ג – מודה אני לפניך

מפגש שלישי -
מודה אני לפניך

מודה אני לפניך הן המלים הראשונות של היום, המדייקות את המחשבות, הרגשות והכוונות לקראת היום החדש, וממלאות את הלב באמון, באחריות ובציפייה

ללומד

מפגש מצולם

של הברכה מהמחזור האחרון

מפגש מוקלט

של המפגש

סיכום קצר

בכמה מלים

למלים הראשונות שאנו מוצאים מהפה אחר השינה ישנה חשיבות מרובה, הן המלים שפועלות בנו, מכינות אותנו ופותחות אותנו אל היום, הן הן הקריאת כיוון הראשיתית. המלים הראשונות של הבוקר הן תפילת מודה אני לפניך, שהיא בעצם קיצור ברכת אלוקי נשמה אך ללא שם ומלכות. כל מלה משמעותית וכל מלה מדויקת ומונחת בדיוק במקומה, בסדר הנכון ובהרכבה הנכונה. המלה שפותחת לנו את הבוקר היא מלת הודאה: לפני הכל אנו מכירים תודה, ומכירים למי מגיעה התודה.

המלה מודה כוללת גם "הודאה" וגם "התוודות", והדברים משתלבים, כפי שהרב זצ"ל כותב "וְהָאָדָם בְּרֶגֶשׁ תּוֹדָתוֹ מוֹדֶה הוּא עַל הָאֱמֶת"; בבוקר אנו מודים על החזרת הנשמה, ומכירים באמת שהקב"ה הוא זה שהחזיר אותנו לחיים והחיים הם ממנו, וממילא – כל מה שנפגוש ביום הקרוב הבא עלינו לטובה. כפי שאנו אומרים בברכת מודים: "מודים אנחנו לך – שאתה הוא השם אלוקינו" ומתוך ההודאה והכרה בה' כאלוקינו "על חיינו המסורים בידך וכו'". מיד לאחר מלת מודה באה מלת האני המביאה לידי ביטוי את האדם במלואו ובגדלותו ומנכיחה אותו לפני ה' – לפניך.

רבה אמונתך

איננו אומרים "רבה אמונתי" – בך, אלא "אמונתך" – האמונה של הקב"ה בנו היא רבה. גדולה וגדלה. בכל בוקר בו אנו פוקחים עיניים, אנו מקבלים אמון מחדש, נשמה טהורה ויום חדש; להוסיף ביום החדש עוד טוב ועוד אור על יום האתמול. נתינת אמון יש במשמעותה גם תמיכה ופרגון, וגם דרישה ותביעה. והדברים מתחברים גם כאן, אנו גם מודים וגם מכירים באמת שהכוחות והיכולות שיש בנו נועדו לצאת אל הפועל מתוך תודעה של שליחות.

מודה אני לפניך הוא השלב בו אנו עומדים על הפסגה של היום החדש, רואים את נוף הפרטים, ומבקשים כיוון ליום הזה. ב"היום יום" מובא שגם בימינו, שהמנהג הוא לברך דווקא אחר שהידיים נקיות, תפילת מודה אני נותרה קודם לנטילה כיוון ש"כל הטומאות שבעולם אינן מטמאות את המודה אני של יהודי. הוא יכול להיות חסר בזה או בזה, אבל המודה אני נותר שלם".

אנו מבקשים להיות מחוברים ומאמינים, מכירים בהשגחה ובכך שעצם קימתנו בבוקר היא נתינת אמון של הקב"ה, המאמין בנו ונותן לנו יום חדש להתחדש ולהוסיף בו טוב.

תרגיל כתיבה

תרגיל התבוננות וכתיבה שקשור לברכה

הצעות לכתיבת בוקר סביב מודה אני לפניך:

  1. חמישים נקודות טובות (לפחות) שיש לי בחיים
  2. עשר כוחות ויכולות שיש בי (לכתוב נקי, בלי שיפוטיות)
  3.  איזה נוף היית רוצה לראות ברגעים הראשונים של היום

רבה אמונתך בי

עקיבא תורג'מן

קבלה טובה

לקראת היום החדש:

מודה אני לפניך

שמור את השעה הראשונה של היום נקייה מדיבורים מיותרים

דף מקורות

ייעודי להדפסה A5

משפט-תמונה

שילך איתכם ביום הקרוב

למעביר שיעור

בלחיצה על כל איקון תופנו לדף ייעודי

מודעה מעוצבת

למפגש הלימוד

מקורות למדיה

דף מקורות מותאם למדיה, כל מקור בשקופית על מסך מלא, ייעודי לשיעורים בזום

מהלך השיעור

בצורה פשוטה

מקורות להרחבה

הפניות נוספות, הערות והארות

יש לכם מה להוסיף?

ואתם רוצים לשתף את כלל הלומדים? לחצו כאן

חוברת דיגיטאלית

ניתן להדפיס במהדורה מיוחדת עם סמל המוסד - אידיאלי למפגש הסיום

כמה אתם כבר מוכנים ליום החדש
עדיין מתעורר... 15%