ברכת התשובה

ברכת התשובה

ברכת התשובה – הברכה החמישית – לאן אנחנו מבקשים לשוב, איך זה קשור לתורה ובכלל לגישה שלנו בעבודת ה' בחיים, והאם אפשר להתפלל על מישהו אחר שיחזור בתשובה.

ללומד

מפגש מצולם

מפגש שישי במחזור

מפגש מוקלט

של המפגש

סיכום קצר

בכמה מלים

אחרי שביקשנו על הדעת – אנו מבקשים להשתמש בה בדרך התורה והעבודה, כך הכוזרי. אבל למה את החזרה בתשובה אנחנו מתחילים מהחזרה לתורה?

קודם כל, באופן הכי פשוט: בשביל לחזור בתשובה צריך לדעת על מה צריך לחזור בתשובה. התורה שבאה מהשמים לארץ, היא זאת שמדייקת את תוכן חיינו בכל פרטי החיים ומרוממת אותנו.

אז לאן בדיוק צריך "לשוב"? התשובה לזה היא מפליאה: כל אחד מאיתנו כשהיה ברחם, מגלה הגמרא, למד את כל התורה, ובצאתנו אל אוויר העולם הכה בנו המלאך על השפתיים והשכיח ממנו את הכל. ידועה השאלה: אם לימד למה משכיח? והתשובה: מעכשיו כל לימוד שאדם ילמד לא יהיה לימוד חדש אלא לימוד של זיכרון; אי שם, בד.נ.א הפנימי שבנו צרובה התורה ומחכה להתעורר במפגש המחודש, כמו מפגש עם חבר ילדות שלא ראינו המון זמן (ואולי ההכאה של המלאך היא גם זאת שאומרת לו "גדל", גדל בעצמך, בדרכך, בכוחותיך!) אנחנו מבקשים לשוב אל התורה שלמדנו ברחם.

אבל רבי נחמן מגלה לנו דבר נפלא! התורה הזאת שלמדנו ברחם היא אישית מאוד: כל אחד לומד את סיפור החיים שלו, את האות שלו בתורה, את האור המיוחד שהוא מביא לעולם, ובמלים אחרות: את הייעוד שלו וצו השליחות שלנו בעולם הזה. המלאך השכיח מאיתנו, אבל ברגע שנגלה את הנפש שלנו מתרגשת נדע: מצאנו את האבידה, היא שלנו!

התשובה הראשית היא, אומר הרב קוק, שישוב האדם אל עצמו, אל שורש נשמתו, ומיד ישוב אל הא-להים. מרגע שנשוב אל עצמנו, אל התורה הזאת שלמדנו ברחם, אנו מובטחים שנדייק את חיינו, שכל דבר שיבוא בפנינו, נדע לזהות אם הוא שייך לנו או לא, שבכל צומת נדע לבחור את השביל הנכון ולא להחטיא את המטרה ואת עצמנו. אולי זאת הסיבה שברכת התשובה מיוחסת לשמעון: היכולת להיות בקשב. ואולי זאת ה"תורה" שמביאה לידי זהירות במסילת ישרים: חובת האדם בעולמו, בעולמו דייקא!

את התורה הזאת מלמד אותנו אבינו – הרי האב חייב ללמד את בנו תורה – ואנו מבקשים לחזור וללמוד אותה שוב ושוב, הישר מהמקור, מולידנו, מגדלנו.

אחרי שאנו שבים אל התורה, אחרי שאנו מתקרבים אל עצמנו, אנחנו מתרוממים להתקרב גם אל המלכות, מבקשים להיות עובדי השם, לקיים את המצוות בצורה שתמלא את התודעה שלנו וגם להמליך את ה' בכל מקום בו נהיה במהלך היום.

ומתוך המקום הזה, אנו מבקשים את התשובה השלמה, שאליה אנו חוזרים שוב ושוב, בקיאים ברצוא בקיאים בשוב, מבינים שאין קץ לשלמות, ואנו אך ורק משתלמים, שוב ושוב, עוד ועוד. לפני האינסוף ברוך הוא. אנו מגלים כל הזמן שהייעוד שלנו הרבה יותר גדול משחשבנו.

תוספת אחרונה לסיום: בברכת התשובה אנו מבקשים לא רק על עצמנו אלא גם על "פושעי ישראל". ידוע ש"פתחו לי פתח כפתחו של מחט, ואני אפתח לי פתח כפתחו של אולם", אבל באמת כתוב "פתחים שיהיו עגלות וקרוניות נכנסות בו". ולא סתם, אומר הרב יהושע שפירא, אחרי שאנו פותחים פתח מחט (שהוא עמוק וגם מחבר) הפתח שייפתח יהיה לרבים! אחרי שאנו עושים את התפילה שלנו, את עבודת התשובה שלנו והחיבור לזהות שלנו, בפתח הזה יעברו אוטובוסים ורכבות עם כל בית ישראל.

תרגיל כתיבה

תרגיל התבוננות וכתיבה שקשור לברכה

הצעות לכתיבה סביב ברכת התשובה:

  1. איך הקשר שלי עם התורה? האם אני חי ומרגיש שהיא החיים שלי?
  2. האם אני ממליך את ה' על כך דבר בחיים?
  3. התשובה – האינסופית – היא דבר מבהיל או מגדל? ואיך אפשר להתקדם כל יום מחדש?
  4. לקחת נשימה ולנסות להרגיש את התורה שלמדנו ברחם, להתגעגע לעומק התודעה והייעוד שלי

דף מקורות

ייעודי להדפסה A5

משפט-תמונה

שילך איתכם ביום הקרוב

קבלה טובה

לקראת היום החדש:

קחו נשימה עמוקה לפני ברכת התשובה, ותנסו לשוב פנימה ולמצוא את התורה פועמת בתוככם

מודעה מעוצבת

למפגש הלימוד

מקורות למדיה

דף מקורות מותאם למדיה, כל מקור בשקופית על מסך מלא, ייעודי לשיעורים בזום

מהלך השיעור

בצורה פשוטה

מקורות להרחבה

הפניות נוספות, הערות והארות

יש לכם מה להוסיף?

ואתם רוצים לשתף את כלל הלומדים? לחצו כאן

שבים בתשובה
הלב מתחיל לפעום 22%