יז – עוטר ישראל בתפארה

מפגש שבעה עשר -
ברכת עוטר ישראל בתפארה

עוטר ישראל בתפארה – באיזה תפארת ה' מעטרנו בכל בוקר? מה זה מחייב אותנו, ואיך זה קשור לתפילין של ראש ולתודעה שטמונה בהם? ואיך זה בונה בנו עוד קומה לקראת היום החדש?

ללומד

מפגש מצולם

של הברכה מהמחזור האחרון

מפגש מוקלט

של המפגש

סיכום קצר

בכמה מלים

אחר שאנו נאזרים בגבורה מכח ישראל אנו נעטרים בתפארה. אם הגבורה היא בעיקרה פנימית, התפארת היא כבר ביטוי שניכר כלפי חוץ בצורה גלויה וברורה. עומד לו האדם המשתלם-שלם אל מול היום החדש.

בקומה הבסיסית אנו מדברים על כיסוי הראש – הכיפה, שאנו חובשים לראשינו, ובכך מקבלים על עצמנו עול מלכות שמים, עול מורא שמים. מראים כלפי כל שיש לנו מעל הראש. אולי גם אנו מניחים כיסוי על צלם האלוקים שבנו – השכל, ובכך גם מבקשים להשתמש בו לשם שמים, וגם מזכירים לעצמנו ולעולם שעם כל ההישגים שהביא לעולם השכל האנושי, יש הרבה למעלה ממנו ושאליו אנו שואפים.

מסופר שהרא"ש היה שומר את ברכת עוטר ישראל עד אחר שהיה מניח את תפיליו. "פארך חבוש עליך", נאמר. עוטר – בתפארה, ואין לך תפארת גדולה מן התפילין.

בוקר אחד בעיירה פולנית אחת, פרצו קוזקים לבית המדרש שם התפללו חסידים עם רבם תפילת שחרית. בשמוע זעקות הפורעים, מהרו החסידים לחפש מקומות מחבוא ולהסתתר בהם. רק הרב לא נע ולא זע ממקומו. הקוזקים מיהרו למזרח, והנה, רק הרב נפנה אליהם עטור בתפילין, והללו מיהרו להמלט בבהלה ובזעקות שבר. מה עשית, שאלו החסידים, אנא תפילין מנחנא, השיב הרב, "וראו כל עמי הארץ כי שם ה' נקרא עליך ויראו ממך" אלו שתפילין שבראש. אבל כולנו עם תפילין, תמהו החסידים. תפילין שבראש, חזר הרב, תפילין שבתוך הראש.

שמחת עולם על ראשנו

מקום השאיר לנו הקב"ה להתעטר בו, החלק שאותו אנו משלימים במציאות, ושאנו מגלים בו את הנשמה בשלימות מתוך הבחירה החופשית, ושאילולא אנו לא היה בא לידי ביטוי, ובו אנו מתפארים, ובו הקב"ה מתפאר בנו. אחרי שאנו מבינים את מציאות הארץ וקיומה לטובת השלמתנו, מכינים את צעדנו בתוכה, נאזרים בגבורה, אנו נעטרים בתפארה – אנו באים אל העולם ומקדשים שם שמים בגלוי בחיינו, שמחת עולם על ראשנו, שמחים אנו במילוי החובה המתבקש מאיתנו.

במלה "להתעטר" טמון רובד המתגלה גם בברכת שלא עשני עבד. כשהעבדים משתחררים בשנת היובל, הם אוכלים, שותים ושמחים ועטרותיהם בראשיהן. רש"י וריטב"א במקום מציינים שהעטרה היא סמל החירות, הכרה בכך שהאדם בן חורין. בגמרא אחרת מובא שעבד שמניח תפילין בפני רבו, או שרבו עצמו מניח לו, יוצא לחירות. עבדי הם ולא עבדים לעבדים, בכל היום אנו צריכים להיות מלאי תודעת חירות, שהחירות האמיתית של הנשמה תתגלה בנו בצורה גלויה, לא כפעולה חיצונית, אלא כהקרנה פנימית שמאירה כמגדלור את החוץ.

הבגדים נראים אותם בגדים, אבל יהודי שלובש את בגדיו, חוגר חגורתו וחובש כובעו, הוא לובש מדים, הוא מתמלא שליחות תודעה של חיבור לקב"ה ולעם ישראל, ולתקן עולם במלכות שדי. אנו מבקשים להיות מקדשי שמים בחיינו, לפאר את שם השם בחיינו, בכל מקום שאליו נלך נגלה את שם השם בתפארה. ואנו מבקשים גם שהשם יפארנו, שיראו כל עמי הארץ את שמו עלינו ושיראה את מלכותו עלינו מהרה.

תרגיל כתיבה

תרגיל התבוננות וכתיבה שקשור לברכה

הצעות לכתיבת בוקר סביב ברכת עוטר ישראל בתפארה:

  1. מה התפילין שיש לנו בתוך הראש?
  2. במה אנחנו מתפארים כלפי חוץ ובמה לא ולמה?

קבלה טובה

לקראת היום החדש:

עוטר ישראל בתפארה - אנשי בוקר

להניח תפילין בתודעה של גדלות

דף מקורות

ייעודי להדפסה A5

משפט-תמונה

שילך איתכם ביום הקרוב

למעביר שיעור

בלחיצה על כל איקון תופנו לדף ייעודי

מודעה מעוצבת

למפגש הלימוד

מקורות למדיה

דף מקורות מותאם למדיה, כל מקור בשקופית על מסך מלא, ייעודי לשיעורים בזום

מהלך השיעור

בצורה פשוטה

מקורות להרחבה

הפניות נוספות, הערות והארות

יש לכם מה להוסיף?

ואתם רוצים לשתף את כלל הלומדים? לחצו כאן

חוברת דיגיטאלית

ניתן להדפיס במהדורה מיוחדת עם סמל המוסד - אידיאלי למפגש הסיום

כמה אתם כבר מוכנים ליום החדש
מעוטרים בתפארה! 74%