ברכת ירושלים

ברכת ירושלים

ברכת ירושלים – הברכה היד – למה ה' תמיד בונה את ירושלים, בנין עולם, איך זה קשור למשיח בן יוסף וכסא דוד ואיך כל אחד מאיתנו בונה בעצמו גם את ירושלים

ללומד

מפגש מצולם

מפגש טו במחזור

מפגש מוקלט

של המפגש

סיכום קצר

בכמה מלים

"שימלה שימלה אגראצ'ין אירוסאלם דהנה?" (חסידה חסידה, מה שלום ארצנו ירושלים?), כך היו שואלים הילדים באתיופיה את הציפורים הנודדות.

מסופר על קבוצה מיהודי אתיופיה שעשו את דרכם ארצה ואחר עשרות קילומטרים שודדים, מחלות, רעב וצמא ותשישות, התפרקו באפיסת כוחות על חולות המדבר. זהו, הם הגיעו לקצה היכולת האנושית. והנה, אחר דקות ארוכות, נעמד בקושי אחד המבוגרים, הצביע במקלו על הר רחוק, ואמר אירוסאלם. וכך נאספו זה אחר זה, כתאור תחיית המתים של יחזקאל, התמלאו כוחות והמשיכו להתקדם עוד הרים וגבעות. לירושלים. לבית המקדש שלא ידעו שנחרב.

"ירושלים אמנם תבנה כשיכספו בני ישראל לה תכלית הכוסף", כך החבר בכוזרי, ואנחנו מבקשים לפני הכל לכסוף, להתגעגע, לייחל. וזאת הסיבה ש"תקנו בונה ירושלים ברכה בפני עצמה בתפלה", מבלי שנתבע אותה לא נזכה לקבלה.

לירושלים אפשר להגיע רק ביחד. זאת הסיבה שלא כבשנו אותה בתש"ח, אומר הרב נריה, מפולגים ומפורדים היינו, מחתרות מחתרות. הפלמח מכאן והאצל משם. רק אחר שנעשינו כולנו מאוחדים, צבא אחד שאחריו לב אחד פועם של כל עם ישראל בארץ ומחוצה לה, זכינו שה' החזיר לנו את ירושלים. ואם ביום העצמאות חגגנו את חירותנו, ביום ירושלים אנו עולים אל הקומה הרוחנית של העיר שחוברה לה יחדיו (אגב: הבדל רב יש בין "בלב אחד כאיש אחד" של מצרים, לבין "כאיש אחד בלב אחד" של ישראל. לב אחד עניינו אינטרס משותף (החזרת העבדים) שמכוחו באה אחדות. אצל ישראל אנו מאוחדים מסיבה עצמית שמכוחה אנו פועלים גם יחד).

אולי זאת הסיבה שהאר"י הקדוש אמר לכוון ב"כסא דוד עבדך" על משיח בן יוסף, כי בשביל ירושלים צריך שעץ יהודה ועץ יוסף יהיו אחד, שלובים זה בזה ואוהבים זה את זה, ויודעים כל אחד את מקומו, ייעודו והשלמתו לזולת.

 

איך בונים את ירושלים? "ושכנתי בתוכם" נאמר, לא בתוכו – אלא בתוכם, השכינה שורה בישראל, וכך האלשיך אומר "בניין בית העתיד במהרה בימינו יבוא מהשמים בניין של אש וזה נעשה מרוחניות התורה ומעשים טובים שעושים ישראל מעת שנחרב בית המקדש", לכל אחד יש שותפות בבניין ירושלים, כל אחד עם מעשיו הטובים מוסיף את החלק שלו, קטן כגדול.

בשפות השמיות ישנו שם מיוחד השמור לזוג, בשפה העברית הוא נשמר בעיקר לאברי הגוף, כעיניים, אזניים ורגליים. כך גם רמוז במלה ירושלים, של מעלה ושל מטה, "לא אבוא בירושלים של מעלה עד שאבוא בירושלים של מטה", כך נאמר בגמרא תענית.

בזוהר הקדוש נאמרה הסיפא בלשון אחרת "עד שיכנסו ישראל בירושלים של מטה", לאמר, "כל מה שהאדם זוכה להצטרף למעשה השם, הקב"ה מתגלה – דרכו", כך הרב קובי דנה. אנחנו בונים את ירושלים, ברוחניות ובגשמיות, וה' בונה את ירושלים דרכנו. פלא.

בקו האופק של ירושלים תמיד נראה מנופים. ירושלים תמיד נבנית. כשמאחלים לזוג "בניין עדי עד" מברכים אותם גם בבניין נצחי אבל לא פחות מכך בבניין שתמיד נבנה. כמו תאי הגוף שמתחדשים ומתחדשים. הנצחיות אינה תוצר של הקפאה, מה שנקרא קריוניקה, אלא תהליך של התחדשות אינסופי.

וכך אנו מבקשים. בניין שלישי אין לו הפסק. הוא כבר מזמן התחיל להבנות והוא לעולם לא יפסיק. בירושלים של מעלה, בירושלים של מטה ובלבותנו.

זה ההסבר לכך שאנו אומרים בלשון הווה: "בונה", – "תמיד הוא עוסק בבנינה וכל הגלגולים שמתגלגלים עלינו וכל הצרות שמוצאות אותנו, הכל הוא לתכלית זה", כך רבי אברהם בן הגר"א. כל מה שאנחנו עוברים, בפרט ובכלל, נועד לבניינה של ירושלים. "וחייב אדם להיות שמח בכל העובר עליו ולדעת שהכל הם תוצאות מהמחשבות הטובות שה' חושב על יצוריו".

והצעה: רגע לפני תחילת הברכה לנשום את הכיסופים של כל הדורות, הגעגועים, התפילות, המסעות, ולבקש את ירושלים, עיר הנצח ואת בניין בית המקדש

תרגיל כתיבה

תרגיל התבוננות וכתיבה שקשור לברכה

הצעות לכתיבה סביב ברכת ירושלים:

  1. לכתוב על ירושלים. אפשר שיר כיסופים וגעגוע. אפשר "מהי ירושלים בשבילך".
  2. מה הקומה הרוחנית הנדרשת מעם אחרי שקיבל את עצמאותו?
  3. להתאחד. איך אני יכול לקרב ולחבר בין עם ישראל. מה החלק שלי.
  4. מה החלק בירושלים שאני בונה? באיזה מעשים טובים ועבודת ה'?
  5. איך אני יכול לראות בכל מה שאני עובר את המחשבות הטובות של ה' עלי?
  6. איזה דברים הייתי רוצה לבנות בלי סוף? בלי להשתעמם ובלי להזדקן?
 

דף מקורות

ייעודי להדפסה A5

דף מקורות ייעודי

משפט-תמונה

שילך איתכם ביום הקרוב

קבלה טובה

לקראת היום החדש:

לנשום רגע עמוק את הכיסופים לירושלים ולבית המקדש

מודעה מעוצבת

למפגש הלימוד

מקורות למדיה

דף מקורות מותאם למדיה, כל מקור בשקופית על מסך מלא, ייעודי לשיעורים בזום

מהלך השיעור

בצורה פשוטה

מקורות להרחבה

הפניות נוספות, הערות והארות

יש לכם מה להוסיף?

ואתם רוצים לשתף את כלל הלומדים? לחצו כאן

בלבבי משכן אבנה
להדר כבודו 68%