ברכת המשפט

ברכת המשפט

ברכת המשפט – הברכה העשתי עשר – על איזה שופטים ויועצים אנחנו מדברים ואיך זה קשור אלינו ביומיום, איך מעלימים יגון, אנחה ועצבות בחיים, ולמה דווקא בברכה הזאת מוזכרת מלכות ה'

ללומד

מפגש מצולם

מפגש יב במחזור

מפגש מוקלט

של המפגש

סיכום קצר

בכמה מלים

אחרי שמבקשים על קבוץ הגלויות ועם ישראל כבר יושב בארצו, אנו מבקשים על ההנהגה. וכך מתקדמים שלב אחר שלב בתהליך הגאולה (בכלל יש בסדר הברכות הזה ללמד אותנו הרבה על אורך רוח והקשבה לקול ה' המופיע עלינו בהסתור-יה).

להנהיג בענוה נשמע אוקסימורון, אבל זה רק בגלל שפגשנו מנהיגות של כוחנות וענווה של ותרנות והססנות. אנו מבקשים מנהיגות שפועלת בעולם מכח שליחות. דוד המלך היה כזה, לית ליה מגרמיה כלום. וכך משה רבינו, המנהיג הגדול, שאמר על עצמו "ונחנו מה". הרב אלישע וישליצקי זצ"ל היה דוגמא מופלאה בדורנו.

אנו מבקשים ש"יתן הקב"ה לנו שופט כבראשונה והוא ידריך עצמו בדרך ענווה" כך בתורת משה, ו"ממילא ישרה שכינה עליו שימלוך ה' לבדו עלינו". דרך אותו שופט-מנהיג אנחנו נפגוש את מלכות ה' והשראת השכינה. לא פחות. פלא!

במשפט יעמיד ארץ

דרך אחרת להבין היא ששופט הוא שופט. לא בכדי פרשת משפטים באה מיד אחרי פרשת יתרו, מה הראשונים מסיני אף אלו מסיני. אחרי המעמד הגדול של קבלת התורה אנחנו יורדים עד הפרטים הכי קטנים. דיני עבד עברי ודיני ממונות. "לא נתן לכם הקב"ה את התורה אלא על מנת שתעשו את הדינין". השאיפה שלנו היא לחיות חיים שלמים של עבודת ה' ולא רק ברגעים מיוחדים. כבר אמר אביתר בנאי "זה בנקודות הקטנות".

אם רוצים לוודא שהלב פועל, דופק וחי, לא צריך להניח יד על החזה, אפשר ללחוץ רגע על כרית האגודל ולראות תוך כמה זמן הוא חוזר המראה הטבעי חוזר. מילוי קפילרי קוראים לזה. אם לקצה הגוף מגיע דם  סימן שהלב עובד.

אנו מבקשים שהלב יחזור למקום, שהסנהדרין יחזור למקומו בלשכת הגזית, "ואז יהיו כל ישראל מוכנים לקבל המושכלות ומשיגים באותו זמן ידיעת השם יתברך", כך ברבינו בחיי. כי בניגוד לבג"ץ מהות הסנהדרין אינה בצדק אנושי אלא היא מביאה את אור ה' עד פרטי החיים, כולל אלו המורכבים. וממילא, זה משפיע על השגת ה' של כל אחד מישראל.

או במלותיו של הרב קוק זצ"ל, המלמד שדרך תשובה טובה היא לימוד חושן משפט, בגלל ש"היא מתקנת את כל מכשולי הלב שבחיים ומעמידה את הצדק האלהי על בסיסו הנאמן ונוטלת את מחץ הספק והנבוכה מתוך הנשמה, על ידי מה שמאירה היא באורה הבהיר את דרך החיים המעשיים".

כאן המקום גם לבקש על השופטים שבתוכנו. היכולת שלנו לבוא בגישה נכונה אל החיים. שיפוט נקי של המציאות ושל עצמנו. אולי מתוך אותו "איסוף נקודות טובות" שנרמז בברכת קיבוץ גלויות. אולי מתוך שיבה להתחלה – המציאות עוד קודם חטא אדם הראשון, בה עוד לא היינו מעורבבים עם היצר הרע.

"והסר ממנו יגון ואנחה". בסידור האר"י מובא שעלינו לכוון כנגד העצבות, שהיא היא נשק העל של היצה"ר. "העצבות אינה עבירה" אמר רבי אהרון מקרלין "אבל ירידה כמו זו שהיא עלולה לגרום, לא יכולה לגרום העבירה החמורה ביותר". "שמח נפש עבדך כי אליך ד' נפשי אשא – אשא לשון הרמה", אומר בתפארת שלמה, "שהאדם צריך להרים א"ע כדי שיבא לידי שמחה ולא ידאג כלל כדי שלא יבא לידי עצבות".

אחרי שאנו מחוברים ומסונכרנים עם עצמיות נשמתנו (הפרטית כמו הכללית) ומנהיגים כך את חיינו ממילא אנו מנכיחים את מלכות ה' בכל צעד וצעד. זאת תודעה שצריך לבקש לחיות אותה: להמליך את ה' בכל פרטי חיינו ובכל מה שנפגוש ביום הקרוב (מה שמאוד מזכיר את כוונת ברכת המכין מצעדי גבר, היכולת ללכת מגיעה מתוך איזון פנימי –שיווי משקל).

תרגיל כתיבה

תרגיל התבוננות וכתיבה שקשור לברכה

הצעות לכתיבה סביב ברכת המשפט:

  1. תאר מנהיג שבא מתוך ענווה
  2. למה גאולה מגיעה בשלבים?
  3. "זה בנקודות הקטנות", איך אני מחובר לקב"ה בפרטים הקטנים בחיים? ואיך אני ממליכו?
  4.  איך אני שופט את עצמי ואת הזולת?

דף מקורות

ייעודי להדפסה A5

דף מקורות ייעודי

משפט-תמונה

שילך איתכם ביום הקרוב

קבלה טובה

לקראת היום החדש:

להיות בקשב לתהליך הגאולה ולשותפות שלנו בו

מודעה מעוצבת

למפגש הלימוד

מקורות למדיה

דף מקורות מותאם למדיה, כל מקור בשקופית על מסך מלא, ייעודי לשיעורים בזום

מהלך השיעור

בצורה פשוטה

מקורות להרחבה

הפניות נוספות, הערות והארות

יש לכם מה להוסיף?

ואתם רוצים לשתף את כלל הלומדים? לחצו כאן

הנהגה!
להנהיג בענווה ומתוך שליחות 30%