ברכת רצה
ברכת רצה
ברכת רצה – הברכה השבעה עשר – למה היא בכלל ברכת הודאה? על איזו עבודה אנו מבקשים גם בזמן החורבן? ואיך פוקחים את העינים ורואים גאולה?
ללומד
מפגש מצולם
מפגש י"ח במחזור
מפגש מוקלט
של המפגש
סיכום קצר
בכמה מלים
בכל ישיבה בסעודה שלישית שרים את הברכה הזאת במנגינה המרגשת של אברהם פריד, אבל זה עלול להטעות. ברכת רצה אינה ברכת בקשה קלאסית, הרי "לעולם אל ישאל אדם צרכיו לא בשלש ראשונות ולא בשלש אחרונות". אם עד עכשיו בקשנו בקשות רבות, גשמיות, כלליות ואפילו רוחניות, כאן אנו מבקשים לא על צרכינו אלא על צרכי שמים.
כך מסביר האבודרהם את הסיבה שאנו קוראים לברכת רצה חלק מברכות ה"הודאה", "אחרונות כולם כבוד הקדוש ברוך הוא כגון העבודה שנעבדנו". הנושא כאן הוא כבודו של הקב"ה. לכן הנוסח הוא על "עמך ישראל" ולא "עלינו". מה שאנחנו מבקשים כאן אינו בשבילנו, אלא בשבילו. לעשות לו נחת רוח. ולעשות את רצוננו כרצונו. כפי שאנו מבקשים "זכרנו לחיים" בברכת אבות בעשי"ת – "למען שמך"!
סיפור נורא סיפר הרב גרינברג במהלך שיעור על איך ממליכים את ה', הרש"ז שרגאי זצ"ל (זה שטבע את המושג, "קדש חייך בתורה וטהרם בעבודה") נסע בפולין אחר השואה עם אחד הניצולים שאיבד את כל משפחתו. כשהוא התפלל במשך היום את תפילותיו, היהודי, חסיד בעלז בלבושו החסידי, לא זז ממקומו, קרוב לשקיעה הוא התנער ממקומו בחטף, הוציא תפילין והתפלל. לשאלתו של שרגאי על מעשיו, פרץ בבכי ואמר, סבור הייתי שאחרי כל מה שהקב"ה עשה לי, אינני מחויב להתפלל, אך לאחר מחשבה אמרתי לעצמי: "רחמנות על רבש"ע, עם מי הוא נשאר, כמה חיילים נשארו לו בעולם?" ואז החלטתי להתפלל.
מיום שנחרב בית המקדש ננעלו שערי תפילה, כך בגמרא ברכות, אבל תפילות על צער השכינה נכנסות פנימה. אולי ברכת רצה היא ברכה המתווכת בין ברכות הבקשה לברכות ההודאה. אנו מבקשים, והשב את העבודה – לדביר ביתך; השב את העבודה – את כל התפילות שלנו וכל מה שאנו מבקשים – על בית המקדש. מופיע במדרש "כל תפלתן של ישראל אינו אלא על בית המקדש". משאת הנפש שטמונה בכל התפילות, גם אם עודנו לא מרגישים בכך, היא הכמיהה לבית המקדש. ובעצם, להמליך את ה' בעולם ולגלות את שכינתו בתוכנו ממש.
"ואישי ישראל" – איפה אתם ממקמים את הפסיק, לפני או אחרי? האם הוא מתחבר ל"והשב את העבודה", או ל"תפילתם". האם מבקשים שישובו הקרבנות לבית המקדש או שהקב"ה יקבלם כעת יחד עם התפילות.
לפי ההבנה השניה נשאלת השאלה: מה השייכות של קרבנות בזמן הזה? הגמרא במנחות אומרת דבר מבהיל: "זה מזבח בנוי ומיכאל שר הגדול עומד ומקריב עליו קרבן", מה מקריב מיכאל? מסביר בתוס' "נשמותיהן של צדיקים"! כל הצדיקים שנפטרו והיהודים שמסרו את נפשם על קידוש השם במהלך הדורות הם אלו שנקראים אשי ישראל, והם אלו שכביכול מוקרבים לפני הקב"ה, לא פחות, ועליהם אנו מבקשים שיתקבלו ברצון עם תפילותינו.
בשולחן-ערוך-הרב מחדש: אישי ישראל = כבשים של אש! = ובעצם, ההתלהבות (לשון "להבה") שלנו בתפילה, איך שאנחנו מתרגשים, מתלהבים, מתמסרים ומביאים את עצמנו נוכח ה', (תפילתם = מלות התפילה עצמן). ובעצם הכל מתחבר: הנושא כאן הוא קידוש שמו יתברך, בין אם זה במסירות נפש של ממש, ובין אם זה בקידוש השם בחיים או בעבודת ה' ובהתרגשות והתלהבות שבכל תפילה ובכל רגע.
המגיד הבטיח לרבי יוסף קארו, בין השאר, שהוא יזכה למות על קידוש השם, אחרי שאמר על רבי שלמה מלכו, "מי יתן מותי כמוך". אבל אנו יודעים שמרן נפטר קרוב לגיל תשעים בצפת. אלא שכל חייו של רבי יוסף קארו היו מסירות נפש, חיים שכל רגע בהם היה קידוש השם. ואכן, החתימה קודם חורבן הבית הייתה "שאותך לבדך ביראה נעבוד", כל שאנו מבקשים הוא לעבוד אותך בהתמסרות ובאמונה.
ולסיום, דבר מתוק שהתחדש: נפסק בשו"ע: "כשמתחיל שליח הציבור רצה, כל כהן שבבית הכנסת נעקר ממקומו לעלות לדוכן". בשעה שאנו אומרים "רצה ה' אלוקינו בעמך ישראל", ובעצם מצהירים על רצוננו להיות עבדי ה', עונה לנו ה' תוך כדי דיבור בכך שהוא שולח את הכהנים כשלוחי דרחמנא לדוכן לברך את עמו ישראל באהבה.
תרגיל כתיבה
תרגיל התבוננות וכתיבה שקשור לברכה
הצעות לכתיבה סביב ברכת רצה:
- מה התנועה של בקשה ומה התנועה של הודאה?
- איך עושים נח רוח להקב"ה?
- מה המקומות בהם אני מוסר את הנפש?
- האם אני מתפלל על בית מקדש?
- איך מקריבים כבשים של אש? מה יכול לעזור לי להתלהב?
מודעה מעוצבת
למפגש הלימוד
מקורות למדיה
דף מקורות מותאם למדיה, כל מקור בשקופית על מסך מלא, ייעודי לשיעורים בזום
מהלך השיעור
בצורה פשוטה
מקורות להרחבה
הפניות נוספות, הערות והארות
יש לכם מה להוסיף?
ואתם רוצים לשתף את כלל הלומדים? לחצו כאן