ט – מתיר אסורים

מפגש תשיעי -
ברכת מתיר אסורים

מאיזה בית סוהר אנחנו מבקשים להיחלץ כל בוקר? לאן אנחנו רוצים לצאת ממנו? ואיך אפשר להשתחרר גם ממאסר ההרגל, חוסר האמונה ומחשבות של קטנות? – בשל המלחמה שאלנו את הרב ליאור אנגלמן, מה אתה מכוון בברכה הזאת כל בוקר? – מוזמנים לצפות בלחיצה כאן

ללומד

מפגש מצולם

של הברכה מהמחזור האחרון

מפגש מוקלט

של המפגש

סיכום קצר

בכמה מלים

מאסר מבטא מציאות של חוסר חירות, גם אם מחוץ לבית הכלא האדם היה עושה את אותם הדברים בדיוק; כל המציאות והעשייה משתנים מתוך ההקשר בהם הם נתונים, כוונת האדם ומקומו הנפשי של האדם מחוללים את עצמת המעשים והשייכות אליהם. השינה היא מאסר, אי אפשר ללא שינה, הגוף מחייב אותנו לגבולות גשמיים מוגדרים, וכמו שאנו מברכים על שחרור הגוף ממצבו האסור ונטול התנועה, אנו מברכים מתיר אסורים על השחרור מגבולות הגוף עצמו, על היכולת להתנער, להתעורר, ולזוז, להיות שולט בגוף. כמו גם להיות מחוברים לנפש שלנו, ומשוחררים מהיצר הרע שאוסר אותנו, בדיוק כפי שהוא מסמא את עיננו.

יחד עם זאת אנו מבקשים להשתחרר מכל הדברים הכובלים אותנו, כל המחשבות שמקטינות ומצמצמות אותנו; חוסר האמונה שלנו בהקב"ה ובעצמנו. כמו גם מחשבות נכונות ואמיתיות, שנזקקות לניעור. כפי שבכניסה ליום כיפור אנו מבקשים להתיר את כל הנדרים, את כל מה שכובל אותנו לשנה הקודמת (דרשו דורשי רשומות: עבריין = חי בעבר), ולבוא נקיים וחדשים אל היום החדש.

 

פִּתַּחְתָּ לְמוֹסֵרָי

מסופר על רב מסוים שבפורים בנערותו הלך אצל שוטה העיירה וביקש ממנו להצמיד את אצבעו לאגודלו תוך שהוא מותיר רווח, אחר שהלה עשה זאת, לקח הרב-הנער מנעול, נעלו על אצבעותיו, הוציא את המפתח וברח. השוטה מיהר לרוץ אחריו לתופסו, במלוא המרץ והשמחה, והציבור הצופה החל לצחוק עד שלאט הופנם המסר, הדוקר והעמוק: כמה דברים יש בעולם שאנו עושים מהם עצמם מורכבוּת, תרים אחר המפתח ותרים אבל את האצבעות לא פותחים. סיפור עם מסר דומה מספר על שיטה לציד קופים באפריקה: מניחים פרי מפתה בתוך כלוב שסורגיו צרים, הקוף מצליח להכניס את ידו בין הסורגים, אך לא יכול להוציא ממנו את הפרי, וכך הוא נותר עד שהלוכדים מגיעים: ידו האחת בכלוב אוחזת בפרי, והוא מסרב להרפות ממנו, להוציא את ידו ולהמלט.

זה הסוד שטמון בפשט המלים: "מתיר אסורים". להתיר את מה שאוסר אותנו, מה שאוזק אותנו. אנו מתגעגעים ורוצים תמיד בקרבת השם, יש רק כמה קשרים שכובלים ומסבכים אותנו, והנה, רק נתיר אותם, רק נפתח את האצבעות ונפשוט את היד, והאינסטינקט הטבעי שבנו, היַשרות שהקב"ה הטביע בנו, תוביל אותנו מעל לכל החשבונות הרבים. "אֲנִי עַבְדְּךָ בֶּן אֲמָתֶךָ – פִּתַּחְתָּ לְמוֹסֵרָי", בכך שאנו עבדי השם ועושים רצוננו כרצונו, מוסרותינו נפתחים ואנו נעשים בני חורין של אמת.

אחינו בית ישראל

בימים אלו אי אפשר שלא לחשוב על אחינו ואחיותינו שנמצאים ביד צר. אנו מתפללים מעומק הלב שה' ישמור עליהם ויוציאם מצרה לרווחה ומשעבוד לגאולה בריאים ושלמים במהרה. ושנראה בעיננו את אהבת ה' וחמלתו, ברוח גבורה ועצה טובה שתהיה למנהיגנו ובתושיה ובאומץ של לוחמינו שיעטרו כתר נצחון בקרוב. ניתן ורצוי גם להקדיש תפילה בברכה הזאת על המנהיגים שלנו שלא יהיו כבולים לתפיסות קדומות ולדעת הקהל העולמית, אלא להחליט באומץ את מה שנכון לעם ישראל ושיקדם אותנו לנצחון בעוז ובגבורה. אמן!

בעיניים קטנות המציאות בשבועות האחרונות מרגישה לנו מורכבת ומסובכת, מלחמה אזורית תלויה על בלימה, הפוליטיקה העולמית בוחשת בקערה ולא תמיד לטובתנו וזה לא נראה שיש פתרון פשוט לכל הסיפור. אבל אנחנו אמונים שה' מוביל את העולם ואת המציאות. ומקדם אותו לטוב ולגאולה. ואם בברכת פוקח עיורים התכוונו והתפללנו לראות את הטוב ואת מה שנדרש מאיתנו, כאן אפשר לבקש ישועה פשוטה ברחמים. בלי לנסות לחשבן את כל החשבונות של כל העולם. אנא בכח גדולת ימינך, תתיר צרורה!

תרגיל כתיבה

תרגיל התבוננות וכתיבה שקשור לברכה

הצעות לכתיבת בוקר סביב ברכת מתיר אסורים:

  1. מה הם בתי הכלא שיש לי כרגע בחיים ואיך אני יכול להשתחרר מהם?
  2. איזה הרגל הייתי רוצה לשנות – רק להיום? ואיך החיים שלי היו נראים בלי הרגל מסויים?
  3.  "הפחד הוא שער", כך אביתר בנאי – איזה פחד תוקע אותי בחיים ואיך אני יכול דווקא דרכו להפתח למשהו חדש?

קבלה טובה

לקראת היום החדש:

מתיר אסורים - אנשי בוקר

הרגל אחד שאני משנה היום (זה יכול להיות הקפה, שעת ההשכמה או התייחסות מסוימת לחבר)

דף מקורות

ייעודי להדפסה A5

משפט-תמונה

שילך איתכם ביום הקרוב

למעביר שיעור

בלחיצה על כל איקון תופנו לדף ייעודי

מודעה מעוצבת

למפגש הלימוד

מקורות למדיה

דף מקורות מותאם למדיה, כל מקור בשקופית על מסך מלא, ייעודי לשיעורים בזום

מהלך השיעור

בצורה פשוטה

מקורות להרחבה

הפניות נוספות, הערות והארות

יש לכם מה להוסיף?

ואתם רוצים לשתף את כלל הלומדים? לחצו כאן

חוברת דיגיטאלית

ניתן להדפיס במהדורה מיוחדת עם סמל המוסד - אידיאלי למפגש הסיום

כמה אתם כבר מוכנים ליום החדש
מזיזים כבר את הגוף 42%