שהכל נהיה בדברו

שהכל נהיה בדברו

עניין קדימה בברכות, איפה מוצאים את דבר ה' בחיינו, ומי ברך שהכל על פגזי טנק במלחמה?

חלק מהתכנים יעלה בהמשך

ללומד

מפגש מצולם

מפגש תשיעי במחזור

סיכום קצר

בכמה מלים

אליהו אשרי היה בן שמונה עשרה כשנחטף בגבעת הצרפתית, מסיים שנה ראשונה במכינת אלישע שבנווה צוף ומאורס טרי. הימים ימי טרום גשמי קיץ, גלעד שליט נחטף בעזה וכל הצבא על הרגליים, אבל אף אחד לא שם לב למכיניסט הצעיר שנעלם בדרך מירושלים. רק כעבור מספר ימים מוצאים את גופתו ברמאללה. לימים השב"כ מאתר את הרוצחים השפלים וחוקרים אותם, מנסים להבין מה בדיוק קרה שלב אחרי שלב. השנים לקחו את אליהו בטרמפ עם לוחית זיהוי ישראלית, ונכנסו לרמאללה דרך כפרים סמוכים, רגע לפני שעמדו לרצחו נפש, שאלו אותו לבקשה אחרונה.

כוס מים הוא ביקש, כוס מים. "בחיים לא ראיתי אדם מדבר בצורה כזאת עם אללה", אמר החוטף הארור, גם הוא הבין והרגיש שמדובר ברגע על-אנושי. שהכל נהיה בדברו. כך בירך אליהו אשרי. והמלים האלה פתאום מקבלות תוקף כל כך מטלטל. של עמידה נוכח פני השם. של קבלת הדין. רגע לפני שנעקד על קידוש השם.

מאז ששמעתי את הסיפור הזה על אליהו מבן דוד שלו שלומד אצלנו בכוילל, הוא צף לי לפחות פעם בשבוע כשאני מברך ברכת שהכל. והמלים פתאום עומדות להן אחת אחת. עם כל המשמעות שהן נושאות.

דבר ה' נוכח בעולם ומחיה את הכל. המחדש בטובו בכל יום תמיד מעשה בראשית. כשאנחנו מברכים ברכת שהכל, אומר הבן איש חי, אנחנו מתקנים את חטא אדם הראשון. בוררים את הטוב מהרע (מומלץ להזכר בכוונת ברכת אשר יצר). או במלים אחרות, דולים ממנו את דבר ה'. מול התפיסה הרואה את העולם מנותק, אנו ממליכים את השם עלינו בכל דבר ובכל פעולה. טועמים ורואים כי טוב ה'. בטעם של כל דבר. בהנאה. ובהודאה, שמחברת אותנו אל הקב"ה בכל רגע.

טמונה כאן עוד כוונה: הרי גם בנו טמון דבורו של ה', "מאן דנפח מדיליה נפח", וברכת שהכל היא הזדמנות להתבונן באמצע שטף היום, מה ה' רוצה ממני עכשיו? "ועתה – ישראל – מה ה' אלוקיך שואל מעמך?"

זה מחייב אותי להיות קשוב ומדויק בהמשך היום: מה מחובר לרצון ה' ומה חלילה – לא. הרי הסיבה שעוונות הן חוצצות ביננו לבין הנשמה ואור ה' עלינו, היא בשל כך, שהעבירות הן כנגד דבר ה', והן הולכות ומכהות את האור מלהגיע אלינו.

ככל שנדייק את מעשינו, הנשמה תאיר בנו ולנו יותר ויותר. נרגיש את השגחת השם עלינו. בכל דבר, בכל צעד, בכל מקום.

לסיום, סיפור ושאלה מעניינת שהתגלגל לרב יצחק זילברשטיין.

במהלך לחימה נתקל צוות טנק במארב לא צפוי. החיילים הבינו כשהם נמצאים בעמדת נחותה מול האויב ושתוך זמן קצר הם עלולים להפגע. רגע לפני שאמרו נואש, נזכר אחד החיילים בתפילה אחת ויחידה מבית סבא: ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שהכל נהיה בדברו. וכך מהרו לטעון את הפגזים ולירות באפילה לכיוון הטנקים שסגרו עליהם ולברך על כל פגז את ברכת שהכל. וכך בדרך נס הם פגעו באויב ונצלו.

אחד החיילים מאותו צוות חזר בתשובה ושאל את הרב יצחק האם לא הייתה זאת ברכה לבטלה? ככה הסיפור הזה הגיע לרב זילברשטין, איך רב אחד התבטא: השו"ת היחיד בו השאלות מעניינות יותר מהתשובות. 

הברכה לא הייתה לבטלה, למקרה שדאגתם, "אם אמרו את הברכה לא בתור חיוב, אלא בתור זעקה לה' בעת צרה, אין בזה חטא, ואולי מותר לענות על כך אמן, כלומר ששבח זה שהכל נהיה בדברו הוא אמת".

ומשפט לסיכום: עם כל הסיפורים המרגשים, בסוף ברכת שהכל היא כנראה הברכה הכי שגורה במהלך היום, ולא פשוט לשים אליה לב בכלל. וגם החלטה לנסות לכוון בה בכל פעם, כנראה לא תחזיק מעמד. מציע לנסות לפחות פעם ביום. לעצור. לשהות. ולברך.

הרי אם אבנים שחקו מים, אז כך גם את לב האבן וההרגל ניתן טיפה אחר טיפה, ברכה אחר ברכה, כוונה אחר כוונה, ולבנו, לבנו יהיה לב בשר.

תרגיל כתיבה

תרגיל התבוננות וכתיבה שקשור לברכה

הצעות לכתיבה סביב ברכת שהכל נהיה בדברו:

  1. איך אבנים שוחקים מים? איזה הרגלים אני רוצה לשנות ואיך אני יכול לעשות זאת?

  2. מה דבר ה' אליי? מה נדרש ממני לעשות? לפחות פעם ביום

  3. לטעום מחדש את הטעם. נסו לעשות את תרגיל ההתבוננות של הצימוק (לפני שאוכלים, מרגישים, מתבוננים, מסתכלים ואז טועמים). טעמו וראו.

  4. לברור טוב מרע. לדייק מה טוב ונכון. ומה מיותר. ולשחרר את המיותר.

דף מקורות

ייעודי להדפסה A5

דף מקורות ייעודי

משפט-תמונה

שילך איתכם ביום הקרוב

קבלה טובה

לקראת היום החדש:

להרגיש את דבר ה' בחיים שלי, להתבונן, לבקש, להתחבר. לפחות פעם ביום

מודעה מעוצבת

למפגש הלימוד

מקורות למדיה

דף מקורות מותאם למדיה, כל מקור בשקופית על מסך מלא, ייעודי לשיעורים בזום

מהלך השיעור

בצורה פשוטה

מקורות להרחבה

הפניות נוספות, הערות והארות

יש לכם מה להוסיף?

ואתם רוצים לשתף את כלל הלומדים? לחצו כאן

להיות חלק מדבר ה' שבעולם
שנזכה 48%