יח – שלא עשני גוי

מפגש שמונה עשר -
ברכת שלא עשני גוי

שלא עשני גוי – למה כל כך חשוב להודות כל יום מחדש שאיננו גויים? והרי יש גם חסידי אומות העולם ואברהם נעשה ל"גוי גדול"? ואיך זה מחבר אותנו לנשמה הכללית שלנו לפני היום החדש?

ללומד

מפגש מצולם

של הברכה מהמחזור האחרון

מפגש מוקלט

של המפגש

סיכום קצר

בכמה מלים

אחר הברכות שעל סדר הקימה, ישנן שלוש ברכות נוספות: שלא עשני גוי-עבד-אשה. בפשט הדברים אנו מודים שלב שלב על היותנו בעם ישראל, בני חורין ובני מצוות – גם כאלה שהזמן גרמן.

עצם זה שאנו מברכים בכל יום על יצירתנו, ולא רק בעת הלידה, או בזמן חיוב המצוות, מעיד על כך, שבכל יום מתגלה בנו ההופעה האלוקית הזאת, וממילא – הדרישה האלוקית ממנו, ואנו הולכים ומתחברים אל זהותנו בצורה מבוררת.

שלא עשני גוי

מסופר על רבי לוי יצחק מברדיטשב' שדילג בברכות-השחר על ברכת שלא עשני גוי, וכשנשאל על ידי חסידיו, ענה, שבאותו בוקר קם עם שברון לב, ולא מצא במה להתחזק, ואז נזכר שהוא קשור לקדושת ישראל, ועמד וברך בשמחה שלא עשני גוי ובכך השיב את נפשו. סיפור דומה מסופר על האורים ותומים, שבוקר אחד קם ונזכר שהוא יהודי, ומיד "נתרגש באהבה ובהגבהת הלב לשמים" ובירך. (בעצם הדברים יש דברי מוסר: מתי לאחרונה קמנו והתרגשנו עד כדי ברכה? להבדיל וכדי לעורר – הרב זילברשטיין נשאל פעם האם אדם שקם בבוקר, ניגש לכיור ובמקום לברך שהכל על המים בירך בטעות שלא עשני גוי, יצא ידי חובת הברכה?) בדרך זו מציע רבי נחמן לאדם המחפש בעצמו נקודה טובה, המרשפ"ב את עצמו, שיזכר שהוא מזרע ישראל ויודה להקב"ה על כך. ובכן, מה השמחה הגדולה שמעוררת אותנו תודעה זאת?

כשאנו מברכים שלא עשני גוי אין כוונתנו לגויים שעושים מעשה איוון בעיירה בפוילין, כפי שניתן לצייר, שותים, משתכרים ומתפרעים, אין אנו מברכים על הפחותים שבהם אלא כנגד מתוקנים שבהם – המנהיגים, העשירים, החכמים ואפילו חסידי אומות העולם. (מסופר על אחד הגדולים, שבוקר אחר בחירות באמריקה שאל את שמשו בדחיפות מי נבחר להיות נשיא, ולתהיית הלה אמר שעליו דייקא הוא מכוון בשלא עשני גוי).

הרב בני אייזנר זצ"ל המשיל פעם את ההבדל בין גוי ליהודי באמצעות נורה ובטריה. הנורות דומות זו לזו בתאורתן, בשביל להבין את ההבדל ביניהם ובין האור שמאיר בכל אחת מהן אין לנו למדוד את כמות האור, אלא לבחון את מקור האור. אם אצל הגוי נמצא בטריה פרטית אישית, AAA, לטובת העניין, אצל היהודי אנו נגלה דבר פלא, כל הנורות של היהודים מחוברות למקור אחד, כור גרעיני פנים-פנימי (יש להגות במלעיל!). זה מה שמסביר למה יהודי שאינו צדיק חשוב מגוי צדיק, כיון שיהודי לא נמדד בפני עצמו, אלא בהיותו חלק מהכלל. אנו – נשמתנו – ונשמתנו היא לא ביטוי פרטי אלא ביטוי כללי של נשמה שהיא משפיעה ומנהיגה את העולם.

נשמת ישראל שבתוכנו

בברכת שלא עשני גוי, מעבר לעצם הכרת הטוב בקישורנו להקב"ה המתבטא בחובת המצוות, אנו מבקשים להתחבר אל נשמת ישראל שבתוכנו, שהיא זאת שתאיר ותופיע בנו, ובכל מעשה ומעשה שנעשה ביום הקרוב תבוא תודעת הנשמה ותודעת השליחות לידי ביטוי, בכל מישור בו אנו פועלים, הן בעבודת השם, הן בעבודת הכפיים ובתיקון המידות.

ישנם מספר ההסברים וכיוונים לכך שלא מברכים "שעשני ישראל", שיטה אחת אומרת שאי אפשר לברך כך, הרי "נוח לו לאדם שלא נברא", ושיטה אחרת אומרת שאין אנו יכולים לברך על המדרגה השלמה טרם הגענו אליה. אולם לקראת סיומה של תפילת שחרית אנו אומרים לא פחות מ"ברוך אלוקינו שבראנו לכבודו"! אחר שאנו מכוונים את לבנו לשמים, מייחדים ומתפללים, נוח לנו שנבראנו, ואנו שמחים ומצהירים שוב לא מתוך שלילה, "שלא עשני", אלא מתוך חיוב – "שבראנו".

בעצם הדברים ישנה קריאת כיוון לעלות לתודעה של כלל – "לעולם לישתיף אינש בהדי צבורא". זה יכול להיות בדיוק אותו לימוד ואותו מעשה, אבל הכוונה – היחוד בשם הכלל, "בשם כל ישראל" – מחוללת אור אחר, ומשפיעה על הכלל וחוזרת ומאירה על הפרט. זה הרי מה שאומרים בשם החסד לאברהם על הנשמה החדשה שהעולה החדש הבא לארץ ישראל מקבל בבוקר למחרת, מנשמת פרט הוא עולה ומתחבר אל נשמת הכלל.

בברכות השחר עצמן ניתן לעשות זאת בפשטות: בכל ברכה מכוונים על כלל ישראל ומציאות הגלות, הכפופים, העוורים, העייפים, שהגאולה שאנו נמצאים בה תלך ותגלה בהם את זקיפות הקומה, את הפקחות, ואת האומץ והכח.

תרגיל כתיבה

תרגיל התבוננות וכתיבה שקשור לברכה

הצעות לכתיבת בוקר סביב ברכת שלא עשני גוי:

  1. נקודות טובות שאני מוצא בעצמי.
  2. לכתוב קטע שלם בגוף ראשון אבל בלשון רבים.
  3.  מעגלים מעגלים. מעגלי השפעה שלי על הסובבים אותי, מהמשפחה עד רמת האיזור.

קבלה טובה

לקראת היום החדש:

שלא עשני גוי - אנשי בוקר

לאהוב את החבר כמוני, לזכור שאנחנו אותה נשמה

דף מקורות

ייעודי להדפסה A5

משפט-תמונה

שילך איתכם ביום הקרוב

למעביר שיעור

בלחיצה על כל איקון תופנו לדף ייעודי

מודעה מעוצבת

למפגש הלימוד

מקורות למדיה

דף מקורות מותאם למדיה, כל מקור בשקופית על מסך מלא, ייעודי לשיעורים בזום

מהלך השיעור

בצורה פשוטה

מקורות להרחבה

הפניות נוספות, הערות והארות

יש לכם מה להוסיף?

ואתם רוצים לשתף את כלל הלומדים? לחצו כאן

חוברת דיגיטאלית

ניתן להדפיס במהדורה מיוחדת עם סמל המוסד - אידיאלי למפגש הסיום

כמה אתם כבר מוכנים ליום החדש
אתה עושה שתהיה יהודי... 76%