יג – רוקע הארץ על המים

מפגש שלושה עשר -
רוקע הארץ על המים

לרוקע הארץ על המים – כי לעולם חסדו, אם הארץ נרקעה על המים בבריאת העולם למה אנחנו צריכים להודות על זה בכל בוקר מחדש? איך זה קשור ליכולת שלנו לגדול?

ללומד

מפגש מצולם

של הברכה מהמחזור האחרון

מפגש מוקלט

של המפגש

סיכום קצר

בכמה מלים

"לְרֹקַע הָאָרֶץ עַל הַמָּיִם כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ", אנו אומרים במזמור ההלל הגדול בתהילים, וברגע שאנו מניחים את רגלנו על הקרקע אנו נזכרים בחסד שיש בקיום האדמה מעל המים מאז בריאת העולם, ומברכים לרוקע הארץ על המים. חסד מוחלט, אומר הרד"ק, שביטל טבע המים, שהיה טבעם להיותם על הארץ.

באופן פשוט אנו מברכים על היציבות של הקרקע ועל כח המשיכה והאיזון הקיימים במציאות, שמאפשרים לנו את התנועה, את היכולת לעמוד וללכת. אבל הביטוי של חסד מוחלט, ושהקב"ה שינה טבע שהוא עצמו קבע קודם לכן בבריאת העולם, מחייב התבוננות נוספת.

אם בברכת המכין מצעדי גבר אנו נברך על מציאות השם ובהשגחתו בחיים שלנו, בברכת רוקע הארץ על המים אנו מגלים את כך שהשם רוצה בנו, והוא רוצה בנו על פני הארץ דווקא.

הקב"ה נותן לנו מקום בעולם. הוא רוצה בנו ובמעשה ידינו. ואת זה הוא רוצה שנעשה על הארץ. אין אדם בלא ארץ, אדם צריך מקום בו הוא יחיה, יגדל ויתקדם, והמציאות על פני הארץ היא זו שמאפשרת את כל אלה. עיקר ההתחדשות הוא על פני היבשה בה מתרחשת מציאות הצמיחה: כח העפר-הארץ המגדל את הצמחים. העולם הזה הוא ארצי, מוגבל ומקורקע, אבל הוא זה שמאפשר לנו את היכולת ללכת, לעמוד, להתקדם, לגדול ולצמוח; הוא המקום בו אנחנו יכולים להיות באמת שותפים, להעשות באמת חלק משמעותי בעולם, ולפעול עם אל.

מקום בעולם

 ניתן להבין את עצם ההודאה על עצם המפגש שלנו עם כח הכבידה – הגרביטציה ככזה. הכבידה היא זאת שמאפשרת לנו את היכולת לפתח את השרירים. בלעדיו היינו מדולדלים וחסרי כח.  כל חדרי הכושר מושתתים על חוקי ניוטון, שכל הרמת משקולת מחייבת את האדם מאמץ. ואנו הרי יודעים: אדם לעמל ליולד. לא מדובר רק פיזית, אלא רוחנית. ההתמודדות בונה בנו את היכולת להתקדם ולבנות את עצמנו. וכל התקדמות קטנה של האדם, שווה הרבה יותר מכל מעלותיו של המלאך שלא רכש אותם בעצמו.

ולא סתם המים תמיד מתחת לארץ, מתחת לעולם-העלם שאנו נמצאים בו, רוחש תמיד "אין עוד מלבדו". וכמו תינוק שבמעי אימו הלומד את התורה ובבואו לעולם שוכח אותה, הזכרון הראשוני תמיד נמצא אי-שם בתת-מודע, והמים תמיד מזכירים לנו שבאמת-באמת רק צריך לפקוח את העין מעל המציאות כדי לזכור שהקב"ה איתנו כאן.

תרגיל כתיבה

תרגיל התבוננות וכתיבה שקשור לברכה

הצעות לכתיבת בוקר סביב ברכת רוקע הארץ על המים:

  1. עשר מקומות של יציבות בחיים שלי ועשר מקומות של שאיפות עתידיניות.
  2. איך החיים היו נראים בלי אדמה מעל המים.

קבלה טובה

לקראת היום החדש:

רוקע הארץ על המים - אנשי בוקר

להודות על המקומות היציבים שיש לי בחיים

דף מקורות

ייעודי להדפסה A5

משפט-תמונה

שילך איתכם ביום הקרוב

למעביר שיעור

בלחיצה על כל איקון תופנו לדף ייעודי

מודעה מעוצבת

למפגש הלימוד

מקורות למדיה

דף מקורות מותאם למדיה, כל מקור בשקופית על מסך מלא, ייעודי לשיעורים בזום

מהלך השיעור

בצורה פשוטה

מקורות להרחבה

הפניות נוספות, הערות והארות

יש לכם מה להוסיף?

ואתם רוצים לשתף את כלל הלומדים? לחצו כאן

חוברת דיגיטאלית

ניתן להדפיס במהדורה מיוחדת עם סמל המוסד - אידיאלי למפגש הסיום

כמה אתם כבר מוכנים ליום החדש
הקרקע יציבה, נשאר רק להרים אותה אל השמים 60%