ברכות הריח

ברכות הריח

האם מברכים כשעוברים ליד מאפיית אנג'ל בשעות הבוקר, איך הנשמה נהנית בכלל מהריח ומה עושה תתרן במוצ"ש?

חלק מהתכנים יעלה בהמשך

ללומד

מפגש מצולם

מפגש עשתי-עשר במחזור

סיכום קצר

בכמה מלים

רבי יהודה בן שושן, מתקופת גירוש ספרד, מחלק את כלל הברכות על פי חמשת החושים. ובעצם, בכל מרחבי המפגש שלנו עם המציאות שבאים לידי ביטוי בחושים, יש ברכה שמבריכה-מחברת אותו אל נוכחות ה' בחיינו ומזמין אותנו להמליך את ה' דרכה.

כך גם מופיע בבעל שם טוב, "צריך האדם לטהר ולקדש את החושים החיצונים הגשמיים, ועל ידי זה חלה הקדושה על חושים הפנימיים הרוחניים, ותחול עליו רוח הנבואה"

 

חוש הריח הוא חוש מופלא. כמו תמיד, אנחנו שמים לב לזה רק כשהוא חסר. אחרי שחטפנו צינון רציני או שנדבקנו באיזה וריאנט מהניילונים של קורונה עם סימפטומים מוזרים של תתרנות וחוש טעם דהוי. גם כאן כמו שאר ברכות הנהנין, מכחו של ההעדר אתה זוכר שזה לא מובן מאליו, ולומד להודות על ההנאה (וממילא גם להנות באמת).

 

הגמרא שואלת "מניין שמברכין על ריח?" ולומדת זאת מהפסוק החותם את ספר תהילים "כל הנשמה תהלל יה" – "איזהו דבר שהנשמה נהנית ממנו ואין הגוף נהנה ממנו הוי אומר זה הריח" אבל למה בכלל צריך מקור לברכה? הרי "אסור לו לאדם שיהנה מן העולם הזה בלא ברכה".

 

בדיוק כאן טמון הסוד. בחטא אדם הראשון כל החושים השתתפו, הראיה, השמיעה, המישוש והטעם. מלבד חוש הריח. ואם בכל דבר הטוב והרע התערבב (כפי שלמדנו בברכת אשר יצר), וממילא צריך לברך כדי לברר את הטוב, חוש הריח נותר חוש שרק הנשמה נהנית ממנו. עד כדי כך לעתיד לבוא, נאמר, "והריחו ביראת השם" – המשיח ידון דינים על פי חוש הריח. "כיון שלא נתפגם כל כך בחטא אדם, ועל כן תראה שאין בחוש הזה בירור כל כך שיהיה בו הפרדה בגוף" כך בבני יששכר, ולכן לומדים מפסוק את המקור לברכה.

חוש הריח מנהל מפגש עדין עם העולם, יותר נכון מאפשר הנאה עדינה מהעולם, הנאה שלא מחסרת מהעולם דבר (למעט אולי מספר מולקלות). ויש כאן הזמנה לשהות בתדר הזה.

הפלא הוא שהדבר מתבטא בצורה הכי פשוטה ופיזיולוגית, "מערכת הריח מקושרת ישירות אל האמיגדלה ואל ההיפוקמפוס, אזורי מוח שאחראים על רגשות ועל זיכרון, בהתאמה; זאת בניגוד למערכות חושים אחרות שהמידע מהן מגיע לאזורים הללו לאחר שכבר עובד בתלמוס, אזור שמווסת קלט חושי", כך במכון דוידסון, או בלשונו של רבי נחמן בליקוטי מוהר"ן, "אחר שמריח אזי תכף עלה אל המח ואין להכח המדמה יניקה ממנו".

 

הריח מחובר לנו ישירות למח. לא בכדי הוא מעורר הזכרונות החזק ביותר. הרי לכל חג יש ריח; ריח של סוכות, ריח של חנוכה, ריח של פסח. כל ריח כזה מעורר את הזכרון, החוויה והרגש. קלפו קלמנטינה ותזכרו מיד בכיתה ג בטיול השנתי.

הריח מתאפיין ביכולת לגעת בפנימיות של הדבר, במהות שלו, או אם לנסח במלים אחרות, ריח טוב הוא באופן כללי מבטא חיים וחיבור (ואולי זה מסביר למה אשה בהיריון שנרקמים בה חיים רגישה הרבה יותר לריח) לעומת ריח רע שיוצא ממוות וניתוק. בריח אי אפשר לשקר, "פעמים תטעה הרגשת האוזן שתשמע ואין קול, גם העין תטעה שיראה לה הנח שהוא נע," כותב האבן עזרא, "רק הרגשת הריח לא תטעה". חוש הריח מזכיר לנו בשאיפה אחת, מי אנחנו ומה אנחנו עושים כאן, ומקשר בצורה ישרה לנשמה.

"וירח את ריח בגדיו", יצחק מריח גם אצל ה"בוגדים" את הריח, החיבור לנשמה נמצא אצל כל אחד מישראל גם אם הוא נראה (או נשמע) כלפי חוץ רחוק. ברגע האמת האף היהודי זוכר את צור מחצבתו ומחובר לסגולת ישראל שבו. כך בקטורת שריחה הגיעה עד יריחו (שכשמה כן היא), הייתה החלבנה שריחה לבדה חריף אבל יחד עם שאר הסממנים הדיפה ריח טוב וחזק.

 

אולי זאת הסיבה שברכת הריח היא הברכה הראשונה של השבוע בהבדלה. קשה לישון במוצ"ש מכל מיני סיבות, וקשה להתחיל את יום אלף בלי כאב ראש, "יום ראשון דכאון" כמאמר השיר. "כל איש ישראל במוצאי שבת מוצא את עצמו בהשתנות", בלשונו של ערוך השולחן.

המעבר בין קודש לחול הוא לא פשוט, ממעין-עולם-הבא לעולם הזה, ממנוחה לעבודה. התסמונת הזאת מעוגנת גם בהלכה בכך שאנשי המעמד לא היו צמים בימי א', "ולא באחד בשבת, כדי שלא יצאו ממנוחה וענג ליגיעה ותענית וימותו.", בגלל בין היתר שיום ראשון הוא היום השלישי ליצירת האדם, וממילא היום הכואב ("ויהי ביום השלישי בהיותכם כואבים").

וזה בדיוק מה שבשמים עושים, "כדי להשיב את הנפש שהיא דואבת ליציאת השבת בשביל הנשמה יתירה שהלכה" כך בשו"ע הרב, "לפיכך מיישבים ומשמחין אותה בריח טוב". אנחנו מריחים את הבשמים, זוכרים את גן-עדן ושואבים כוחות לקראת השבוע הקרוב, "ענין הבשמים במוצאי שבת גדול מאד, ועל ידם משאיר לעצמו חלק מקדושת שבת לימי החול".

חודש אדר הוא כנגד חוש הריח. החוטם באברי הראש. מסתבר שזאת בדיוק העבודה שלנו בחודש הזה. "חייב איניש לבסומי בפוריא". עלינו להתבשם מפורים. להשתמש בחוש הריח שלא נפגם בחטא אדם הראשון, להריח את הריח הטוב של ההדס הוא אסתר ואת מרדכי הוא מור-דרור, להתחבר עמוק פנימה ולהרגיש את נוכחות ה' מאחורי הקלעים, גם אם לא רואים בעיניים ניסים ולא שומעים את דבר ה' בצורה גלויה.

תרגיל כתיבה

תרגיל התבוננות וכתיבה שקשור לברכה

הצעות לכתיבה סביב ברכות הריח:

  1. עד כמה אני מודע וער לפלא של הריח? נסה להריח דבר מה מחדש

  2. זכרונות וריחות. כתוב על כמה כאלה.

  3. מה יכול להזכיר לי את הנשמה? את החיבור?

  4. איך אני יכול להתחיל את השבוע בטוב? "שמחת יום אלף"!

דף מקורות

ייעודי להדפסה A5

דף מקורות ייעודי

משפט-תמונה

שילך איתכם ביום הקרוב

קבלה טובה

לקראת היום החדש:

להריח. להודות. ולהרגיש בכל נשימה ונשימה את הנשמה.

מודעה מעוצבת

למפגש הלימוד

מקורות למדיה

דף מקורות מותאם למדיה, כל מקור בשקופית על מסך מלא, ייעודי לשיעורים בזום

מהלך השיעור

בצורה פשוטה

מקורות להרחבה

הפניות נוספות, הערות והארות

יש לכם מה להוסיף?

ואתם רוצים לשתף את כלל הלומדים? לחצו כאן

להריח ולזכור, למה הגענו לכאן?
שנזכה 67%