ז – הנותן לשכוי בינה

מפגש שביעי -
הנותן לשכוי בינה

הנותן לשכוי בינה – האם לתרנגול הארצישראלי יש באמת רמת אינטליגנציה שמצדיקה ברכה מיוחדת על ההבחנה שלו בין יום ולילה? ואיך זה קשור לתודעת השליחות שלנו וליכולת הבחירה שלנו?

ללומד

מפגש מצולם

של הברכה מהמחזור האחרון

מפגש מוקלט

של המפגש

סיכום קצר

בכמה מלים

הנותן לשכוי בינה. לפני הכל אנו מודים על עצם יכולת הבינה, המתגלה בלב או בתרנגול. באופן פשוט אנו מודים על בינת התרנגול, מהסיבה שהכרת הטוב והודאה אמיתית מגיעה עד הדברים הכי בסיסיים אליהם מתפשט החסד האלוקי. יחד עם זאת מעיר הרב זצ"ל את התביעה שמתעוררת מכך שהתרנגול הוא זה שמעורר את העולם ואת האדם בבוקר: בכל יום מחדש הטבע כולו קורא להשכמת האדם, המשלים את העולם כולו בעבודת השם שלו.

להבדיל ולהבחין בין היום ללילה, בין החושך לאור, בין הרע לטוב, בין הקודש לחול. בשבת פרשת ראה, פנה אביו-זקנו של השפת אמת לנכדו ואמר לו, רְאֵה אָֽנֹכִי נֹתֵן לִפְנֵיכֶם הַיּוֹם בְּרָכָה וּקְלָלָֽה – זה סוד ברכת הנותן לשכוי בינה; היכולת לבחור ולבחור בטוב. בכל בוקר ניתנת הבחירה החופשית מחדש בעולם, ועלינו לבחור מחדש בחיים. ההבחנה בין האתמול להיום, מביאה אותנו להבין שהיום הוא בריאה חדשה וגם אנו בריה חדשה. אם נחבר זאת להבנת השכוי כתרנגול, דבר פלאי הוא שהתרנגול יודע שהנה הבוקר בא עוד קודם שהשמש זרחה, טמונה בתרנגול נטיה טבעית-פנימית לזהות את תכונת הבוקר, וכך גם אצלנו ישנה טבעיות-פנימית-רוחנית שבוחרת בחיים ומחפשת את הקשר עם הקב"ה, ועלינו מוטל למצוא את הישרות הפנימית הזאת בתוכנו בכל יום מחדש.

כל יום מחדש

יש בדברים האלו רובד נוסף. כשאנו אומרים שכל יום הוא יום חדש, לא מדובר רק כאמירת חיזוק למקרה שאמש עבר עלינו יום גרוע חלילה, אלא ואולי גם בעיקר, כשעבר עלינו יום טוב. עלינו להבחין בין האתמול לבין היום, ולהבין שהיום הזה הוא בריאה חדשה לגמרי, ורק הוא זה שכרגע קיים עבורנו, ורק הוא זה שכרגע נפגוש את הקב"ה דרכו.

אם ניתן לדמיין זאת, סב השפת-אמת אומר לנכדו כמן קוד: "ראה אנוכי – סוד ברכת הנותן לשכוי", והנכד מתבונן בפסוק ומתבונן בברכה ומגלה לעצמו ולעולם את כוונת הברכה. ניתן לומר שבכל בוקר נאמרת לנשמה שלנו קוד שליחות, ואנו צריכים לילך ולגלות אותה בעצמנו, מכח הבחירה וההתבוננת שניתן לנו, ובכך לגלות את מקומנו ומשמעותנו.

תרגיל כתיבה

תרגיל התבוננות וכתיבה שקשור לברכה

הצעות לכתיבת בוקר סביב ברכת הנותן לשכוי בינה:

  1. מה היה טוב/רע אתמול, ואיך אני בוחר היום מחדש לגמרי?
  2. נקודת מבט של תרנגול על העולם (לא חובה כהינדיק של רבי נחמן…)

קבלה טובה

לקראת היום החדש:

אנשי בוקר - ברכת הנותן לשכווי בינה

להתחיל מחדש את היום ולבחור מחדש בכל רגע

דף מקורות

ייעודי להדפסה A5

משפט-תמונה

שילך איתכם ביום הקרוב

למעביר שיעור

בלחיצה על כל איקון תופנו לדף ייעודי

מודעה מעוצבת

למפגש הלימוד

מקורות למדיה

דף מקורות מותאם למדיה, כל מקור בשקופית על מסך מלא, ייעודי לשיעורים בזום

מהלך השיעור

בצורה פשוטה

מקורות להרחבה

הפניות נוספות, הערות והארות

יש לכם מה להוסיף?

ואתם רוצים לשתף את כלל הלומדים? לחצו כאן

חוברת דיגיטאלית

ניתן להדפיס במהדורה מיוחדת עם סמל המוסד - אידיאלי למפגש הסיום

כמה אתם כבר מוכנים ליום החדש
אפילו התרנגול נהיה גבר 32%