ברכת צמח דוד

ברכת צמח דוד

ברכת הישועה – הברכה החמשה עשר – למה הישועה היא צמח, האם הציפייה לישועה גדולה מהישועה בעצמה, איך מצפים על-אמת ואיך זה קשור לישועתו של הקב"ה כביכול

ללומד

מפגש מצולם

מפגש טז במחזור

מפגש מוקלט

של המפגש

סיכום קצר

בכמה מלים

איך מצמיחים ישועה? מהרגע שמדברים בעולם הצומח דבר אחד ברור: כל שלב הוא חשוב ומשמעותי, אפשר אולי לשים דשן באדמה ותאורה שמדמה שמש כדי שיצמח מהר יותר, אבל אי אפשר לדלג על התהליך שצריך להתרחש. למה?

ובכן, "לא חלישות-כח הוא זה מה שישועתם של ישראל היא קמעא-קמעא כי אם גבורת-גבורות", הגאולה מתקדמת שלב שלב כדי שנהיה חלק ממנה. כך אומר הרב במקום אחר "אין שום ישועה שלמה באמת, כי אם אותה שהנושע פעל להופעתה בפועל ידיו". רק ישועה כזאת שאנחנו שותפים בה היא שלמה. כפי שבכל בוקר אנו אומרים "הגומל חסדים טובים לעמו ישראל"; חסד טוב הוא גם תוצר של גמול מעשינו. אז איך אנחנו פועלים?

"יכון לצפות לישועה", כך מופיע בסידורים של ספרדים בשם האר"י הקדוש בסוגרים אחרי המלים "כי לישועתך קיוינו". למה דווקא עכשיו? באופן פשוט, כדי שלא נגיד מלים בלי לב וכדי שלפחות פעם ביום נכוון למצווה הזאת, הרי האדם נשאל "ציפית לישועה?" בבית דין של מעלה.

אבל היכן כתוב בכלל בתורה לצפות לישועה?

בדיבור הראשון! מגלה המס"ק, "כשם שאני רוצה שתאמינו בי שאני הוצאתי אתכם, כך אני רוצה שתאמינו בי שאני ה' אלוקיכם ואני עתיד לקבץ אתכם ולהושיע אתכם". ישועה מבטאת חיים שמושפעים לגמרי מהארת ה', וזה הסיפור של החיים שלנו: מרגע שיצאנו ממצרים אנו הולכים ויוצאים מהמיצרים שעוטפים אותנו אל מרחב י-ה.

ולא די באמור בפה, אומר הפלא יועץ, צריך להיות מצפה לישועה בלב שלם ואמונה שלמה. אנו אומרים "כי לישועתך קיווינו" כי "בשכר הקיווי אנו נגאלים!", כך ביוסף התהילות. עצם הציפיה לישועה פועלת. "על כל מין צרה שלא תבוא עלה אדם צריך להיות מצפה תשועת ה' כהרף עין".

מה שמועה שמע ובא? אומר רש"י הראשון בפרשת יתרו. אמנם שמעו עמים ירגזון וכל העולם שמע שעם ישראל יצא ממצרים, אבל היחיד שהשמיעה מובילה אותו לשינוי ויציאה מאזור הנוחות הוא יתרו, לא סתם הוא הגר הראשון. לא פשוט להיות איש מקשיב.

כמה שמועות סובבות אותנו, מספר החולים ל"ע, למי החיסונים יעילים, ועוד מפלגות ודיבורים מפלגים, וזה רק במבזק חדשות קצר. כמה מתוכם מניעים אותנו לפעולה, לתפילה ולמחשבה, ולא רק לזפזפ לאייטם הבא?

לצפות לישועה זה אומר להיות כל הזמן בקשב לגאולה. אם להשתמש במושגי צמיחה, עלינו להיות קשובים לנביטה שבתוכנו. המשמעות של להיות צופה היא גם לעמוד על משמרתו, גם אם לא נראה שדבר קורה, וגם לפעול מיד ברגע שמתגלית דרך פעולה.

מסופר על החפץ חיים שאמר לבחור שגויס לצבא הפולני, "הלא הנה עוד מעט בא המשיח, ותהיה מדינה יהודית, ויהיו לנו משטרה יהודית וצבא יהודי ויהיה צורך לדעת להחזיק נשק", כך גם כשסיפרו לו על המושבות בארץ ישראל הוא אמר לבנו "אתה רואה? הנה זה מתחיל המעשה! ובכן, הלא אנחנו כהנים ועלינו להתחיל לעסוק כראוי בלימוד ובירור הלכות קדשים הלכה למעשה". יהודי שחי גאולה.

כך גם סיפר הרב איתן שנרב על בתו רנה הי"ד. הייתה תקופה שהסתובבה עם תיק באופן קבוע במדרשה בירושלים ולשאלות חברותיה ענתה שיש בו חולצת שבת, כך אם המשיח היא תהיה מוכנה. פק"ל משיח.

הר"ן מוסיף את המלה בימיך – "ציפית להתקיימות דברי הנביאים בימיך?", ובמלים אחרות, האם אני חי את החיים שלי ואת היומיום מתוך מבט של גאולה? הבחירות הגדולות כמו החיוך והמלה הטובה לשכן מהקומה הראשונה.

ולא סתם כתוב "לישועתך", הרי "כל מה שחסר לאדם, הן ברוחני והן בגשמי, החסרון הוא בהשכינה" כך ברבי נחמן. אנחנו מרוממים את המבט ומבינים שהסיפור האמיתי הוא לא רק הישועה מהצרות שלנו ושלא יהיה מינוס בעובר ושב, כשהמציאות חסרה זה אומר שעדיין לא זכינו להארת ה' שתופיע במלואה בחיינו ועל זה ראוי לנו להצטער (או להצטער שאנחנו לא מצטערים). "ויכון כשאומר כי לישועתך שהוא אינו חושש על עצמו רק על צער השמים, כי בכל צרתם לו צר, ומצפה שיעשה הקב"ה בעבור כבוד שמו, "לישועתך" דיקא. ומתוך שמצפה לישועה יזהר להשמר מכל דבר המעכב את הישועה, ולעשות כל דבר טוב".

תרגיל כתיבה

תרגיל התבוננות וכתיבה שקשור לברכה

הצעות לכתיבה סביב ברכת צמח דוד:

  1. גוף ראשון בתור צומח. תאר את התהליך שלב שלב.
  2. מה יכול לעזור לי לצפות לישועה?
  3. ואיך אפשר להיות חלק ממנה?
  4. מה השמועות ששמעתי היום, ומה עשיתי איתם?
  5. מה אני יכול להוסיף ביומיום שיזכיר לי את הציפיה ואת הגעגוע?
  6. להתבונן על צער השכינה.

דף מקורות

ייעודי להדפסה A5

דף מקורות ייעודי

משפט-תמונה

שילך איתכם ביום הקרוב

קבלה טובה

לקראת היום החדש:

לכוון לצפות לישועה, בברכה ובחיים

מודעה מעוצבת

למפגש הלימוד

מקורות למדיה

דף מקורות מותאם למדיה, כל מקור בשקופית על מסך מלא, ייעודי לשיעורים בזום

מהלך השיעור

בצורה פשוטה

מקורות להרחבה

הפניות נוספות, הערות והארות

יש לכם מה להוסיף?

ואתם רוצים לשתף את כלל הלומדים? לחצו כאן

צומחים בישועה
מצפים, פועלים ועושים! 72%