הרחמן וחתימת הברכה

הרחמן וחתימת הברכה

מתי ומי תיקנו את "הרחמנים? (ספוילר: אין לי מושג) האם יש להם סדר? בארצנו או לארצנו? ואיך נגיע לימות המשיח? ובעיקר: איך אנחנו יוצאים מברכת המזון מחוברים יותר?

חלק מהתכנים יעלה בהמשך

ללומד

מפגש מצולם

מפגש חמישי במחזור

סיכום קצר

בכמה מלים

שלוש הצעות קצרות לתנועות נפש ולכוונה בחתימת ברכת המזון, ואיך לצאת ממנה מחוברים יותר.

*

את חתימת הברכה איננו יודעים מי תיקן ומתי. אנחנו רק יודעים ש"אומר הרחמן", כך האבודרהם, "כל אחד ואחד כרצונו וכרצון שאלתו".

אם לקחת את זה לעולם המוזיקה, החלק האחרון של ברכת המזון הוא קטע אלתור חופשי. אחרי שנגַנו את הקטעים בני אלפי שנים, תו אחרי תו, אנחנו מאלתרים את מה שהלב מבקש כעת. וכמו שנדרשת עבודה שבלב לכוונה ולנוכחות בתפילה המנוסחת ועומדת, כך נדרשת מאיתנו עבודה שבלב להמיה הפשוטה המבקשת ומתפללת לקב"ה כבן לאב.

כאן המקום לבקש בקשות, לעורר את הרצון ואת הלב. אפשר לומר שאת בקשות הרחמן ניסחו עם-ישראל במשך הדורות, משום שהלב פשוט גאה וגאה (כמו בברכת "הנותן ליעף כח" בברכות השחר, ע"ע); אחרי כל הברכות, שעסקו בהודאה, בהכרה במלכות השם, בזהות שלנו ובחזון, הפכנו את הברכות לבקשות. על גילוי מלכות השם בעולם. על שנדייק את ייעודנו. על פרנסה ורפואה. ועל ימות המשיח שיבואו במהרה.

* *

אם ננסה לאפיין את כלל הבקשות, הרי שבסוף אנו מבקשים להתברך בשמו הגדול ברכה שלמה, כפי שהתברכו אבותינו, אברהם יצחק ויעקב עליהם נאמר "בכל, מכל, כל". ברכה שלמה היא ברכה שכוללת את הכל. גוף ונפש, כלל ופרט.

"הקב"ה רוצה בטובת בנ"י והוא תפארתו" כך התפארת שלמה "וז"ש בבהמ"ז הרחמן הוא ישתבח לדור דורים ויתפאר בנו כו' הרחמן הוא יפרנסנו בכבוד כי זהו ההידור ותפארת להש"י כשבני ישראל יש להם פרנסה בכבוד ועוסקים בתורה מתוך הרחבה".

הרחמן הוא יתפאר בנו – שתהיה לנו פרנסה בכבוד, שתהיה לנו רפואה, שנלך קוממיות בארצנו. ככל שעם ישראל חי בצורה שלמה, מתגלית דרכו מלכות ה' בצורה מלאה. כפי שאנו מבקשים "זכרנו לחיים" בעשרת ימי תשובה – "למענך אלוהים חיים", מתוך רצון לגילוי מלכות שמים שלמה אנו מבקשים על על פרנסה ורפואה וקרן לעמו ירים.

אפשר לומר שהנושא כאן הוא לחבר את הגשמי לרוחני. ובמלים אחרות, את האוכל אותו אכלנו, לחיים מלאי תודעה, משמעות וחיבור. ואת השפע אל נוכחות ה' בחיינו. אולי זה גם הביטוי המיוחד בו אנו פונים לקב"ה – "הרחמן" – רחמים נאמרים כשיש חיבור של גשמי ורוחני וצריך עליהם תפילות (כמו שברֶחֶם נוצר הולד, ובדיוק שם מתרחש הפלא הגדול של "מפליא לעשות" – הקושר גשמי ורוחני).

כאן אנו מסכמים את כל המסע הזה שעשינו בברכת המזון, מהתודעה, ההודאה, הזהות, החזון והאמונה, חזרה אל עבודת ה' בחיים של כל אחד ואחד. "הדרגה העליונה, היכולה עם זה להיות נחלת כל אדם בכל מצב שהוא, הרי זו מעלת יעקב: "יש לי כל", כך הרש"ר הירש, הוא לעולם לא יחסר דבר, שכן לא ישאף לקחת, אלא לתת ולפעול". ואנו יוצאים חזרה אל העולם עם בטחון, אמונה, ורצון לפעול ולרומם את הארץ אל השמים.

* * *

תנועה שלישית, להיות אורח בעולם.

מהמלה "את" שבפסוק ואכלת ושבעת וברכת את ה' אלוקיך, למדים חז"ל שעל האורח להוסיף ברכה לבעל הבית בסיום ברכת המזון. לאמור, זה שאתה מודה להקב"ה שנתן את הכל, לא אומר שאתה שוכח את השליחים שלו או מאיין אותם. להפך.

בעצם יש כאן קריאה של התבוננות ותשומת הלב למי שאיתי. אוכל הרי עלול לגרום לאדם להתחבר לצדדים הנמוכים שלו, ההישרדותיים, ואנחנו כבר מהתחלה, מחוללים תנועה עדינה והפוכה, של זימון, חיבור ושותפות. שבשלב הזה, אנו לומדים לבקש אחד על השני, ואחר כך גם ביחד ועם הפנים קדימה.

אם נמצאים בסעודת נישואין מתפללים על החתן והכלה, ואם בסעודת ברית מלה על הרך הנימול. בנוסח אשכנז זה ממש בא לידי ביטוי: אם הוא בבית אביו אומר כך ואם הוא נשוי ובביתו. וכך, להתרגל להתפלל על. להתרגל להתפלל עם.

לא מזמן ראיתי תצלומים מסידורו של הבעל-שם-טוב (נמכר במכירה פומבית בחצי מליון דולר, אגב). והדבר המרגש בעיניי היה שמות לתפילה בכתב יד בין ברכות העמידה, זה לפרי בטן, זה להצלחה בלימוד ובעבודת ה'. לא אומר שצריך עכשיו לנסות לכתוב בין שורות הברכון, אבל כן לכתוב בדפי הלב, לנצור, לזכור ולהתפלל, זה על זה. על המעגל הקרוב ועל המעגל הרחוק ועל כלל ישראל.

תרגיל כתיבה

תרגיל התבוננות וכתיבה שקשור לברכה

הצעות לכתיבה סביב הרחמן וחתימת הברכה:

  1. לנסח תפילה אישית. מהלב. אפשר בעל-פה אפשר בכתב.

  2. עוד בקשות "הרחמן" השייכות לדורנו.

  3. מהי ברכה שלמה עבורך? במה היא תהיה שלמה ואיך אתה יכול להתכוונן אליה?

  4. להודות למי שאיתי בדרך. מי שאני מתארח אצלו, מי שמתארח אצלי. בנפש ובחיים. לשים לב.

  5. להוסיף לסידור: תפילה על החבר. ממעגל קרוב. ממעגל רחוק. ועל מישהו שאני לא מכיר.

דף מקורות

ייעודי להדפסה A5

דף מקורות ייעודי

משפט-תמונה

שילך איתכם ביום הקרוב

קבלה טובה

לקראת היום החדש:

לפתוח את הלב, לבקש, לאלתר, להתכוון, ולראות איך יוצאים מברכת המזון מחוברים יותר

מודעה מעוצבת

למפגש הלימוד

מקורות למדיה

דף מקורות מותאם למדיה, כל מקור בשקופית על מסך מלא, ייעודי לשיעורים בזום

מהלך השיעור

בצורה פשוטה

מקורות להרחבה

הפניות נוספות, הערות והארות

יש לכם מה להוסיף?

ואתם רוצים לשתף את כלל הלומדים? לחצו כאן

להפוך את התורות לתפילות
שנזכה 21%