאי שליחות ומשמעות. כשם שיש באדם עייפות בשל חיכוך הגוף והנשמה, כך ישנה מציאות של דור, נשמה גדולה של כלל ישראל שלא יכולה להופיע בעולם בצורה גלויה.

אנו נעשינו "עייפי הזמן", כך ערוך השולחן מתבטא, תשות כוח נפלה עלינו, הגלות עושה אותנו עייפים. מנותקים. "נֹתֵן לַיָּעֵף כֹּחַ", אומר הרד"ק, "והוא יתן כשירצה כח ועצמה לישראל שהם בגלות ויעפים ויגעים מאין אונים". לקראת הגאולה אנו חייבים להטען במלוא כח, כח של אמונה, כח של עשיה, כח של גוף שיכולה להיזרק בו נשמה. ובדיוק במקום הזה ובשלב הזה יש צורך לחדש ברכה שתחבר-תבריך אותנו אל המקום הפנימי, ממנו נינק כח.

עד אותו שלב בגלות עוד היינו יכולים להיות ניזונים מכח העבר, וכעת אנו מבקשים הלוואה מהעתיד, שהנשמה תתן זריקת כח לגוף עד שנגיע אל המצב השלם, בו גם הגוף לא יבלה.

בספר חסידים מסופר על חסיד אחד שהיה בכל בוקר מודה על כל אבר ואבר, ו"מתפלל על כל האיברים שנבראו בו שיעבדו למי שבראם לכבודו ושלא לחטא לו בהם". אם על כל איבר יש מה לברך, כל שכן על הכח בעצמו, שנשתמש בו לשם פועלו ולשם בוראו.

אנו מבקשים שה' יתן בנו כח, אנו מבקשים להשתמש בכח לעבודתו יתברך ואנו מבקשים להיות מחוברים, שהגוף והנשמה יהיו בהרמוניה, שאור הנשמה יאיר במלואו את הגוף, הן בפרט והן בכלל.

תרגיל כתיבה

תרגיל התבוננות וכתיבה שקשור לברכה

הצעות לכתיבת בוקר סביב ברכת הנותן ליעף כח:

  1. רשימה של כל הדברים שמעייפים אותי.
  2. רשימה של כל הדברים שאני אף פעם לא מתעייף לעשות.
  3.  איזה כוחות טמונים בי שעדיין לא הוצאתי לפועל

קבלה טובה

לקראת היום החדש:

אנשי בוקר - ברכת הנותן ליעף כח

בקש להשתמש בכל איבריך לכבוד ה'

דף מקורות

ייעודי להדפסה A5

משפט-תמונה

שילך איתכם ביום הקרוב

למעביר שיעור

בלחיצה על כל איקון תופנו לדף ייעודי

מודעה מעוצבת

למפגש הלימוד

מקורות למדיה

דף מקורות מותאם למדיה, כל מקור בשקופית על מסך מלא, ייעודי לשיעורים בזום

מהלך השיעור

בצורה פשוטה

מקורות להרחבה

הפניות נוספות, הערות והארות

יש לכם מה להוסיף?

ואתם רוצים לשתף את כלל הלומדים? לחצו כאן

חוברת דיגיטאלית

ניתן להדפיס במהדורה מיוחדת עם סמל המוסד - אידיאלי למפגש הסיום

כמה אתם כבר מוכנים ליום החדש
העייפות תחלוף האור יעלה 56%