ברכת הסליחה

ברכת הסליחה

ברכת הסליחה – הברכה השישית – מה יוחדה לסליחה ברכה ולא צורפה לברכת התשובה, איך פותחים את הלב לבקש סליחה ולסלוח ואיך זה קשור לאמון של ה' בנו

ללומד

מפגש מצולם

מפגש שישי במחזור

מפגש מוקלט

של המפגש

סיכום קצר

בכמה מלים

"ושב ורפא לו" – "רפואה דסליחה היא", כך הגמרא במגילה. אחרי התשובה מגיעה בקשת הסליחה – שהיא עצמה רפואה, רפואת הנפש הכואבת את החטא והמרחק, המבקשת קרבה.

יש הרבה מן הדומה בברכות התשובה והסליחה, בשניהן אנו מזכירין את רחמי האב את מלכות המלך ובשניהן אנו מבקשים על אותו נושא, כאומרות: עוד קודם אנו מבקשים את הבקשות הפרטיות-כלליות, אנו מבקשים לבוא נקיים. ואולי יותר מזה, אנו מבינים שאיננו מושלמים, הרי "אי אפשר לאדם בלתי חטא ופשע" וכך ניגשים לתפילה מתוך ענווה (ותוכדי גם לקבל את עצמנו כחלקיים שכל הזמן הולכים ומשתלמים).

למרות שהן צמד, הסליחה באה אחר התשובה, לאמר: סליחה אמיתית לא נאמרת כלאחר יד, שאלו כל זוג, סליחה אותנטית מגיעה מתוך תשובה פנימית שקדמה לה. (ברובד פשוט ניתן לומר, שלפני שחזרת בתשובה אינך יודע על מה צריך כלל לבקש סליחה).

סלח לנו אבינו כי חטאנו

"סלח לנו אבינו – כי חטאנו". ניתן להבין "כי" כ"בגלל" או כ"אע"פ", היות וכאן אנו אומרים מיד "כי אל טוב וסלח אתה" שמשמעותו ודאי היא בגלל, צריך להבין את "כי חטאנו".

הגישה הכנה שלנו היא זאת שמאפשרת את המרחב האינטימי של תפילה. בוידוי אומרים, "אבל" אשמים אנחנו. בניגוד לתנועת החיים האינרצית. אדם שאומר תודה, אומר המלבי"ם, עושה פעולה שהפוכה מדרך הטבע, במקום להכחיש את עזרת הזולת הוא נותן לו קרדיט, וכך גם הוידוי, "מטבע האדם להעלים חטאיו ותנאי הקרבן שיכיר ויודה חטאו ויתודה ווידוי דברים".

המתוודה – "מודה על חטאיו – מוסר עצמו אל הש"י ושב אל הש"י לגמרי", כך המהר"ל. ובכן: סלח לנו אבינו, כי אנו מודים לפניך שחטאנו. אולי זה גם ההסבר של פיוט הספרדים בימי הסליחות "חטאנו לפניך – רחם עלינו". כשאנו מתוודים – אנו עומדים נוכח ה'. מתמסרים. כמו הרגע הזה בדיוק אחרי שאספתם אומץ וביקשתם סליחה מחבר שפגעתם בנו ומחכים לתגובתו.

אם יבוא אדם ויגיד: מי אמר שה' סלח לי? אולי ישנה בת קול שאומרת "שובו בנים שובבים חוץ מאחר"? מגיע הרב בעל התניא ואומר: דע בני אהובי – ודאי שהתקבלה סליחתך. כל יום אנו אומרים את ברכת הסליחה שלוש פעמים, ואין שום חשש לספק ברכה לבטלה – "אין כאן שום ספק כלל מאחר שבקשנו סלח לנו – מחל לנו".

אנו מבינים ומרגישים שה' אוהב אותנו ורוצה בנו, עם (ואולי בגלל) המציאות המורכבת שאנו נמצאים בה, שדווקא בה אנו עמלים לגלות את שמו בעולם. אנו רק צריכים לזכור זאת כל יום מחדש. כל תפילה.

כפי שכותב הכוזרי (יותר נכון: החבר לכוזרי) על פעולת התפילה בנפש כפעולת האכילה בגוף: "והסדר הזה מהנפש כסדר המזון מהגוף, מתפלל לנפשו ונזון לגופו, ומתמדת עליו ברכת התפלה עד עת תפלה אחרת, כהתמדת כח סעודת היום עד שיסעוד בלילה"

תרגיל כתיבה

תרגיל התבוננות וכתיבה שקשור לברכה

הצעות לכתיבה סביב ברכת הסליחה:

  1. סליחה היא רפואה: ספר על סליחה שביקשת, וסליחה שקיבלת.
  2. היכולת להתמסר לה' לגמרי – איפה אני מוצא אותה בחיים?
  3. רשימה של וידוי: דברים שטעיתי ואני רוצה לקחת אחריות ולשנות, דברים שאני רוצה להודות עליהם.
  4. לנסות להרגיש איך כל תפילה מחדש אנחנו מתנקים ומתחילים מהתחלה

דף מקורות

ייעודי להדפסה A5

משפט-תמונה

שילך איתכם ביום הקרוב

קבלה טובה

לקראת היום החדש:

הדבקו במידותיו: מה הוא חנון המרבה לסלוח, אף אתם היו כך

מודעה מעוצבת

למפגש הלימוד

מקורות למדיה

דף מקורות מותאם למדיה, כל מקור בשקופית על מסך מלא, ייעודי לשיעורים בזום

מהלך השיעור

בצורה פשוטה

מקורות להרחבה

הפניות נוספות, הערות והארות

יש לכם מה להוסיף?

ואתם רוצים לשתף את כלל הלומדים? לחצו כאן

סולחים ומתקרבים
סלחתי כדברך 26%