יד – המכין מצעדי גבר

מפגש ארבעה עשר -
ברכת המכין מצעדי גבר

המכין מצעדי גבר – אז מה באמת היחס בין ההשגחה האלוקית לבחירה האנושית? ומה משמעות הקיום של האדם בעולם, לאן הוא הולך ולמה?

ללומד

מפגש מצולם

של הברכה מהמחזור הקודם, מפגש מצולם חדש יעלה בקרוב

מפגש מוקלט

של המפגש

סיכום קצר

בכמה מלים

יעקב בורח מאימת אחיו עשיו, אך התורה מספרת לנו "ויצא יעקב", יעקב יצא, הלך, פנה. והסיבה, מגלה השפת אמת, כי "הבוטח בה' באמת מבין כי מה' מצעדי גבר ולא יתלה הדבר במקרה". יעקב האיש התם, מקבל הכל בתמימות, ולא מתפעל מן המציאות, אלא פועל בה.

רבי יהונתן אייבשיץ הלך בוקר אחד ברחובה של עיר, והמלך שבדיוק עבר בה בשיירתו פנה אליו ושאל, לאן אתה הולך? לא יודע, השיבו הרב מיניה וביה. כעס המלך ושלח אותו לבית האסורים. לאחר זמן שאלו המלך מדוע השיב לו בצורה מזלזלת, ענה לו הרב, נו, ובאמת ידעתי? אני רציתי להגיע אל בית המדרש והנה מצאתי את עצמי בבית האסורים. הקב"ה מכווין את צעדינו. כך אומרת הגמרא בחולין "אין אדם נוקף אצבעו מלמטה אלא א"כ מכריזין עליו מלמעלה שנאמר מה' מצעדי גבר". והבעל-שם-טוב הרחיב את הדבר ואמר שכל מקום אליו אדם הולך, גם אם נראה לו שעשה זאת בשביל פרנסה ושאר צרכים, הוא באמת בשביל שנשמתו תעשה תיקון באותו מקום בדיוק.

אפשר היה להבין שהביטוי גבר שמופיע כאן בא לבטא את עצמת ההשגחה, אפילו גבר שבגברים – ה' מכוונו, ו"לֶב מֶלֶךְ בְּיַד ד'", אולם מפירוש רש"י ואב"ע מתברר שהרבה למעלה מזה, הגבר הוא הצדיק שמתגלה בו הדעת בצורה שלמה. אמנם נכון שבסופו של דבר הקב"ה מנהיג את עולמו ואת כל האנשים המתקיימים בו, אך הצדיקים הם אלה שמזדהים, מתחברים ופועלים עם אל, והם אלה שה' מכווין את דרכם בצורה שמתגלה בהם עצמם במלואה, כיוון שהם מכווינים את דרכם לכוונתו, הם מבטלים את רצונם מפני רצונו ובכל דרך שהם הולכים ובכל מצב אליו הם נקלעים, הם שואלים מה ה' רוצה מאיתנו באותו מקום ובאותו זמן, לא מה נוח אלא מה טוב ומה נכון לעשות.

שיווי המשקל של הנפש 

היכולת ללכת היא פלא, שיווי המשקל, שמירת מרכז הכובד בצורה שמשמרת את האיזון, מאפשר את התנועה קדימה בהליכה על הרגליים מבלי ליפול. כך אנו הולכים, וכך אנו מתבקשים לילך בנפש: למצוא את נקודת האיזון הנכונה עבורנו במידות ובמעשים, וכך להתקדם ולפלס את הדרך בחיי עולם. יותר מזה אנו מבקשים שהקב"ה יהיה נקודת הכובד שלנו בחיים, שהוא זה שיאזן אותנו וישמור את שיווי משקלנו. מדת ההשתוות, כפי שאומר בעל חובת הלבבות, היכולת לא להתפעל מכל אירוע ומקרה חצוני, אלא להיות קשובים ונכונים לדבר השם, בדרך בה הוא מתגלה אלינו, ולפעול מכוחה. בין אם אנו למעלה, ובין אם אנו למטה. כך השפת אמת מסביר את המשנה שאין לפסוק בתפילה "אפילו מלך שואל… אפילו נחש כרוך": "להיות לאדם עובד ה' מדת השתוות שלא להפסיק עבודתו לא על ידי קרבות שהוא זמן עליה, ולא על ידי ירידה ונשיכת נחש".

הדבר נמצא ממש בעבודת השם שלנו. אדם קם בבוקר וחושב שהוא יודע בדיוק מה נכון ומדויק להגדרה של "יום טוב", איך הוא יתפלל, ילמד ויאיר פנים לזולת, והנה, הוא קם מאוחר, לא מבין את הסוגיה, והחבר פתאום מרגיש לו מתנשא ומרגיז. אבל בדיוק למקום הזה נכנסת ההבנה של 'עבודת' השם, דווקא במקומות האלה אולי מתחוללת העבודה, ומתחולל גם השינוי האמיתי מתוך פעולות שלא מגיעות דווקא עם הזדהות גמורה ומכוונת; אבל הפעולות האלו בדיוק הם אלו שמכוונות את הצעדים של מטה לכוונה של מעלה, כפי שהמסילת ישרים מלמד בקניית הזריזות, "התנועה החיצונה מעוררת הפנימית".

את ברכת המכין, אומר הרמב"ם, צריך לברך בצאתנו אל הדרך, בשעה שאנו יוצאים מן הבית אל החוץ, יוצאים מאזורי הנוחות אל הנעלם ממנוּ, ואנו מבקשים לרומם את מבטנו מעל הצעדים הקטנים, אל הכוונות ואל המכוון, ומבקשים למצוא בדרכנו את דבר השם – כפי שהרב זצ"ל כותב "בכל דרכיך דעהו – צריך לבקש את הקב"ה בתוך הדרכים שהוא מתנהג בהם".

תרגיל כתיבה

תרגיל התבוננות וכתיבה שקשור לברכה

הצעות לכתיבת בוקר סביב ברכת המכין מצעדי גבר:

  1. אל נורא עלילה. ספר מעשה שהרגשת בצורה מוחשת שה' מוביל אותך. 
  2. איזונים ושיווי משקל. במה אתה מרגיש צורך למצוא איזון בחייך?

קבלה טובה

לקראת היום החדש:

המכין מצעדי גבר - אנשי בוקר

כתוב משפט שהיית רוצה לקחת כצידה לדרך

דף מקורות

ייעודי להדפסה A5

משפט-תמונה

שילך איתכם ביום הקרוב

למעביר שיעור

בלחיצה על כל איקון תופנו לדף ייעודי

מודעה מעוצבת

למפגש הלימוד

מקורות למדיה

דף מקורות מותאם למדיה, כל מקור בשקופית על מסך מלא, ייעודי לשיעורים בזום

מהלך השיעור

בצורה פשוטה

מקורות להרחבה

הפניות נוספות, הערות והארות

יש לכם מה להוסיף?

ואתם רוצים לשתף את כלל הלומדים? לחצו כאן

חוברת דיגיטאלית

ניתן להדפיס במהדורה מיוחדת עם סמל המוסד - אידיאלי למפגש הסיום

כמה אתם כבר מוכנים ליום החדש
ללכת זה נותן לי כח... 63%