תפילת הדרך
תפילת הדרך
איך מבקשים על דרך חדשה, איך יוצאים אליה, ואיך מרגישים את נוכחות השם בכל מקום ובכל תחנה, ואיך זה קשור לרב אלישע וישליצקי זצ"ל
חלק מהתכנים יעלה בהמשך
ללומד
מפגש מצולם
מפגש טז במחזור
סיכום קצר
בכמה מלים
תפילת הדרך היא תפילה שנאמרת ובכן, בדרך. בדרך כלל נזכרים באמצע כביש שש וממהרים לקרוא בחטף מעץ הריח המתנדנד, לענות אמן ולמלמל ויעקב הלך לדרכו ג' פעמים. ואולי יצאנו ידי חובה, אבל עלולים לפספס את כוונת הלב ואת הרצון שיכול בדיוק במקום הזה להתחולל מחדש.
תפילת הדרך מוזכר בגמרא ברשימת "טיפים" של אליהו הנביא לרב סלא חסידא. אל תכעס וממילא לא תחטא, אל תשתכר וממילא לא תחטא, וכשאתה יוצא לדרך – המלך בקונך וצא. מהי אותה המלכות? שואלת הגמרא ועונה, תפילת הדרך!
רגע לפני שנוסעים לפיזור הילדים, לעבודה או לאירוע, עוצרים רגע ונמלכים. מבקשים רשות. איזה תנועה מופלאה זה מחולל בנפש. במקום מרוץ ממקום למקום, לזכור שיש ממי לבקש לרשות, ליטול עצה, ולשאול את עצמנו מה ה' אלוקינו רוצה ממנו. רגע אחד של חיבור שמכחו אפשר לרוץ ממקום למקום, אבל להיות מדויקים הרבה יותר. " שלא ילך למעשיו ולעסקיו כי אם בעצת הש"י, כך במהר"ל, שאז מה שיצא לדרכו לא נחשב זה הסרה מהשם יתברך". כפי שכותב הרמ"א בסימן הראשון של השו"ע, "שיוויתי ה' לנגדי תמיד – הוא כלל גדול בתורה..".
עצה טובה לדייק רצון היא לשאול את עצמנו כמה פעמים "מה אני רוצה?". דורשי רשומות אמרו לשאול ארבע פעמים. ככה מטפסים בעולמות, מעשיה לאצילות. ממחשבות של גוף לרצונות של נשמה. למה אני רוצה לאכול? אני מה-זה רעב. אני רוצה שיהיה לי כח. אני רוצה לעשות טוב. אני רוצה למלא את שליחותי בעולם.
מתוך "להמלך" – לבקש רשות – אפשר להתעלות למדרגה של המלכה. להמליך את ה' עלינו. לפני הדרך ובתוך הדרך. זאת תודעה שמלווה את האדם בכל צעד בכל מפגש בדרך הקרובה.
רבי יהונתן אייבשיץ הלך בוקר אחד ברחובה של עיר, והמלך שבדיוק עבר בה בשיירתו פנה אליו ושאל, לאן אתה הולך? לא יודע, השיבו הרב מיניה וביה. כעס המלך ושלח אותו לבית האסורים. לאחר זמן שאלו המלך מדוע השיב לו בצורה מזלזלת, ענה לו הרב, נו, ובאמת ידעתי? אני רציתי להגיע אל בית המדרש והנה מצאתי את עצמי בבית האסורים. הקב"ה מכווין את צעדינו. כך אומרת הגמרא בחולין "אין אדם נוקף אצבעו מלמטה אלא א"כ מכריזין עליו מלמעלה שנאמר מה' מצעדי גבר" (וזאת כוונת ברכת "המכין מצעדי גבר" עיינו ממש כאן).
"מה שמוליך השם יתברך את האדם לאיזה מקום על ידי מבוקש שיש לאדם לזה המקום", כך הבעש"ט, "אבל 'ודרכו יחפץ', כי השם יתברך רוצה לתקן האדם שם". כל מה שיקרה מכוון מלמעלה, ונועד כדי שנגדל ממנו. נתקעת בפקק? מישהו הבריז לך מפגישה? הכל השתבש? הכל הסתדר?, זכור שה' הוא המלך ואתה עבדו ומתוך המקום הזה תגיב ותפעל ולא מהמותן. או במילות התפילה של אביתר בנאי, "שכל מה שאני עובר בדרך יהפוך חולשה לעוצמה גדולה".
למעלה מזה, ישנה כאן תפילה של מסע. כל שינוי בחיים, מצב חדש ומקום חדש, עלולים לגרום לאבד את הכוחות המוסריים שהאדם קנה. אפשר ממש לראות את זה כשמחליפים סביבת מגורים, לימודים או עבודה, נושאי השיחה עלולים להשתנות, סדר העדיפות ואפילו הרצונות. וכאן רגע לפני היציאה, בפתח הדלת, אנו מתפללים. מכינים את עצמנו. "להמשיך עליך ציורי יראה לאהבת ד' עם העמדת הכח המוסרי וההמשכה אל הטוב והמדות הטהורות", כלשון הרב קוק. ממליכים את ה' עלינו, ומעמידים בתוכנו את הרצון הטוב והחזון הפנימי בצורה שלא תתפעל מדברים חיצוניים, ומתוך כך הולכים ומתקדמים, הולכים ומתעלים.
מיד אחר שנאמר בגמרא נוסח תפילת הדרך אומר אביי "לעולם ישתף אדם עצמו עם הציבור"! עם זאת שמדובר בתפילה שכל אדם אומר בעצמו ולא בתוך קהל, צריכה היא להאמר בלשון רבים. חוץ מזה שנכון להבין את לשון הרבים בצורה הכי פשוטה, הרי דרך היא מקום בו נפגשים הרבים ונכון לבקש בו על הרבים. ובכלל, תאונות דרכים חלילה נגרמות לרוב מהתנגשות בין שני רכבים.
עם זאת יש כאן מקום שפותח אותנו לתודעה של צבור. של יחד. גם כשכל אדם יוצא לדרכו שלו, עליו להיחלץ ממסגרותיו הפרטיות, " לחלץ את הפרטיות שלו ממשימות עצמו ולהיות חלוץ עבור הכלל". לחשוב כמשפחה, לחשוב כקהילה, לחשוב כעם. שהדרך שלי, העשיה והמפגש היום, יהיו מתוך חשיבה כזאת של שותפות.
כך הספיד יונתן וישליצקי את אביו הרב אלישע, שהיה נוסע עם מונית בכל הארץ מגרעין תורני אחד למשנהו, משיעור לשיעור ומקהילה לקהילה (עם דפי מקורות בגודל A3 דו צדדיים ועמוסים), "כל כך אהבת את תפילת הדרך, לפעמים היה נראה שאתה נוסע בשביל להתפלל את תפילת הדרך ואת העובדה שהגמרא בברכות אומרת שאדם נדרש לשתף את עצמו עם הציבור".
"כמה קילומטרים נסעת, ותמיד לדרכים שקשורות לשיתוף עם הציבור, להועיל לאחריני ללמוד עם אנשים, לעשות שלום בין אדם לחברו, בין אדם לחבורתו, בין איש לאשתו, להשיב לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם ולאביהם שבשמים"
תרגיל כתיבה
תרגיל התבוננות וכתיבה שקשור לברכה
הצעות לכתיבה סביב תפילת הדרך:
כמה פעמים ביום אני עוצר כדי להודות. כדי להתבונן. כדי להתחבר?
כמה פעמים ביום אני ממליך את ה'?
מה. אני. רוצה. כותב וענה ארבע פעמים על השאלה. שים לב איך ההתבוננות מעמיקה, המקצב נעשה איטי יותר ומדויק יותר.
מה אני עושה בשביל הציבור. מה אני עושה בשביל לצאת מעצמי.
מודעה מעוצבת
למפגש הלימוד
מקורות למדיה
דף מקורות מותאם למדיה, כל מקור בשקופית על מסך מלא, ייעודי לשיעורים בזום
מהלך השיעור
בצורה פשוטה
מקורות להרחבה
הפניות נוספות, הערות והארות
יש לכם מה להוסיף?
ואתם רוצים לשתף את כלל הלומדים? לחצו כאן