יט – שלא עשני עבד

מפגש תשעה עשר -
ברכת שלא עשני עבד

שלא עשני עבד – איזה עבדים יש במאה עשרים ואחת? האם שרנסקי בירך את הברכה כשהוא היה בצינוק בברית המועצות? ואיך אנחנו נעשים בני חורין ביום הקרוב, אבל באמת?

ללומד

מפגש מצולם

של הברכה מהמחזור הקודם

מפגש מוקלט

של המפגש

סיכום קצר

בכמה מלים

אנו עולים ממדרגה למדרגה, מודים שלב אחר שלב על מדת הקשר שלנו אל הקב"ה דרך חיוב המצוות, כך הפשט.

"עדיין אין חירות אמיתית בעולם, אין העולם גאול עדיין מכבליו העבדותיים", כותב הרב זצ"ל. עבדות היא מציאות שאופפת גם את העידן המודרני. גם אם לא מדובר באדונים מטילי אימה שמניפים שוט, העבדות קיימת בצורה פחות נכרת בתרבות, בחברה ובאדם. לפעמים מעבדות כזאת יותר מורכב להיחלץ.

יש לא מעט סוגים של עבדות. עבדות לזמן, עבדות לכסף ולרכושנות, עבדות למחשבות, עבדות לרגשות, עבדות לחוויות, עבדות לזולת, עבדות לתשואות הקהל (מעשה ביהודי אחד שהחליט להסתגר בעליית הגג כדי ללמוד תורה, לא מתוך מקום של צניעות גדולה, אלא כדי שיחשבו שהוא צדיק גדול, כל אימת שהיה שומע רחשים מן המדרגות היה ממהר ומגביר את קולו, כשיצא אחר זמן גילה מושבה שלמה של עכברים מחוץ לחדרו).

אבל אנחנו עבדים כאילו

זכרנו את השומים ואת האבטיחים, אומר עם ישראל במדבר ומסתבר שהוא זוכר את מצרים לטובה, וזה דבר פלא, הרי כל כך סבלנו במצרים, די בהצצה בתיאור במדרשים כדי להבין שעבודות הבנייה היו רק קצה קרחון של עבדות נוראה. אבל לא קל להשתחרר מעבדות, מהסיבה הפשוטה שהיא מספקת לנו נוחות מקסימאלית; אין צורך להיות עצמאי, לחשוב לבד, לדאוג לפרנסה, לאוכל, לשעות שינה.

לא פשוט לצאת ממצרים, וגם על זה עצמו אנו מתפללים ומבקשים לצאת מהמיצרים הנחמדים ומאזורי הנוחות שמכתיבים לנו את התנהלות החיים, ולהיות בני חורין אמיתיים.

עבדות נוספת היא להֶרגלים. חייל אחד מתאר שבהיותם בזמן האימונים הוא תמיד היה יורד באטיות מרובה מן הנגמ"ש, נאחז בצידי הזחל וגם זה באמצעות בד כי המתכת קרה, והוא תמיד אמר לעצמו שבזמן אמת, הוא יתמלא עוצמה פנימית שתגרום לו לקפוץ כל אימת שיש צורך, והנה הגיעה מלחמת יום הכפורים, סביבו נופלים טילים והוא מוצא את עצמו עושה את שהוא עשה כל אימוניו. "מי שמרגיל עצמו למנהגות האלה, איננו אדון בעצמו לעשות היפך זה כשירצה, כי כבר נאסר רצונו במאסר ההרגל הנעשה טבע שני", כך המסילת ישרים.

עבד ד' הוא לבדו חופשי. אנו מבקשים להשתחרר מכל מחשבת עבדות, להנצל גם מהמחשבות הקטנות והמצמצמות שכובלות ומגבילות אותנו גם בזמן אמת, להיות יותר ויותר מחוברים להקב"ה ולנשמה שלנו, ש"יֵשׁ לָהּ מַטָּרָה בַּחַיִּים וּבַמְּצִיאוּת" ולבטא אותה במלואה ובדיוקה.

תרגיל כתיבה

תרגיל התבוננות וכתיבה שקשור לברכה

הצעות לכתיבת בוקר סביב ברכת שלא עשני עבד:

  1. רשימה כנה של כל מה שיש לי בהם עבדות (גם אספירין נחשב).
  2. תפילה להשתחרר מכל מחשבות הקטנות שמגבילות אותנו.
  3. חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים – כתוב סיפור של עבד עברי במצרים.

קבלה טובה

לקראת היום החדש:

שלא עשני עבד - אנשי בוקר

בחר תחום אחד בו אתה פורץ את תקרת הזכוכית של איזור הנוחות

דף מקורות

ייעודי להדפסה A5

משפט-תמונה

שילך איתכם ביום הקרוב

למעביר שיעור

בלחיצה על כל איקון תופנו לדף ייעודי

מודעה מעוצבת

למפגש הלימוד

מקורות למדיה

דף מקורות מותאם למדיה, כל מקור בשקופית על מסך מלא, ייעודי לשיעורים בזום

מהלך השיעור

בצורה פשוטה

מקורות להרחבה

הפניות נוספות, הערות והארות

יש לכם מה להוסיף?

ואתם רוצים לשתף את כלל הלומדים? לחצו כאן

חוברת דיגיטאלית

ניתן להדפיס במהדורה מיוחדת עם סמל המוסד - אידיאלי למפגש הסיום

כמה אתם כבר מוכנים ליום החדש
אבל אנחנו עבדים כאילו? 80%