ברכת הארץ

ברכת הארץ

למה בברכה על האוכל אנחנו מברכים על ארץ ישראל, איך זה קשור ליהושע בן נון ואיך זה קשור ליכולת שלנו להודות ולספר סיפור

הדף בבנייה, התכנים יעלו בהמשך

ללומד

מפגש מצולם

מפגש ראשון במחזור

סיכום קצר

בכמה מלים

ברכות הנהנין והשבח פותחים בנו אשנב מיוחד של עבודת השם. לא רק במרחב הכביכול "טבעי" שלו, בית הכנסת, בית המדרש או מעמד מיוחד ביום חג.

אנו פוגשים את הקב"ה בחדר מדרגות, בתור בחנות הרהיטים, בפינת קפה, בישוב חדש בארץ ובטיול עם נוף מפעים. מבקשים וממליכים.

אנשי כנסת הגדולה מיפו את מרחבי החיים ומיקמו ברכה-חיבור לקב"ה בכל מקום; ברכות המצוות קודם לכל מצווה, ברכות הנהנין סביב המזון, ברכות ההודאה והשבח סביב הבוקר, הטבע ומעגל החיים. כך בכל מקום נעמוד נוכח פני ד', נתפעל ונפעל עם אל.

"אם אכל אדם וברך הוא ממליך לבוראם" כך במדרש, ואם המלכת ה' מתקשרת לברכה על אוכל, כל שכן על רגע של פליאה, של התרגשות, של בשורה. כל מאורע מזמין אותנו לגילוי שם השם, גם פגישה עם חבר שלא ראינו זמן-רב וכוכב נופל (או אפילו רעידת אדמה ל"ע). לא בכדי קרא יעקב קריאת שמע בפוגשו את יוסף, הוא המליך את השם על הרגע הזה.

הברכות קוראות לנו להיות בני אדם מלאי מודעות, התרגשות ופליאה. "היאך הדרך לאהבתו וליראתו?" שואל הרמב"ם ומשיב "בשעה שיתבונן האדם במעשיו וברואיו הנפלאים הגדולים, ויראה מהם חכמתו שאין לה ערך ולא קץ, מיד הוא אוהב ומשבח ומפאר ומתאווה תאווה גדולה לידע השם הגדול".

"חייב אדם לברך מאה ברכות בכל יום" אומרת הגמרא, "שנאמר מה ה' אלוקיך שואל מעמך". "מודים" הוא בגימטריא מאה, וכך גם צמד המלים "לך-לך", הן תודעה של הודאה והן תודעה של המלכה, שליחות, הַברכה וחיבור. מאה ברכות בכל יום, מהוות תשתית ממשק שלמה, שמחברת אותנו בכל רגע ובכל מציאות אל הקב"ה וממילא להשפעת שפע.

הבעיה שהברכות נהיו כמו מזוזה. יכולים כל היום לחלוף לצידם, אפילו לנשק מידי פעם ולמלמל פסוק, אבל לאבד את ההקשר ואת המשמעות, ושהדברים לא יהיו על הלב, אפילו לא קרוב.

ברכת הזימון

ברכת הזן תוקנה על ידי משה רבינו בירידת המן.

המן היה יורד מן השמים בכל יום, דבר יום ביומו. וכפי שמתרגל חייל בצה"ל תרגילים על גבי תרגילים כדי להיות מוכן בזמן אמת לכל תרחיש, עשה היהודי במדבר בכל בוקר מחדש – תרגול בטחון.

"כדי להרגיל את טבעם במדרגת הבטחון, ושיהיו עיניהם תלוים בכל יום ויום לאביהם שבשמים", כותב רבינו בחיי. הוא גם מציין שמאותה סיבה ים סוף לא נקרע בבת אחת לשביל אחד ארוך כמקובל בגן ובציורים, אלא בכל צעד של ישראל הים נסוג צעד לאחור (כשמקבילים את קריעת הים לזיווגו של אדם, יש בכך נתינת פשר גם לדרך עצמה, צעד אחר צעד, לא הפי-אנד עם כינורות).

בתוך פרשת המן נאמר, "בבוקר תשבעו לחם וידעתם כי אני ד' אלוקיכם". מכאן בדיוק נלמדת תקנת משה. מעל החכמה והבינה ישנה הדעת, איך אפשר לדעת את ה'? עם ברכה! ברכת הזן נועדה לפתח בנו את ההכרה ולתמלל אותה למלים שנוציא מהפה. לא סתם לומר בכל יום פרשת המן זאת סגולה בדוקה לפרנסה. לזכור שהכל ממנו.

בעצם אפשר לומר שברכת הזן יושב על תקן שתי כוונות בו זמנית: האחת כהודאה הפשוטה ביותר. פשוט לומר תודה. כמו בנימין הרועה שאמר בארמית "בריך מריה דהאי פיתא" ויצא ידי חובה. השניה, מפתחת בנו מבט רחב יותר אל העולם ואל מנהיג העולם. מבט כללי.

"הרבה פעמים יעלה בלב ההמון שהרעות בעולם יהיו יותר מן הטובות", כותב הרמב"ם, "עד… שיאמרו כי מן הפלא שימצא בזמן דבר טוב אמנם רעותיו רבות ומתמידות", כל מי ששומע חדשות יותר מפעם ביום יכול לחשוב שכך העולם נראה, צרות רודפות צרות. אבל הרמב"ם מסביר שכל זה מגיע היות והאדם לא מסתכל על העולם בצורה הנכונה.  לא בכדי המלה המשמעותית בברכת הזן מלבד המזון היא "הכול", אנו אמנם רק סיימנו סנדביץ' עם בולגרית, אבל כעת אנו מאמצים מבט של כלליות. מתוכו אנו יכולים גם לומר בפשטות, "לא חסר לנו", ומבקשים "אל יחסר לנו".

תרגיל כתיבה

תרגיל התבוננות וכתיבה שקשור לברכה

הצעות לכתיבה סביב ברכת הזן:

  1. איך אני מזמן את עצמי למקום? איך אני מזמין חבר? איך אני מזמין את הקב"ה?

  2. לאלו דברים אני שם לב ומודע ברגע זה

  3. לכתוב תודה, איפה ה' מחייה אותי

  4. מה הרצון המרכזי שלי בחיים ואיך אני עוד איתו

דף מקורות

ייעודי להדפסה A5

דף מקורות ייעודי

משפט-תמונה

שילך איתכם ביום הקרוב

קבלה טובה

לקראת היום החדש:

לזמן את עצמי למקום ולהיות נוכח

מודעה מעוצבת

למפגש הלימוד

מקורות למדיה

דף מקורות מותאם למדיה, כל מקור בשקופית על מסך מלא, ייעודי לשיעורים בזום

מהלך השיעור

בצורה פשוטה

מקורות להרחבה

הפניות נוספות, הערות והארות

יש לכם מה להוסיף?

ואתם רוצים לשתף את כלל הלומדים? לחצו כאן

להרגיש את הקודש באדמה
שנזכה 8%