ה – ברכת אשר יצר

מפגש חמישי -
ברכת אשר יצר

ברכת אשר יצר את האדם בחכמה – למה מכל איברי האדם ויצירתו בחכמה אנו מודים על מערכת העיכול? ולמה היא אחת מהברכות הראשונות של היום?

ללומד

מפגש מצולם

של הברכה מהמחזור האחרון

מפגש מוקלט

של המפגש

סיכום קצר

בכמה מלים

אם ברכת אלוקי נשמה היא על הנשמה, ברכת אשר יצר היא ברכה על הגוף. אנו מודים על יצירת האדם והגוף בחכמה. ואנו מודים על עצם מציאות הגוף. על הלל מסופר שבהליכתו לבית המרחץ היה אומר שהולך לעשות מצוה, קל וחומר מדיוקנאות המלכים. האדם הוא צלם אלוקים, ועליו לכבד את גופו ולשומרו. "צריכים לרחם מאוד על הגוף", אומר רבי נחמן, "לראות לזככו כדי שיוכל להודיע לו מכל ההארות וההשגות שהנשמה משגת". הגוף הוא האמצעי דרכו אנו מבטאים את הנשמה בעולם הזה, וככל שנהיה טהורים, הופעת הנשמה תהיה שלמה וגלויה יותר בנו.

על פניו שבח יצירת האדם "בחכמה" היה מתאים יותר ליצירת המוח או מערכות חיים אחרות שהחכמה ניכרת בהם, מדוע אנו מברכים דווקא על מערכת העיכול, עם כל הפליאה שבא והרפואה שהיא מביאה איתה?

מִבְּשָׂרִי אֶחֱזֶה אֱלוֹהַּ

"מִבְּשָׂרִי אֶחֱזֶה אֱלוֹהַּ", אומר איוב, "הגיע תורנו להתבונן בגוף שלנו", כותב הרב וולבה בעלי שור, "השמנו לב אי פעם לנשימתנו? האם היינו מאזינים אי פעם לדפיקת הלב? ובניין גופנו – האם הקדשנו לו אי פעם איזו מחשבה?" הדבר נכון ביחס לכלי הנשימה, שהתבוננות בהם מביאה להכרה והודאה על כל נשימה ונשימה. וכך ביחס לכל פעולת איברי הגוף. "מודים אנחנו לך – על חסדיך ונפלאותיך שבכל יום עמנו".

אם נתבונן בפעולת העיכול נבין שהיא פעולה של "הוצאת פסולת מן הטוב"; הגוף ממיין את הנצרך – הטוב, לתחזוקה, לתזונה ולחילוף החומרים, ומפריד אותו מן המיותר – הרע, שאותו הוא מוציא החוצה. העיכול הוא משל מדויק לעבודתנו בקודש ובחיים, אנו מפרידים את הרע מן הטוב, שהתערבב או-אז בחטא אדם הראשון, בין במידות בין במעשים, אנו מחפשים את כוחות החיים שימלאו אותנו חיים ויקדמו אותנו, ואת הקליפה, אנו מסירים וזורקים.

"ומפליא לעשות", אומר הרמ"א, "קושר גשמי ברוחני". כאן ניתן לחבר את הדברים, את הפעולה הגשמית שמתחוללת בגוף, של הפרדת הפסולת, לפעולה הרוחנית של עבודתנו, לדעת להפריד בין טפל לעיקר ובין רע לטוב. מתוך האמון של הקב"ה בנו, שהטביע בנו את היכולת הזאת בגוף בצורה טבעית ופשוטה.

תרגיל כתיבה

תרגיל התבוננות וכתיבה שקשור לברכה

הצעות לכתיבת בוקר סביב ברכת אשר יצר:

  1. לאחר רגע של שקט והתבוננות, נסה להקשיב לדופק הלב לצליל הנשימה ולכתוב תודה על החיים שבכל רגע.
  2. מכתב לגוף מהנשמה (למתקדמים: לכתוב מכתב חזרה)

קבלה טובה

לקראת היום החדש:

ברך את ברכת אשר יצר בעמידה במקום ולא כתפילת הדרך

דף מקורות

ייעודי להדפסה A5

משפט-תמונה

שילך איתכם ביום הקרוב

למעביר שיעור

בלחיצה על כל איקון תופנו לדף ייעודי

מודעה מעוצבת

למפגש הלימוד

מקורות למדיה

דף מקורות מותאם למדיה, כל מקור בשקופית על מסך מלא, ייעודי לשיעורים בזום

מהלך השיעור

בצורה פשוטה

מקורות להרחבה

הפניות נוספות, הערות והארות

יש לכם מה להוסיף?

ואתם רוצים לשתף את כלל הלומדים? לחצו כאן

חוברת דיגיטאלית

ניתן להדפיס במהדורה מיוחדת עם סמל המוסד - אידיאלי למפגש הסיום

כמה אתם כבר מוכנים ליום החדש
הבוקר עולה 24%