מפגש שני – מי שבאים בתוכם להתפלל

מפגש שני -
הכנה לתפילה - מי שבאים בתוכם להתפלל

הכנה לתפילה – הנשמה תמיד מתפללת, ואנו בכל בוקר חושפים זאת בנפשנו. ברכות השחר מחברות את הפעולות היומיומיות של הבוקר לתודעה של עומק ושליחות

ללומד

מפגש מצולם

של הברכה מהמחזור האחרון

מפגש מוקלט

של המפגש

סיכום קצר

בכמה מלים

הכנה לתפילה - מי שבאים בתוכם להתפלל

כפי שהפעולות מפתחות בנו את המידות, כך מילות התפילה וכוונתה מפתחות בנו תודעה, אנו מתפללים – ומחדירים בתוכנו את התוכן האלוקי. כך הרש"ר הירש מבין את הפועל "פלל", המקביל לשורש "בלל": "להביא יסוד רוחני אל חוג רעיונות או נסיבות, להחדיר אליהם רעיון, אמת, עיקרון וכו', לחבר ולאחד אותם על-ידי היסוד שהוכנס אל תוכם… נמצא "התפלל": להחדיר את עצמו ברעיונות אלוקיים".

על "וְאָדָם אַיִן לַעֲבֹד אֶת הָאֲדָמָה" אומר רש"י, "וכשבא אדם וידע שהם צורך לעולם התפלל עליהם וירדו". אין מי שיתפלל כדי שהעולם יתפתח; כל הבריאה מחכה תחת האדמה, ב"פתח הקרקע", לתפילת האדם כדי לצאת לאור.

רמז גדול טמון במילה "אדם", אם נפרוט את כלל האותיות מהן מורכב "אדם" (אלף, דלת, מם), נמצא שהאותיות הפנימיות הן "לפלתמ" – "מתפלל". התפילה טמונה בנו ואנו מבקשים לבוא בתוכנו להתפלל, להביא את תוכן התפילה בקרבנו ולשאת אותו איתנו אל כל היום כולו. זאת היא הכנה לתפילה.

אם נחבר את הדברים אל ברכות השחר, פעולת המודעות וההכרה על כל החסד שהשם משפיע בנו בכל יום, וההודאה על כך, מתוך כוונה, מביאה את רגעי הבוקר הראשונים שהם תמצית היום לפתיחה ליום שכולו חיבור, משמעות ועשייה טובה ועמוקה.

שיהא הוא מעורר את השחר

ברכות השחר מעוררות אותנו – בכל ברכה אנו מתעוררים עוד קצת, מודים עוד קצת ומבקשים עוד קצת על נפשנו ועל עמנו; ממציאות של שינה שהיא אחד חלקי שישים במיתה ושישים חלקי שישים במיטה, אנו נעשים מלאי תנועה, תודעה וחיים. ומתקדמים עוד ועוד לגילוי עצמנו ומשמעות חיינו מתוך חיבור לקב"ה.

ברכות השחר מהוות פתיחת הבוקר המדויקת של היהודי, ה"כוננות עם שחר" שלו. הכנה לתפילה. חז"ל תקנו את ברכות השחר במקביל לשלבי ההתעוררות והפעולות היומיומיות של הבוקר, החל מקריאת התרנגול בחצר, דרך הקימה, פקיחת העיניים, התרה וזקיפת הגוף, לבישת המלבושים השונים, וכלה בתנועה וביציאה מן הבית אל החוץ.

ברכות השחר נותנות לנו קריאת כיוון ליום כולו. אנו אומרים "כל זמן שהנשמה בקרבי – מודה אני לפניך". יש בנו הודאה כפולה: הודאה המתבטאת במלים, בהכרת הטוב. והודאה המבטאת בעצם החיים, בעשיית הטוב, בבקשת הטוב וכפי שהמסילת-ישרים מתאר את החסיד האמיתי, שמחפש תמיד להוסיף עוד ועוד טוב. בכל ברכה טמונה הודאה ובקשה, הודאה פשוטה על עצם החיים, ובקשה על השימוש הנכון בכוחות החיים, בזיהוי המדויק שלהם וברתימתם לעבודת השם בגדלות.

תרגיל כתיבה

תרגיל התבוננות וכתיבה שקשור לברכה

הצעות לכתיבת בוקר סביב עניינה של הכנה לתפילה והתפילה עצמה:

  1. חסידים הראשונים היו שוהים שעה אחת כדי לכוון את ליבם למקום – נסה לתאר את המתחולל בשעה זאת.
  2. איך היית רוצה שתראה תפילה אידיאלית שלך. ומה הכנה לתפילה אידיאלית בשבילך.

קבלה טובה

לקראת היום החדש:

שלא עשני גוי - אנשי בוקר

ייעד מקום מסוים לאמירת ברכות השחר

דף מקורות

ייעודי להדפסה A5

משפט-תמונה

שילך איתך ביום הקרוב

למעביר שיעור

בלחיצה על כל איקון תופנו לדף ייעודי

מודעה מעוצבת

למפגש הלימוד

מקורות למדיה

דף מקורות מותאם למדיה, כל מקור בשקופית על מסך מלא, ייעודי לשיעורים בזום

מהלך השיעור

בצורה פשוטה

מקורות להרחבה

הפניות נוספות, הערות והארות

יש לכם מה להוסיף?

ואתם רוצים לשתף את כלל הלומדים? לחצו כאן

חוברת דיגיטאלית

ניתן להדפיס במהדורה מיוחדת עם סמל המוסד - אידיאלי למפגש הסיום

כמה אתם כבר מוכנים ליום החדש
מתעורר... 10%