ברכת המינים

ברכת המינים

ברכת המינים – הברכה השנים עשר – מי הם כל המינים והמלשינים האלה, למה ומתי תיקנו עליהם ברכה במיוחד, ואיך זה פוגש אותנו בעבודת ה' כל יום + סיפור יפה על הרב שטיינזאלץ

ללומד

מפגש מצולם

מפגש יג במחזור

מפגש מוקלט

של המפגש

סיכום קצר

בכמה מלים

והנה, באמצע כל ברכות הגאולה, מגיעה ברכה שלילית שנשמעת כמו בקשה לחיסול ממוקד של פחריזאדה, סולימנאי או רשע אחר.

אם את ברכות העמידה תיקנו אנשי כנסת הגדולה, בקונגרס התפילתי הראשון, את ברכת המינים תיקנו אחר חורבן בית שני. חידוש של ברכה אינו דבר של מה בכך. רבן גמליאל רואה שיש צורך של ממש, "גדולה מכל צרכי בני אדם", בשל הִתרבותן של כתות האפיקורוסין, בהם גם הנוצרים, המפריעים ומסיתים את עם ישראל, ומבקש משמואל הקטן לתקן ברכה כנגדם.

לא בכדי שמואל הקטן הוא זה שמתקן את הברכה. בפרקי אבות נאמרים אמרות רבות של תנאים. "שמואל הקטן היה אומר בנפול אויביך אל תשמח וכו'" – מלה במלה מתוך ספר משלי. מסתבר שהאמירות אינן ציוץ בטויטר או סטיקר מודבק לפגוש אלא אומר (במלעיל!) החיים של אותו תנא (בכלל יש כאן להתבונן: עד כמה אנו חיים את שאנו אומרים באמת). שמואל הקטן חי את האומר הזה של שלמה המלך ודוקא בשל כך הוא היחיד שיכול לתקן ברכה כנגד האויבים והמשטינים שקמים עלינו מבית ומחוץ בלב נקי.

שמואל הקטן, אומר הרב קוק, "הסיר כל רגש שנאה מלבבו גם לשונאי נפשו, והוא כשיתעורר לתקן ברכה למינים, לא תמצא בה כ"א רגשי לב טהור לתכלית הטוב האמיתי הכללי".

הגמרא מספרת שבשנה אחת כששמואל הקטן שימש כשליח ציבור, הוא הפסיק באמצע הברכה והתבונן בה. מן הסתם השתררו בבית הכנסת רגעי שקט מביכים, אבל שמואל הקטן לא מבחין בהם ועוצר את התפילה "עד שמצא בנפשו הכשר הקדושה הראויה, שברכה זו נאמרה לפי מלותיה ברוח שנאה, ושיהי' עכ"ז מלא רוח אהבה וחסד", הוא מבקש לבוא אל הברכה ולשנאת הרשע מתוך תפיסת עולם שלמה הרוצה בטוב ה', "ורק קנאת ד' צבאות, בחשקו אל תכלית השלימות בהגלות כבוד ד' בסור כל מונע וכל סיג תעשה זאת" (וזה ממש מעורר לשאול, מתי לאחרונה עצרתי את שטף המלים בתפילה כדי לבדוק אם אני מונח בה באמת?)

מקובלים אנו מברוריה אשתו של רבי מאיר ש"יתמו חטאים ולא חוטאים". וגם כאן, אומר המהר"ל, שהתפילה היא שיחזרו האנשים האלו ממעשיהם, שלא תהיה יותר מינות, שלא יהיו עוד אויבים לעמך ושלא תהיה מלכות זדון. עם כל המלים הקשות, הנקודה אינה כלפי אדם מסוים אלא כנגד המציאות המקולקלת הזאת, ואולי – אם נקח את זה לברכות תהליך הגאולה – כנגד הכלה או קבלה של רוע כזה או אחר, כחלק מסדרי החיים אחר הקמת מדינתנו.

במובן העמוק, כל מציאות הרוע נועדה אך ורק לגדל ולחזק אותנו, שנמצא בתוכנו כוחות ועוצמה שלא ידענו על קיומם. כך גם כל הכתות שקמו כנגד היהדות בסופו של דבר העמידו ורוממו את השקפתה המלאה והכוללת. כשנעמי שבה עם רות לישראל נאמר "ותהם כל העיר", ותה"ם, אומר בלאמונתך עיתך, ראשי-תיבות "ומלכות הרשעה תעקר ותשבר" – "על ידי ששבה רות ממואב הוציאה ממואב את הניצוץ הקדוש שהיה אצלם… כי רות שבה אל שרשה והם נעקרו ונאבדו".

רוצים לעקר מלכות רעה? לכו קחו את הניצוץ הקדוש שמחזיק אותה בחיים. ולכאורה זה פירוש המלה "תעקר": עוקרים את הניצוץ ומשרישים אותו במקום המקורי שלו, וכך נאבדת מלכות הרעה. לא סתם נפילת מסך הברזל של ברית המועצות הייתה אחרי שכמה ניצוצות יהודיים יצאו ממנה… לא בכדי היא נאמרת כחלק מרצף ברכות תהליך הגאולה. אחר שאנו נאספים ומונהגים, אנחנו מבקשים גם על החלקים הגנוזים ברע.

ומה שנכון ביחס לכלל נכון גם ביחס לפרט, "והנה האדם הוא עולם קטן ויש בו משה ואהרן ומצרים", כך בבעש"ט, וכנראה שיש בנו גם פרעה קטן (או גדול) שמשעבד אותנו ולא נותן רגע לעצור ולחשוב, וכנראה שיש בנו גם מינים, מלשינים, אויבים ומלכות, במידות ובמחשבות שליליות, ועלינו לעקור אותם במובן הפשוט, אבל גם במובן של זיהוי הנקודה הטובה שבתוך המידה הרעה ולקיחתה אל הטוב (למשל: כעס=אכפתיות, קנאה=רצון חבוי וכדומה).

כך בעל היערות דבש אומר לכוון בברכה זו "על אבדן עמלק", ומהר"א בן הגר"א מחבר את זה לעבודת ה' האישית שלנו: "לבקש על כל חלקי טומאת עמלק המתגברים על כל נפש מישראל בכל יום וכו', באמירת תעקר אנו מבקשים שה' יעזור לנו לעקור את שורש הרע שבכל עבירה". לעקור את שורש הרע של הלשון הרע, ולהשריש ולמלא בלבותנו אהבת ישראל. כמה אנחנו צריכים להתמלא ממנה בתקופה הזאת.

תרגיל כתיבה

תרגיל התבוננות וכתיבה שקשור לברכה

הצעות לכתיבה סביב ברכת המינים:

  1. איזה רוע צריך לאבד?

  2. מה התכלית של שנאת הרע, וכמה אני מבקש זאת ממקום נקי שמחובר לתכלית?

  3. מהו אומר החיים שלי, ואיך אני חי אותו?

  4. מה אני יכול לקחת ולתקן מהמידות המקולקלות שבי לעבודת ה'?

דף מקורות

ייעודי להדפסה A5

דף מקורות ייעודי

משפט-תמונה

שילך איתכם ביום הקרוב

קבלה טובה

לקראת היום החדש:

ללמוד לזהות את הרע 

מודעה מעוצבת

למפגש הלימוד

מקורות למדיה

דף מקורות מותאם למדיה, כל מקור בשקופית על מסך מלא, ייעודי לשיעורים בזום

מהלך השיעור

בצורה פשוטה

מקורות להרחבה

הפניות נוספות, הערות והארות

יש לכם מה להוסיף?

ואתם רוצים לשתף את כלל הלומדים? לחצו כאן

מנצחים את הרוע
אוהבי ה' שנאו רע! 54%