ברכת שהחיינו

ברכת שהחיינו

מתי ולמה מברכים אותה? ואיך זה קשור לתפיסת הזמן הספירלית ולחולצה החדשה שלבש הרב גורן ביום העצמאות?

חלק מהתכנים יעלה בהמשך

ללומד

מפגש מצולם

מפגש עשירי במחזור

סיכום קצר

בכמה מלים

ברכת הלא מובן מאליו

באופן הכי פשוט הברכה היא על כך שזכינו לחיות ולהגיע למעמד הזה, בין אם מדובר על חג ומועד, על קיום מצווה מזמן לזמן, פרי שמתחדש מעונה לעונה או קניין מיוחד.

בזמן בו המלים שהיו נראות לנו שייכות למאה הקודמת כמו "מגיפה" ו"מלחמה באירופה" נהיו אקטואליות מתמיד, אפשר אולי יותר להבין את הברכה על הלא מובן מאליו. מתנת החיים היא המתנה הגדולה ביותר שקבלנו ומקבלים כל יום. וכדרכם של דברים גדולים באמת היא מסתתרת בחיים עצמם, לא תמיד זוכרים להודות על כך. אולי קודם לזה: להיות מודעים לכך.

"ההזדמנות להנאה והרגשתה, ושיחשוב בהעדרה קודם לכן, כופל ההנאה", אומר הכוזרי, "כמו שאתה אומר שהחיינו וקימנו, וכבר היית מזומן למות ותודה על שהחייך".

ברכת הרגע

הביטוי "לזמן הזה" לוקח אותנו למשמעות חזקה מאוד: "הכוונה על הזמן ההווה כעת לפנינו", כך בבני יששכר. ברכת הרגע. תודה על הרגע הזה. על הזמן הזה.

הזמן הרי הוא לא מעגלי ולא לינארי, הוא ספירלי, אנחנו הולכים ומתקדמים, הולכים ומתעלים, מתוך חיבור לזמן המיוחד שטמון בתאריך השנתי, ומתוך חיבור לזמן המיוחד שלא יחזור.

היה ראוי אולי שנברך על כל רגע ורגע שקיבלנו שהחיינו ולהבין עד כמה הוא לא מובן מאליו, אבל אין לנו מספיק כלים להכיל את האור הזה, ולכן אנו מכילים אותו על רגעים מיוחדים של שמחה.

זה ממש המשפט של ליאור שי ז"ל: "זה. הרגע. המאושר. בחיי" (יש גם מדבקת ווטאצפ ייעודית, מוזמנים לבקש), להגיד את זה מידי פעם, בהרדמות ארוכות, בנסיעה גדושת פקקים וגשם שתופס אותך לא מוכן, לא בגלל שככה מרגישים, כמו לתרגל את היכולת של הסתכלות חיובית על החיים ועל הטוב שה' מעניק לנו.

ברכת הדיוק

מתוך ברכת שהחיינו הולכים ומתעלים, הולכים ומדייקים את החיים. ה' נתן לך חיים מרגע שנולדת עד הרגע הזה, מה אני עושה מעתה ואילך? כך ניתן להבין את כוונת המדרש "הבונה בית חדש מברך שהחיינו כדי שיעשה נחת רוח ליוצרו", האדם מברך ומתוך כך בא לדייק את חייו ואת קניינו לעשות את רצון ה'. מתוך שהחיינו, אנו באים לקיימנו. לקיים את החיים ואת החיבור לנותן החיים. כדי שנגיע לכל זמן ונהיה נוכחים בו.

 

ברכת ההתחיות

כיוון נוסף שהתחדש לי בשיעור בעיצומו של מפגש בוגרים עם חברים מפעם: כל אחד מאיתנו ספוג זכרונות, רצונות ומחשבות. מפגש עם חבר מעורר חלקים שהיו גנוזים בי, החבר מחיה אצלי חלקים ששכחתי מהם. וחברים מגיל העשרה מעוררים את הנעורים ואת החוויות. בעצם בברכת שהחיינו אני מברך על כך שאני התחייתי. מכח המפגש. מכח המצווה. מכח ההתחדשות בפרי או בקניין.

 

ברכת קיום האומה

ולסיום, אפשר גם לראות את ברכת שהחיינו כברכת הדורות, "נראה שהיא כוללת קיום האומה הנרדפה בכל דור ודור ומנפלאות ה' קיומה" כך בספר דברי ירמיהו. אני לא מברך אותה בשם עצמי אלא בשם כל מי שהיה כאן לפני וייחל וביקש וציפה לראות את הרגעים האלה, של שובנו לציון והגאולה השלישית ההולכת ובאה. והפלא הזה שאומות נעלמות, ועם ישראל חי וקיים.

תרגיל כתיבה

תרגיל התבוננות וכתיבה שקשור לברכה

הצעות לכתיבה סביב ברכת שהחיינו:

  1. עד כמה אני חי את החדפעמיות של החיים? מה יכול לעזור לי להרגיש כך?

  2. לנסות להבין את הפלא של הרגע הזה. לחיות אותו. להיות נוכח בו. לכתוב אותו.

  3. לכתוב את הפלא של הרגע הזה מתוך מבט על כלל הדורות. 

  4. מה מחיה אותי? מה מחדש אותי? בחבר, במועד חדש, בקניין.

דף מקורות

ייעודי להדפסה A5

דף מקורות ייעודי

משפט-תמונה

שילך איתכם ביום הקרוב

קבלה טובה

לקראת היום החדש:

להתחיות. להתבונן. להודות על הרגע. הזה.

מודעה מעוצבת

למפגש הלימוד

מקורות למדיה

דף מקורות מותאם למדיה, כל מקור בשקופית על מסך מלא, ייעודי לשיעורים בזום

מהלך השיעור

בצורה פשוטה

מקורות להרחבה

הפניות נוספות, הערות והארות

יש לכם מה להוסיף?

ואתם רוצים לשתף את כלל הלומדים? לחצו כאן

לחיות. להתקיים. להגיע לזמן הזה. ולברך!
שנזכה 60%