יא – מלביש ערומים

מפגש עשתי עשר -
ברכת מלביש ערומים

מלביש ערומים – אם כל הסיפור של הבגדים הגיע אחרי חטא אדם הראשון למה אנחנו צריכים לברך על הלבושים שלנו? ואיך זה קשור למחלוקת בין מרדכי ואסתר בהנהגת עם ישראל, ולנו בכל בוקר מחדש?

ללומד

מפגש מצולם

של הברכה מהמחזור האחרון

מפגש מוקלט

של המפגש

סיכום קצר

בכמה מלים

בעלי החיים לא צריכים בגדים, לא צריכים כיסויים ולבושים, הם בדיוק מה שהם, בהמה = בה מה, יש בה כבר את כל מה שהיא צריכה, מהבחינה הזאת אפשר להגיד שבעל החיים הוא מושלם (מוּ-שלם), האדם לעומת זאת צריך להתלבש, והראשון שמלביש אותנו אחרי חטא עץ הדעת הוא הקב"ה, בכתנות עור-אור. אם לפני החטא הייתה הרמוניה בן הנשמה לעולם החומר, כעת נוצר פער. וכדי לזכור תמיד שאנחנו לא הגוף שלנו, שאנחנו לא מוגדרים בממדים הגשמיים שלנו, אנחנו מתלבשים, נהיים צנועים, מצניעים את הגוף ומבינים שאנחנו יותר מכל זה, אנחנו – נשמתנו. (בתרבות, במהלך הדורות, נוצר תהליך הפוך: משתמשים בבגדים עצמם כדי להנכיח את הגוף, אולי בשל כך אנו למדים דקדוקי הלכות צניעות, לדייק את המקום של הגוף ושל הבגד).

בכל בוקר אחרי שאנו מודים על קיומנו ועל הצרכים הגשמיים, אחר שאנו מודים על החוש שיש בקרבנו שמבקש להסתיר, אנו נזכרים שאנו יותר מהגוף שלנו, ושהוא רק הכלי שלנו לביטוי בעולם הזה, ומתוך כך אנו מבקשים להיות במדרגת אדם, להיות לבושים וצנועים, ולחבר בין הגוף אל הנשמה.

וַתִּלְבַּשׁ אֶסְתֵּר מַלְכוּת 

קומה נוספת ניתן ללמוד מתוך מגילת אסתר המלאה לבושים – כשאסתר שומעת שמרדכי לבוש שק היא מתחלחלת ומיד שולחת לו בגדים. הוא מסרב לקחת, אבל מיד אחר עצרת התפילה, הוא מתלבש בבגדים שהמלך לבש ויוצא בחוצות העיר. וכשאסתר נכנסת למלך אחשוורוש כדי לבקש על עמה, אחרי ימי הצום, היא לובשת מלכות – רוח הקודש, על פי חז"ל.

לבוש הוא הנהגה. ביטוי התכונה הפנימית. מרדכי ואסתר חלוקים בצורת ההנהגה הנכונה במצב המורכב בו עם ישראל נמצא. הרי גזירת המן היא רק צליל האזעקה לכך שעם ישראל דל ממצוות, ולא מחובר לעצמו ולאלוקיו. מרדכי סובר שעלינו לקרוע את הבגדים הרגילים, ללבוש בגדי שק ולהסתובב בחוצות בצעקה, בבכייה ובצער. רק כך ניתן לשנות את רוע הגזירה ולשנות את המציאות בה העם היהודי נתון. אסתר לעומתו סבורה שאין שכינה שורה במקום צער ועצב, ואין להם אלא לבוא ולתקן מתוך שמחה. לעורר את המקום הפנימי והנסתר של החיבור עם הקב"ה הנמצא תמיד, גם בעומק הגלות והחורבן, הרי זהו שְמה, גילוי נקודת התוך בה תמיד דולקת האש הישראלית. היא אומרת למרדכי ללבוש בגדים. ללבוש את השמחה ואת גילוי השמחה, גם אם זה יהיה כפעולה שלא מבטאת את התוך הנראה לעין, אך מרדכי מסרב. אסתר כן לוקחת את נקודת הצום, אבל מיד לאחריה היא לובשת מלכות ונכנסת אל המלך. 

בלילה ההוא, כחלק שנראה לא משמעותי לעלילת הפורים (הרי המן נשאר בחיים, והגזירה גם היא), המן מלביש את מרדכי בבגדי המלך ומוליכו בחוצות, ואסתר, כך מסופר במדרש, רואה בכך סימן לכך שהנהגת השמחה היא הראויה, ומשלמת לשבעת אלפים נגני רחוב ללוות את מדרכי ולעורר ששון ושמחה ברחוב, עוד קודם הגזירה בוטלה. ורק מתוך המקום הזה היא מגיעה אל המשתה השני ולהפלת המן. אולי לזה היא בדיוק חכתה בכך שדחתה את הבקשה למשתה נוסף, שמרדכי ילבש בגדים, ושגם הצום והתחנונים יבוא מתוך מקום של "הרפו ודעו כי אני ה'", ופשטות ושמחה.

איזה בגד אני רוצה היום?

עלינו להשיל את בגדי יום האתמול ולבוא חדשים אל היום החדש בציפייה מחודשת. לפתוח את ארון הבגדים, לשאול, איזה לבוש אנו רוצים ללבוש היום? ולבחור את ההנהגה הנכונה ליום הקרוב עבורנו. שתדייק אותנו, ואת האמונה של אלוקים בנו. לרוב שמחה תהיה הבחירה הנכונה.

תרגיל כתיבה

תרגיל התבוננות וכתיבה שקשור לברכה

הצעות לכתיבת בוקר סביב ברכת מלביש ערומים:

  1. איזה לבושים והנהגות לבשתי אתמול – ואיזה מהם אני רוצה ללבוש היום?
  2.  איזה תודעה הייתי רוצה לפתוח איתה את היום

קבלה טובה

לקראת היום החדש:

ללבוש פנים שמחות גם ברגעים קשים במהלך היום

דף מקורות

ייעודי להדפסה A5

משפט-תמונה

שילך איתכם ביום הקרוב

למעביר שיעור

בלחיצה על כל איקון תופנו לדף ייעודי

מודעה מעוצבת

למפגש הלימוד

מקורות למדיה

דף מקורות מותאם למדיה, כל מקור בשקופית על מסך מלא, ייעודי לשיעורים בזום

מהלך השיעור

בצורה פשוטה

מקורות להרחבה

הפניות נוספות, הערות והארות

יש לכם מה להוסיף?

ואתם רוצים לשתף את כלל הלומדים? לחצו כאן

חוברת דיגיטאלית

ניתן להדפיס במהדורה מיוחדת עם סמל המוסד - אידיאלי למפגש הסיום

כמה אתם כבר מוכנים ליום החדש
מתלבשים יפה 52%