ברכת מאורי האש

ברכת מאורי האש

מה הקשר בין אש למוצ"ש? למה דווקא להסתכל בצפרניים (ולא בשל האגודל) ואיך מתחילים את השבוע ברגל ימין?

חלק מהתכנים יעלה בהמשך

ללומד

מפגש מצולם

מפגש יב במחזור

סיכום קצר

בכמה מלים

ברכת מאורי האש היא ברכה מיוחדת שיושבת על הרצף בין ברכת הנהנין לשבח. באופן פשוט אנחנו מודים על מציאות האש, המאירה והמחממת (בתוך כל הצינה שירדה לעולם פתאום בסופש).

במוצאי שבת, כך מובא במדרש, החושך ירד לעולם ואדם הראשון מאוד פחד שהנחש יבוא שוב (כאן אולי המקור לכך שילדים פוחדים בחושך ורואים דמויות מפחידות), ואז "נתן הקדוש ברוך הוא דיעה באדם הראשון מעין דוגמא של מעלה והביא שני אבנים וטחנן זו בזו ויצא מהן אוּר".

אם ברכת הריח, הייתה על הנשמה היתרה או במלים אחרות לקחת משהו משבת לשבוע, ברכת מאורי האש היא ברכת ימי המעשה. "ששת ימים תעשה מלאכה", האדם בא לעולם כדי לעמול ולפעול. וה' נותן לנו את הדעת לעשות זאת (ואולי גם כאן יש מקום לתפילה על כך).

בניגוד לכל המיתולוגיה היוונית שם האש (הטכנולוגיה וכו') נגנבת מהאלים (ולהבדיל אלף אלפי), ביהדות הקב"ה נותן לאדם ישירות את הדעה לקדם את העולם. אפשר להגיד שברכת מאורי האש היא בעצם ברכה על הדעת שהקב"ה נתן לנו כדי ליישב ולקדם את עולמו (וממילא אפשר לכוון בה גם על מכונת הכביסה, המקרוגל והמחשב).

האש מאפשרת לנו להבחין (גדר הברכה הוא שאדם נמצא במקום שהוא יכול להנות מאור הלהבה), ולא בכדי היא חלק מברכת ההבדלה (הבדלה ולא הפרדה). השימוש בדעת צריך לבוא מתוך הבחנה. מה טוב. מה רע. מה נכון לעשות ומה לא. וגם זה דורש תפילה גדולה קודם תחילת ימי השבוע, לחשוב, להבחין ולבקש: מה הטוב שעלינו לעשות.

האמרי אמת כותב, שלפני החטא, עוד קודם היינו מעורבבים עם יצר הרע, ידע האדם בדיוק מה עליו לעשות כדי לקיים רצון בוראו, אבל אחרי החטא, עליו כל הזמן לנקוש באבני הצור ולחפש דרכים כדי להדליק את האש ולחמם את לבו לעשות רצון קונו. אולי זה גם פעולה של מוצש: לתכנן את השבוע, את המעשים הטובים ועבודת השם שלנו.

מנהג ישראל הוא להשתמש באש כדי להבחין בקצות האצבעות. המקובלים אף נוהגים לקבל את האגודל כששאר האצבעות מעליה. לאחר הברכה לפשוט את היד כך שהאור יגיע גם לחלק הפנימי של כף היד.

צפרניים הם מחלקי הגוף שכל הזמן צומחים. בניגוד לבניין חומרי שנבנה זה על גבי זה, הצמיחה שלנו היא כל הזמן מבפנים. יעידו על כך עונדות הלק-ג'ל. וזאת התודעה שמתחילה לנו את השבוע בסימן ברכה, לזכור שאנחנו צומחים מבפנים. ולכוון לשם את תודעתנו.

אגודל הוא האצבע שמאפשרת לנו את המלאכות העדינות שעושות אותנו בני אדם (חוץ מזה שהיא עוזרת לנו בטיעונים קשים בלימוד ולפלפל היטב). נסו לכפתר את החולצה רק עם שאר האצבעות. בעצם עם תחילת ימי המעשה אנחנו מקפלים את האגודל ומבקשים לזכור שהכל ממנו יתברך, כך במהר"ם, "עד עתה הייתי כאילו ידי אסורות, שהייתי אסור בעשיית מלאכה, ואח"כ פושטן, כלומר מעתה ידי מותרות במלאכה", וגם כאן המקום לבקש שפועל כפיי יהא מכוון לרצון השם בשבוע הקרוב ובכלל.

תרגיל כתיבה

תרגיל התבוננות וכתיבה שקשור לברכה

הצעות לכתיבה סביב ברכות מאורי האש:

  1. להבחין בין טוב לרע. לנסות לדייק את המעשים שלי. ומול הטכנולוגיה: שימוש נכון

  2. מה עושה לי ולסובבים טוב.

  3. לתכנן את השבוע הקרוב, איך להדליק את האש.

  4. מה הדעת שקיבלתי מה' כדי להוסיף טוב בעולם

דף מקורות

ייעודי להדפסה A5

דף מקורות ייעודי

משפט-תמונה

שילך איתכם ביום הקרוב

קבלה טובה

לקראת היום החדש:

להתחיל את השבוע ברצון, בטוב ובשמחה

מודעה מעוצבת

למפגש הלימוד

מקורות למדיה

דף מקורות מותאם למדיה, כל מקור בשקופית על מסך מלא, ייעודי לשיעורים בזום

מהלך השיעור

בצורה פשוטה

מקורות להרחבה

הפניות נוספות, הערות והארות

יש לכם מה להוסיף?

ואתם רוצים לשתף את כלל הלומדים? לחצו כאן

להריח ולזכור, למה הגענו לכאן?
שנזכה 67%