טז – אוזר ישראל בגבורה

מפגש ששה עשר -
ברכת אוזר ישראל בגבורה

אוזר ישראל בגבורה – איזה גבורה מאפיינת את העם היהודי? למה זה קשור לגארטעל? ולמה זאת הברכה הראשונה שנאמר בה "ישראל"? ואיך זה בונה בנו עוד קומה לקראת היום החדש?

ללומד

מפגש מצולם

של הברכה מהמחזור האחרון

מפגש מוקלט

של המפגש

סיכום קצר

בכמה מלים

אנו בישורת האחרונה של ברכת השחר לקראת היום החדש. אנו עולים בצורה גלויה לקומת הכלל, מתכללים בנשמת ישראל, בכנסת ישראל, ומשם נאזרים בגבורה.

רגילים למדוד גבורה בפרמטרים חיצוניים. אבל הדבר העקרי שבוחנים בוחנים בגיבושים בצה"ל, הוא לא מסת השריר וצעקות הרעל, אלא את היכולת – שלעיתים מאופיינת בשתיקה מלאת הוד – של הסיבולת, של ההתאזרות ושל הגבורה. כשאנו מצרפים את המלה אוזר – לגבורה, אנו מבינים שמדובר בבקשה של גבורה שקטה ופנימית. או במילותיו של הרב זצ"ל "גְּבוּרָה שֶׁבְּעִקָּרָהּ הִיא קְשׁוּרָה בַּכִּבּוּשׁ שֶׁהָאָדָם כּוֹבֵשׁ אֶת עַצְמוֹ".

אזר, אומר הרש"ר הירש, מתקשר לשורשים אצר, עשר, עזר, שהוראתם היא "לעצור ולכנוס כוחות". הגיבור כובש את יצרו, הוא יודע לשמור-לאצור-לכנוס את כוחותיו, ולדייק את הביטוי של כח מכחותיו בזמן הנכון ובמקום הנכון.

לא בכדי אנו מברכים אותה דווקא בחגירת החגורה. חגורה היא פריט לבוש מיוחד, היא לא בגד בפני עצמו, אלא בגד שמטרתו החזקת הבגדים על הגוף. והיא זאת שמפרידה בין החלק העליון בגוף לחלק התחתון, מזכירה לנו שאנו מייצגים את החלק העליון ושהוא זה שמוביל ומושל בתחתון. החגורה מבטאת מוכנות-נכונות וזריזות, כפי שאומרים במכילתא "מתניכם חגורים מכאן ליוצאי דרכים שיהו זריזים". ובו זמנית היא כנגד האבנט המכפר על הרהור הלב, והשפת אמת מוסיף ואומר שברכה זו נתקנה "על המלה", פסולת הערלה היא הגורמת לחשבונות הרבים, אבל המלה ואיתה הגבורה מביאים את הישרות ואת השמחה "ותאזרני שמחה".

 נֶאֱזַרְתָּ בִּגְבוּרָה 

הקב"ה אוזרנו בגבורה,  "בכל יום יצרו של אדם מתגבר אלמלא הקדוש ברוך הוא עוזרו" וכאן אנו מבקשים להופיע את אותה גבורה, להתאזר בגבורה, להתמלא בגבורה, להתחזק בגבורה, שנדע לבטא את הכוחות בצורה מדויקת בזמן הנכון, ועם זאת בצורה שאינה מהוססת ומגומגמת אלא במלוא הכח, האומץ והביטוי.

וכפי שהדבר נכון בקומת הפרט, הוא נכון לקומת הכלל, כך כותב הרב זצ"ל "מאזר ישראל גבורת עולמים ומשיבם קוממיות לארצם", הגבורה ממלאת את רוח ישראל והיא זו שמשיבה אותם זקופים וחפצים בגאולה, וגם על זה עלינו לבקש ולהתפלל, שעם ישראל יתמלא גבורה ואומץ. כולם יודעים לצטט את רש"י הראשון בתורה בהקשר של שימוש בתנ"ך כקושאן על הארץ מול האו"ם, אבל הפסוק אומר "כח מעשיו הגיד לעמו – לתת להם נחלת גוים", את כח מעשיו צריך להגיד לא לאומות אלא – לעמו, וכך הוא יתמלא גבורה ועוז כנגד כל טענה, שלרוב, מכח העמדה הפנימית, כלל לא תעלה.

מלחמת חרבות ברזל - משיב הרוח

זכינו לחיות בדור של גאולה. הגבורה בארץ-ישראל איננה מטפורה, אלא מציאות של חיים. אם כשיצאנו ממצרים ה' אמר למשה "ה' ילחם ואתם תחרישון", זכינו לדור בו ה' נלחם – דרכינו. אנו כלי המלחמה של ה' ברוע. בני האור בבני החושך. ואם ביציאת מצרים נמנענו לעבור בארץ פלישתים – אבותיהם הרוחניים של אויבינו – למרות מדרגתנו הרוחנית, אז בזמן השופטים בהם אט אט נוסדת המלוכה והעם הולך ומתמלא בחוסן לאומי אנו נלחמים בהם, החל משמגר בן ענת, דרך שמשון וכלה בשאול, יונתן ודוד. נזכור בעת הזאת בדברי דוד בהרמת מוראל וקומת הרוח של העם טרום מלחמתו בגולית "מי הפלשתי הערל הזה כי חרף מערכות אלוהים חיים". מלחמות ה' אנו נלחמים! זכינו לדור כזה, ועלינו להתפלל שחיילינו יהיו מלאי עוצמה, שתצלח עליהם רוח ה', כמו שהייתה על שמשון ושאר שופטנו, וינצחו ניצחון מלא עוז וגבורה. ונזכה כולנו לצאת מהקושי חזקים יותר, לקומה החדשה שנתבעת מאיתנו!

תרגיל כתיבה

תרגיל התבוננות וכתיבה שקשור לברכה

הצעות לכתיבת בוקר סביב ברכת אוזר ישראל בגבורה:

  1. מיהו גיבור עבורך. מהי גבורה.
  2. ספר על מעשה גבורה שעשית.
  3.  במה אני זריז יותר ואיך אני יכול לחבר את זה לעוד מקומות בנפש

קבלה טובה

לקראת היום החדש:

אוזר ישראל בגבורה - אנשי בוקר

נסה להתחזק היום בנקודה שהכי קשה לך

דף מקורות

ייעודי להדפסה A5

משפט-תמונה

שילך איתכם ביום הקרוב

למעביר שיעור

בלחיצה על כל איקון תופנו לדף ייעודי

מודעה מעוצבת

למפגש הלימוד

מקורות למדיה

דף מקורות מותאם למדיה, כל מקור בשקופית על מסך מלא, ייעודי לשיעורים בזום

מהלך השיעור

בצורה פשוטה

מקורות להרחבה

הפניות נוספות, הערות והארות

יש לכם מה להוסיף?

ואתם רוצים לשתף את כלל הלומדים? לחצו כאן

חוברת דיגיטאלית

ניתן להדפיס במהדורה מיוחדת עם סמל המוסד - אידיאלי למפגש הסיום

כמה אתם כבר מוכנים ליום החדש
נאזרת בגבורה? וחרב הוצאת מתערה? שלפת נגד צורריך? 70%