ברכת הטוב והמטיב​

ברכת הטוב והמטיב

מי תיקנו את הברכה? מה הקשר לביתר, ט' באב וטו באב? ולמבט עתידני של עולם הבא? ואיך אפשר להיות טוב ולהטיב?

חלק מהתכנים יעלה בהמשך

ללומד

מפגש מצולם

מפגש רביעי במחזור

סיכום קצר

בכמה מלים

יושבים עם-ישראל בגלות ונזכרים בארץ חמדה טובה, בירושלים עיר הקודש ובבית הגדול והקדוש, והנה הם נמצאים הרחק – בפולין, תימן וספרד, האם יש סיכוי לשינוי? לגאולה? לתחית המתים? התחיינה העצמות האלה?

את ברכת הטוב והמטיב הוסיפו לברכת המזון ביבנה בדיוק רגע לפני היציאה לגלות הארוכה. ולא בכדי. בתשעה באב נלכדה ביתר, וכל תושביה נהרגו, אדריינוס קיסר כדי להבליט את נצחונו ואת השמדת ישראל לקח את גופות הלוחמים והשתמש בהם כגדר לכרם, אולם נס קרה: לא הסריחו. ולאחר מספר שנים, בט"ו באב נתנו הרוגי ביתר לקבורה. ביבנה מתקנים את ברכת הטוב והמטיב: הטוב שלא הסריחו והמטיב שנתנו לקבורה.

מה למאורע ההיסטורי ולברכת המזון? מה ראו אנשי כנסת הגדולה לחבר בין השניים, האם לא די בציון המאורע?

ביתר הייתה המעוז האחרון של בית השני, הבופור של לבנון. עם חורבנו, אומר הירושלמי, נגדעה קרן ישראל ואין עתידה לחזור עד שיבוא בן דוד. לא פחות. והנה, נס מתחולל: הגופות נותרות שלמות כבחייהם ולאחר מספר שנים השלטון מתחלף והן ניתנות לקבורה. המשמעות היא מרעישה, כך מבינים ביבנה, גם כשעם ישראל נראה כנטול חיים "שמור בנו כח חיים נפלא לשמור צורתינו העצמית, וממילא אנו בטוחים על התעודה היותר רוממה שהיא תעודת הכלל, שאם רחוקה היא מאד בא תבא בזמנה", כך בעין אי"ה.

"כל ברכת המזון נתקנה על בנין האומה אשר נבנית מעט מעט באצבע ההשגחה", אומר המשך חכמה, ברכת המזון היא המסע התודעתי שלנו בחיבור בין גשמי לרוחני, בין חידוש החיים למשמעות הקיום שלנו, החזון והרוח, האישי והכללי. ומסתבר שהיא תופסת גם את חלקי ההיסטוריה הקשים והמורכבים. רגע לפני הגלות באים אנשי כנסת הגדולה ומתקנים ברכה על קיום האומה, ומזכירים לנו את הד.נ.א העוצמתי שקיים בנו, עם ישראל חי וחיה יחיה עד בלי די.

כל ברכה מורכבת מ"שם" ו"מלכות" (מלבד אם היא סמוכה לברכה אחרת), מה שמפתיע שבברכת הטוב והמטיב יש לא פחות משלושה אזכורים של "מלכות": אחת בשבילה, אחת בשביל ברכת ירושלים ואחת בשביל ברכת הארץ. "מקיום האומה הפלאי", אומר המשך חכמה, "למדנו כי נאמנו דברי נביאינו ודברי אבותינו אשר הנחילו לנו מורשה באמונת אומן כל ההנהגה האלקית בבנין ירושלים וארץ".

אפשר להגיד שברכת הטוב והמטיב היא ברכה של אמונה. בכל יום ויום ה' הטיב, מטיב ייטיב. על האדם להיות רגיל לומר, כך נאמר בשם רבי עקיבא ונפסק בשולחן ערוך, "כל מה דעביד רחמנא, לטב עביד" – כל מה שה' עושה הכל לטובה. אנחנו מבקשים בברכה לאמץ את נקודת המבט האלוקי על המציאות. לא בכדי נאמר "אשר נתן לך – זו הטוב והמטיב", ובדיוק מאותן מלים למד רבי מאיר שכשם שמברך על הטובה כך מברך על הרעה. כל מה שה' נותן – לטובה.

אנחנו לוקחים הלוואה מהעתיד. בעולם הזה מברכים ברכות שונות על בשורות רעות ועל בשורות טובות, לעולם הבא – כולו הטוב והמטיב. המבט מתרומם למבט כללי שרואה איך הכל חורז את הטוב השלם. אולי זאת הסיבה שמתוך הטרגדיה של ביתר חז"ל בוחרים להעמיק את המבט על הטוב ודבר ה' שטמון בעומק המציאות ומציידים את עם ישראל הגולים במבט הזה. אפרופו טו בשבט. אנשים חושבים, שמעתי מרב חקלאי אחד, ששיאו של העץ הוא באביב כשהכל מלבלב ופורח, בסתיו ובחורף העץ מנמנם, אבל הם לא מבינים כלום בעצים (ובאנשים), האמת היא שכל מה שרואים באביב הוא תוצר של החורף, בו העץ צובר כוחות, מעמיק שורשים ומתחדש.

חושב שיש כאן קריאה בפן האישי לכל אחד. לזכור שהכל לטובה. שה' אוהב אותנו, מאמין בנו ומצמיח אותנו. גם אם המציאות עלולה להיות מורכבת. הוא גמלנו, גומלנו ויגמלנו לעד. כך אנחנו מסיימים את ברכת המזון ויוצאים ממנה עם עוד כוחות גשמיים ורוחניים חזרה לעולם.

 על האדם להדמות לקונו, מובא במדרש ומעיר-מאיר הרב רימון, כל שבח כלפי הקב"ה קורא לנו להדמות אליו. אנו מבקשים ומתבקשים להיות כאלה. להיות טובים. להיות מטיבים. אכלת? שבעת? תחשוב איך אתה נותן, מוסיף טוב ומקדם את העולם עוד קצת לקראת הגאולה.

תרגיל כתיבה

תרגיל התבוננות וכתיבה שקשור לברכה

הצעות לכתיבה סביב ברכת הטוב והמטיב:

  1. במה אני יכול להיות יותר טוב? במה אני יכול להיטיב למי שסביבי?

  2. לאמץ מבט פנימי על העולם: נסו למצוא משמעות באתגר שהיה מורכב עבורכם

  3. עם ישראל חי – מה עבודת ה' שלי כחלק מעם ישראל?

  4. להדמות לבוראו. איך ובמה אני יכול להתחזק?

דף מקורות

ייעודי להדפסה A5

דף מקורות ייעודי

משפט-תמונה

שילך איתכם ביום הקרוב

קבלה טובה

לקראת היום החדש:

לנשום רגע עמוק את הכיסופים לירושלים ולבית המקדש ולבקש על הפרנסה שלי שתהיה מכוונת

מודעה מעוצבת

למפגש הלימוד

מקורות למדיה

דף מקורות מותאם למדיה, כל מקור בשקופית על מסך מלא, ייעודי לשיעורים בזום

מהלך השיעור

בצורה פשוטה

מקורות להרחבה

הפניות נוספות, הערות והארות

יש לכם מה להוסיף?

ואתם רוצים לשתף את כלל הלומדים? לחצו כאן

להדמות לבוראו: להיות טוב ומיטיב
שנזכה 18%