ברכת השנים
ברכת השנים
ברכת השנים – הברכה התשיעית – איך פרנסה מביאה אותנו לקשר יומיומי וישיר עם הקב"ה, למה זה קשור דווקא למרחב של מקום וזמן, איך זה פותח פתח לגאולת ישראל ולמה זה קשור למפקיעי שערים
ללומד
מפגש מצולם
מפגש עשירי במחזור
מפגש מוקלט
של המפגש
סיכום קצר
בכמה מלים
את ארץ ישראל ה' דורש תמיד, "עיני ה' אלוקיך בה מרשית השנה ועד אחרית שנה", בניגוד למצרים בה הנילוס עולה על גדותיו ואין צורך בגשמים ובתפילות, בארץ ישראל אנחנו בקשר מתמיד ויומיומי עם הקב"ה. זה בדיוק הסיפור של פרנסה: קשר! אם היה לנו אשראי בלי כיסוי לא היינו מרגישים את הצורך בתפילה, אבל ה' רוצה אותנו ואת הקשר איתנו, אז הוא הטמיע במציאות את החיסרון ואת הצורך.
פרנסה אינה עבודה בשביל הביזנס, פרנסה אמתית היא עבודה שאני שמח לעשות אותה עד כדי שאני מתפלא שמשלמים לי עליה, כך הרב איל ורד, לא שבכל בוקר מרגישים כך – אבל לפחות בתחושה המצטברת. ובעצם, פרנסה היא עבודה שמוציאה ממני את האיכויות הקיימות בי לטובת הזולת.
אחת מכוונות ברכת שעשה לי כל צרכי יושבת על התודעה הזאת: לכל אחד בעולם יש את תכונת הנפש שמכוונת אותנו למלאכתו, וביחד כולנו מקדמים את העולם. הרי אם לכולם היה רצון להיות נהגי מוניות, חוץ מזה שמפלגת נהגי המוניות הייתה עוברת את אחוז החסימה וכנראה גם פותרת לנו את הבחירות החוזרות ונשנות, מה יהיה עם בתי המדרש, המסחר, החינוך, הרפואה, התרבות ונקיון הרחובות? בעצם, התפילה היא שכל אחד ימצא את מקומו – שממילא יפרנס אותו.
וזה מאוד קשור לגשם אדמה וחקלאות (מלבד המובן הפשוט שהתוצר של עבודת האדמה היא האוכל) היות והזרעים נמצאים בקרבנו, אנו מבקשים לצמוח ולהצמיח, לגדול ולדייק את עבודתנו המיוחדת.
"אם יש חסרון למטה בבריאות או בפרנסה החסרון הוא למעלה בשכינה או בכללות ישראל בשרש נשמתם וכו'" כך בתפארת שלמה, "וכאשר מתקנים הדבר למעלה ממילא יורד השפע בהצנור משורש נשמתו של האיש ההוא הצריך רפואה ופרנסה…"
הכל זה מלמעלה, אומרים האומרים, אבל הלמעלה הזה מגיע מלמטה. הבעש"ט ונפש החיים דרשו את אותה נקודה: דע מה למעלה – ממך! האדם כביכול מחזיק חבל, שאותו הוא מטלטל עד שהלה מגיע מעלה. השינוי מתחיל כאן.
כבברכות הגאולה והרפואה, אנו מבקשים לתקן את השורש ולא את הסימפטום. אנו מתעלים ומבקשים את מלוא גילוי שמו של ה', שכחלק ממנו גם יהיה שפע ורווח. כך הפסוקים ביואל חושפים שאחר התיקון והתשובה מגיעה הברכה על הדגן, התירוש והשנים, ואנו אוכלים, שבעים ומהללים את שם ה', ויודעים שה' בקרבנו ורוצה בנו.
אנחנו מבקשים מתוך מרחב הזמן. ברך עלינו את השנה הזאת. בראש השנה כבר נגזר כמה גשם ירד בשנה הזאת, אבל אנחנו מבקשים שהוא ירד בזמן הנכון ובמקום הנכון, ולא לאיבוד. וכך גם על כל כוחות החיים שלנו, שכל מה שיגיע בשנה הזאת שה' יעשה שהכל יהיה לטובה ולחסד ימציאהו, כך הרב זילברשטיין.
ברכת השנים תוקנה כנגד מפקיעי שערים. אלו שמנצלים את המצב והכאוס כדי להרוויח כסף על חשבון העניים. מפקיעי השערים מוציאים סדר העולם מן השעור כך במהר"ל.
וכי חסרים רשעים בעולם שצריך לתקן כנגדם ברכה?
באופן פשוט חלק אינטגראלי מהבקשה החיובית של הפרנסה במובנה השלם והטוב הוא שלילת הרע.
באופן עמוק יותר. שער הוא מקום המפגש. בין אדם לאשתו. בין אדם לילדיו. בין אדם לחבריו. ובין אדם לאלוקיו. מי שמפקיע שערים הוא קודם כל פוגע במרקם החיים של הקהילה. הרי כל הכסף והמשא ומתן מושתתים על אמון, ואדם כזה שמנצל את המצוקה לצרכיו האנוכיים, גורם לחוסר אמון ויושרה בעוד מעגלים. יתרה מזאת, הוא פוגע גם בקשר עם הקב"ה, הוא לוקח קרדיט על מזונתיו של האדם ואומר לו, אין צורך בתפילה, תביא לי סכום כזה וכזה ואני אסדר אותך.
אם נקח את זה פנימה יש כאן פנייה גם כנגד מפקיעי השערים שבתוכנו. או אם נרצה: מחמיצי הזדמנויות המפגש. יש לא מעט שערים דרכם אנחנו יכולים לפגוש את ה' (כמו גם את הזולת ואת האשה) ועלינו להיות קשובים אליהם. מוכרת הבדיחה על היהודי שחיפש זמן רב חניה בתלביב לפני מפגש חשוב, אחרי שקיבל על עצמו לתת צדקה, להניח תפילין כל יום ולשמור שבת, רכב יצא בפתע מן החניון, והוא אמר "לא משנה אלוקים, הסתדרתי". זאת נקראת החמצה של מפגש וקשר.
יוסף, למשל הוא אנטיתזה למפקיע שערים, שם שמים שגור בפיו, הוא חי בתודעת שליחות וגם את מכירתו על ידי אחיו, הוא רואה כיד ה' ולאחיו אומר "לא אתם שלחתם אתי הנה כי האלהים". לא פלא שהוא המשביר לכל הארץ.
תרגיל כתיבה
תרגיל התבוננות וכתיבה שקשור לברכה
הצעות לכתיבה סביב ברכת השנים:
- מה הפרנסה שלי? מה אני יכול לתת לעולם שמשמח אותי?
- איך אני יכול לתקן את השורש ואת החיבור שלי לה'?
- עניין של טיימינג: נסח ברכה על הדבר הנכון במקום ובזמן הנכונים
- מפקיעי השערים שבתוכנו: אלו הזדמנויות של מפגש החמצתי ואיך אני יכול למצוא אותם שוב?
מודעה מעוצבת
למפגש הלימוד
מקורות למדיה
דף מקורות מותאם למדיה, כל מקור בשקופית על מסך מלא, ייעודי לשיעורים בזום
מהלך השיעור
בצורה פשוטה
מקורות להרחבה
הפניות נוספות, הערות והארות
יש לכם מה להוסיף?
ואתם רוצים לשתף את כלל הלומדים? לחצו כאן