ברכת הזן

פתיחה וברכת הזן

מתחילים את מחזור הלימוד על ברכות הנהנין והשבח, הברכות שגורמות לנו לפגוש ולהמליך את הקב"ה לא רק בבית הכנסת או בבית המדרש, גם בחדר המדרגות, באמצע טיול ובפינת קפה 

חלק מהתכנים יעלה בהמשך

ללומד

מפגש מצולם

מפגש ראשון במחזור

סיכום קצר

בכמה מלים

ברכות הנהנין והשבח פותחים בנו אשנב מיוחד של עבודת השם. לא רק במרחב הכביכול "טבעי" שלו, בית הכנסת, בית המדרש או מעמד מיוחד ביום חג.

אנו פוגשים את הקב"ה בחדר מדרגות, בתור בחנות הרהיטים, בפינת קפה, בישוב חדש בארץ ובטיול עם נוף מפעים. מבקשים וממליכים.

אנשי כנסת הגדולה מיפו את מרחבי החיים ומיקמו ברכה-חיבור לקב"ה בכל מקום; ברכות המצוות קודם לכל מצווה, ברכות הנהנין סביב המזון, ברכות ההודאה והשבח סביב הבוקר, הטבע ומעגל החיים. כך בכל מקום נעמוד נוכח פני ד', נתפעל ונפעל עם אל.

"אם אכל אדם וברך הוא ממליך לבוראם" כך במדרש, ואם המלכת ה' מתקשרת לברכה על אוכל, כל שכן על רגע של פליאה, של התרגשות, של בשורה. כל מאורע מזמין אותנו לגילוי שם השם, גם פגישה עם חבר שלא ראינו זמן-רב וכוכב נופל (או אפילו רעידת אדמה ל"ע). לא בכדי קרא יעקב קריאת שמע בפוגשו את יוסף, הוא המליך את השם על הרגע הזה.

הברכות קוראות לנו להיות בני אדם מלאי מודעות, התרגשות ופליאה. "היאך הדרך לאהבתו וליראתו?" שואל הרמב"ם ומשיב "בשעה שיתבונן האדם במעשיו וברואיו הנפלאים הגדולים, ויראה מהם חכמתו שאין לה ערך ולא קץ, מיד הוא אוהב ומשבח ומפאר ומתאווה תאווה גדולה לידע השם הגדול".

"חייב אדם לברך מאה ברכות בכל יום" אומרת הגמרא, "שנאמר מה ה' אלוקיך שואל מעמך". "מודים" הוא בגימטריא מאה, וכך גם צמד המלים "לך-לך", הן תודעה של הודאה והן תודעה של המלכה, שליחות, הַברכה וחיבור. מאה ברכות בכל יום, מהוות תשתית ממשק שלמה, שמחברת אותנו בכל רגע ובכל מציאות אל הקב"ה וממילא להשפעת שפע.

הבעיה שהברכות נהיו כמו מזוזה. יכולים כל היום לחלוף לצידם, אפילו לנשק מידי פעם ולמלמל פסוק, אבל לאבד את ההקשר ואת המשמעות, ושהדברים לא יהיו על הלב, אפילו לא קרוב.

זה המתח המובנה בתנועה בין שגרה למודעות ולהתחדשות. בין קבלות בתחילת שנה לימים של אמצע טבת. בין רגע בו העולם מואר מברק ורואים את השביל, לבין הרגע אחריו שהכל שוב משחיר.

במחזור הלימוד אנו ננסה לפתח חזרה את קולטני הטעם, הפליאה והרצון, שעם הזמן, הטשטשו, דהו ונשחקו. נעשה זאת באמצעות מפגש מחודש עם המלים ומקורות, אבל בעיקר במרחב זמן של התבוננות: כל שבוע ברכה אחת שנשים לה לב.

ברכת הזימון

ברכת המזון היא ברכה דאורייתא. זה אומר שהיחס אליה צריך להיות לפחות כמו של תפילת עמידה. לשבת. להתרכז. להתעסק אך ורק בה.

המעניין הוא שהנוסח שלה, "מטבע הברכה", התפתח עם השנים וההיסטוריה של עם ישראל. ברכת הזן תוקנה על ידי משה רבינו בשעה שירד המן מן השמים. ברכת הארץ על ידי יהושע בכניסתנו לארץ. ברכת ירושלים על ידי דוד ובנו שלמה. וברכת הטוב והמיטיב ביבנה תוקנה אחר מאורע מיוחד שאירע בביתר.

אולם אם נתבונן, נבחין שמַקדימה לה ברכת הזימון. מן דיאלוג בין המברכים שאתם ודאי מכירים (אגב, אני טוען שבמאה שנים הקרובות הוא גם ישתכלל ויתרחב, הרי גם "רבותי נברך" הוא רק הקדמה ל"נברך שאכלנו משלו", וממילא היום יש עוד מלא הקדמות כמו "יאלה, חבר'ה נזמן?" וכד' שעם קצת זמן יסונפו לברכונים).

את הדיאלוג הזה אנו מוצאים לראשונה במדרש. אברהם אבינו איש החסד שאוהלו היה פתוח לארבע רוחות השמים, היה מקבל את העוברים ושבים ואחר שהיו אוכלים ושותים, "היה אומר להן ברכו והן אומרים לו מה נאמר והוא אומר להם אמרו ברוך אל עולם שאכלנו משלו". מסתבר שאברהם הוא שתקן את הזימון שמטרתו לגרום לנו לעצור רגע, להתבונן ולהודות.

לפני שמתחילים לברך אנו מזמינים, מזמינים את הקב"ה, מזמינים את חברנו להזדמן יחד ולהתייחד, ואולי גם מזמינים את עצמנו, להיות נוכחים, מתבוננים ומחוברים.

ברכת הזן

ברכת הזן תוקנה על ידי משה רבינו בירידת המן.

המן היה יורד מן השמים בכל יום, דבר יום ביומו. וכפי שמתרגל חייל בצה"ל תרגילים על גבי תרגילים כדי להיות מוכן בזמן אמת לכל תרחיש, עשה היהודי במדבר בכל בוקר מחדש – תרגול בטחון.

"כדי להרגיל את טבעם במדרגת הבטחון, ושיהיו עיניהם תלוים בכל יום ויום לאביהם שבשמים", כותב רבינו בחיי. הוא גם מציין שמאותה סיבה ים סוף לא נקרע בבת אחת לשביל אחד ארוך כמקובל בגן ובציורים, אלא בכל צעד של ישראל הים נסוג צעד לאחור (כשמקבילים את קריעת הים לזיווגו של אדם, יש בכך נתינת פשר גם לדרך עצמה, צעד אחר צעד, לא הפי-אנד עם כינורות).

בתוך פרשת המן נאמר, "בבוקר תשבעו לחם וידעתם כי אני ד' אלוקיכם". מכאן בדיוק נלמדת תקנת משה. מעל החכמה והבינה ישנה הדעת, איך אפשר לדעת את ה'? עם ברכה! ברכת הזן נועדה לפתח בנו את ההכרה ולתמלל אותה למלים שנוציא מהפה. לא סתם לומר בכל יום פרשת המן זאת סגולה בדוקה לפרנסה. לזכור שהכל ממנו.

בעצם אפשר לומר שברכת הזן יושב על תקן שתי כוונות בו זמנית: האחת כהודאה הפשוטה ביותר. פשוט לומר תודה. כמו בנימין הרועה שאמר בארמית "בריך מריה דהאי פיתא" ויצא ידי חובה. השניה, מפתחת בנו מבט רחב יותר אל העולם ואל מנהיג העולם. מבט כללי.

"הרבה פעמים יעלה בלב ההמון שהרעות בעולם יהיו יותר מן הטובות", כותב הרמב"ם, "עד… שיאמרו כי מן הפלא שימצא בזמן דבר טוב אמנם רעותיו רבות ומתמידות", כל מי ששומע חדשות יותר מפעם ביום יכול לחשוב שכך העולם נראה, צרות רודפות צרות. אבל הרמב"ם מסביר שכל זה מגיע היות והאדם לא מסתכל על העולם בצורה הנכונה.  לא בכדי המלה המשמעותית בברכת הזן מלבד המזון היא "הכול", אנו אמנם רק סיימנו סנדביץ' עם בולגרית, אבל כעת אנו מאמצים מבט של כלליות. מתוכו אנו יכולים גם לומר בפשטות, "לא חסר לנו", ומבקשים "אל יחסר לנו".

ואחרי שמודים על מחיה ומזון, אנו מודים על פרנסה ורצון. "כאמור פותח את ידיך ומשביע לכל חי רצון", אומרים הספרדים. בסידור הרש"ש מובא לכוון במלים "לכל חי רצון" – "להמשיך שפע וברכה רבה לכל העולמות". בכף החיים הוא מוסיף בקצרה "ונראה שיכוין להמשיך גם כן  לבחינת הנר"ן שלו ולגופו". רצון הוא הגורם שמחולל את כל המציאות שלנו בעצם. גם אם אדם לא רוצה, הוא לפחות רוצה לרצות (זה עובד עד 17 פעמים – רוצה לרצות לרצות וכו' – מקובלני מהרבי מלובביץ'). החיים שלנו הם הרצון שלנו. והקב"ה טומן בנו את הרצון כמו זרע באדמה.

זה בדיוק עניין הפרשה בה נאמר הפסוק "ואכלת ושבעת וברכת", בבואנו בשערי הארץ מתעורר המתח בין הדור בו רואים במוחש את השגחת השם בכל יום, לבין דור שהולך להקים מדינה בארץ שבעת המינים, לזרוע שדות חיטה ולאכול לחם על עבודה פרופר. האדם עלול לשבוע ולשכוח את הבורא ואת הסיפור שלו. איך אפשר לתרגל בטחון כשיש כזה שפע? זה בדיוק החשש עליו עונה הברכה, היא זאת הגורמת לזכור שה' הוא הנותן לנו כח לעשות חיל. לאמור, אחר שפעלת ועשית, אכלת ושבעת, זכור שהכל מאיתו יתברך! 

"אשר ברא אלוקים – לעשות", אנו מבקשים להיות חלק מהבריאה, לפעול את הרצון שה' מטמיע בנו ולהוסיף עוד ועוד טוב לעולם לכולו. אנו מתחילים מהודאה, עוברים דרך היכולת להסתכל על כל העולם, ושואלים את עצמנו, מה החלק שלי, מה אני פועל בעולם?

תרגיל כתיבה

תרגיל התבוננות וכתיבה שקשור לברכה

הצעות לכתיבה סביב ברכת הזן:

  1. איך אני מזמן את עצמי למקום? איך אני מזמין חבר? איך אני מזמין את הקב"ה?

  2. לאלו דברים אני שם לב ומודע ברגע זה

  3. לכתוב תודה, איפה ה' מחייה אותי

  4. מה הרצון המרכזי שלי בחיים ואיך אני עוד איתו

דף מקורות

ייעודי להדפסה A5

דף מקורות ייעודי

משפט-תמונה

שילך איתכם ביום הקרוב

קבלה טובה

לקראת היום החדש:

לזמן את עצמי למקום ולהיות נוכח

מודעה מעוצבת

למפגש הלימוד

מקורות למדיה

דף מקורות מותאם למדיה, כל מקור בשקופית על מסך מלא, ייעודי לשיעורים בזום

מהלך השיעור

בצורה פשוטה

מקורות להרחבה

הפניות נוספות, הערות והארות

יש לכם מה להוסיף?

ואתם רוצים לשתף את כלל הלומדים? לחצו כאן

מתחילים לשים לב
שנזכה 2%