טו – שעשה לי כל צרכי

מפגש חמשה עשר -
ברכת שעשה לי כל צרכי

שעשה לי כל צרכי – האם אני באמת מרגיש שיש לי את כל צרכי בעולם? ואיך זה בכלל קשור לנעליים, וליכולת שלנו לשמוח בחלקנו (ובחלקיותנו!)

ללומד

מפגש מצולם

של הברכה מהמחזור האחרון

מפגש מוקלט

של המפגש

סיכום קצר

בכמה מלים

אנו נמדדים בקצוות, ביכולת שלנו להודות על הנראה מובן מאליו, על הבסיסי ביותר, זה ש"ימכור אדם כל מה שיש לו ויקנה מנעלים לרגליו". גם על נעליים צריך לברך. אולי דווקא.

למעלה מזאת, אנו מוצאים אצל יעקב אבינו בפגישתו עם עשו. "יש לי כל", אומר יעקב תוך שהוא מוסר משק שלם לידי עשו. מה ששייך לי, נמצא אצלי, אומר יעקב. זוהי מעלת השמח בחלקו. להכיר בכך שכל מה שאמור להיות שלי, נמצא אצלי כבר. הדבר אמור ביחס לממון, אבל גם ביחס למידות. אולי להיפך מהמן שאומר "כָל זֶה אֵינֶנּוּ שֹׁוֶה לִי" כשיהודי אחד מתוך ממלכה שלמה לא מכבד אותו מספיק, המן כמו עשיו אבי אביו, ניזונים מן הסביבה, מזרש וכל אוהביו וחכמיו שמלווים אותו ורק מהם הוא מרגיש את קיומו וערכו. אנו, לעומת תפיסת האלילות הזאת, זוכרים שהקב"ה הוא זה שמשגיח עלינו, והוא זה שדואג ונותן לנו את כל צרכינו, אין מה לפזול לדשא או למידות של השכן, לנו יש בדיוק את מה שנועד לנו.

ומה עם הקשיים והייסורים שיש בדרך? ובכן כאן בדיוק ישנה הזדמנות פלאית להודות גם על הטובה וגם על הרעה. יותר מכך שאני מכיר בחלקי ושמח בו, אני מודה על הטובה והרעה. אני מודה בכך שאני לא יודע מה טוב עבורי, שהטובה לא נמדדת בכזית מח ורביעית דם שלי, יש טובה שגדולה ממראה העיניים. ועלינו להעלות את המבט הקטן והמצומצם שלנו, אל המבט האלוקי, הגדול והרחב, "עין בעין".

בורא נפשות רבות וחסרונן

למעלה מכך, טמונה כאן הודאה יותר עמוקה – אנו מודים על החסרונות בעצמם. "בורא נפשות רבות וחסרונן", החסרונות הם בריאה בפני עצמה. החסרונות מאפשרים לנו את הצורך להשלים אותם, להיות בתנועה, להיות בבקשה, להיות בגעגוע. ללא החיסרון היינו נטולי מנוע ודלק.

למה בברכה על המנעלים? מלאכים לא צריכים נעליים, מהסבה שהם עומדים במקום. צדיק נופל וקם מהסיבה שהוא תמיד הולך. אנחנו מהלכים. תמיד בתנועה. ותנועה היא דבר שמצריך חיכוך עם המציאות שלעיתים היא חסרה ומורכבת, היא דבר שמצריך התמסרות לדרך ולהתקדמות אל האופק, והיא דבר שמצריך נעליים ששומרות על הרגל מפגעי המציאות. עם כל המורכבות יש בתנועה גם הרבה שמחה, ראו תינוק שעושה את צעדיו הראשונים.

אחר שאנו מודים ומכירים בטובה שמצויה בחיינו, גם זו שנסתרת מעיננו, אחרי שאנו שמחים בחלקנו, אנו מבקשים להכיר בחלקנו, בכך שיש חלק שמיועד ושייך לנו דייקא, ובכך שאנו חלקיים וזו הדרך שלנו להתקדם דייקא.

תרגיל כתיבה

תרגיל התבוננות וכתיבה שקשור לברכה

הצעות לכתיבת בוקר סביב ברכת שעשה לי כל צרכי:

  1. רשימה של כל מה ששייך לי ואני שמח בו. תכונות, מידות ורצונות.
  2. חלקי ד' אמרה נפשי. מה המקומות שאני חלקי בהם, ואיך זה יכול לגדל אותי.

קבלה טובה

לקראת היום החדש:

אנשי בוקר - ברכת שעשה לי כל צרכי

נסה להיות חצי עם עצמך ולזכור שיש תמיד לאן להתקדם

דף מקורות

ייעודי להדפסה A5

משפט-תמונה

שילך איתכם ביום הקרוב

למעביר שיעור

בלחיצה על כל איקון תופנו לדף ייעודי

מודעה מעוצבת

למפגש הלימוד

מקורות למדיה

דף מקורות מותאם למדיה, כל מקור בשקופית על מסך מלא, ייעודי לשיעורים בזום

מהלך השיעור

בצורה פשוטה

מקורות להרחבה

הפניות נוספות, הערות והארות

יש לכם מה להוסיף?

ואתם רוצים לשתף את כלל הלומדים? לחצו כאן

חוברת דיגיטאלית

ניתן להדפיס במהדורה מיוחדת עם סמל המוסד - אידיאלי למפגש הסיום

כמה אתם כבר מוכנים ליום החדש
להתחיל את היום בצעד ימין 66%