ברכת אבות
ברכת אבות
הברכה הראשונה בתפילת עמידה – שבה יש בעיקר לכוון
למה אנחנו מתחילים דווקא באבות, ואיך זה עוזר לנו להתחבר לזהות שלנו ולעניין של התפילה
ללומד
מפגש מצולם
מפגש ראשון במחזור
מפגש מוקלט
של המפגש
סיכום קצר
בכמה מלים
בכל התחלה של ברכה, ולא משנה איזו, אנו מוצאים "שם" ו"מלכות", פותחים בברוך אתה "השם" אלוקינו "מלך העולם" (אלא אם כן היא סמוכה לברכה אחרת, ואז היא נסמכת עליה).
הפלא הוא שבברכה הראשונה של תפילת עמידה, ברכת אבות, לא מוזכרת מלכות.
והסיבה היא מפליאה לא פחות: לפי שאמר אלוקי אברהם הוה כמו מלכות, כך אומר הרא"ש, לפי שעדיין לא המליכוהו עליהם העולם – עד שבא אברהם אבינו והודיע טיבו בעולם. כשאומרים "אלוקי אברהם" זה בדיוק העניין של מלכות, כי אברהם אבינו הוא זה שמחולל את המהפכה העולמית באמונה.
והיה ברכה, קראנו בפרשה ואומר על כך המדרש: אמר הקב"ה לאברהם אבינו משעה שבראתי עולמי ועד עכשיו הייתי זקוק לברך בריותי מכאן ואילך אתה עשוי על הברכה. האבות הן המרכבה לשכינה, כך מובא במדרש. או במלים אחרות: אין מלך לעולם, עד שמגיעים האבות שלנו וממליכים את ה' על חייהם ועל העולם, דרך הלאום היהודי.
כשאנו פותחים כך את התפילה יש בכך קודם הרבה מן האינטימיות. אנו פונים להקב"ה כא-לוקי אבותינו. אברהם, יצחק ויעקב. אנו פונים אליו מתוך הקשר האישי שלנו איתו. כך פנה ה' אל אבותינו ואל משה רבינו ועוד. או כמו שהחבר ענה לכוזרי המאוכזב, אנחנו מאמינים באלהי אברהם יצחק ויעקב המוציא את בני ישראל ממצרים. זה הרבה יותר מתשובותיהם של המוסלמי והנוצרי על אמונתם בבורא עולם כל יכול. אנחנו מדברים על קשר ישיר. ה' רוצה בנו. אנו רוצים בו.
ואולי יותר מזה: "והכלל שצריך כל איש ישראל לידע" אומר השפת אמת בפרשת לך-לך, כי זה הכח שיש בכל איש ישראל מכח האבות וכריתות בריתו". כל צעד שאברהם אבינו (שהוא היסוד לכל האומה) בארץ ישראל משפיע על היכולת של הדורות הבאים לנחול אותם. מעשה אבות סימן לבנים.
וכך גם ביחס לאמונה: "קבלת מלכותו ית' שקיבלו עליהם – האבות – עודנו קיים לכל זרע ישראל שבכחם יכולים גם הם לקבל אלקותו יתברך בהתעוררות מעשי אבות". אנחנו נזכרים בזה שהד.נ.א של אבותינו טמון בנו. וזה בדיוק מגן אברהם. הנקודה הפנימית הסגולית שלנו. ה' זוכר חסדי אבות – דרכנו, המזכירים, הפועלים בדרכיהם, הממליכים את ה' בחייהם, על כל צעד ושעל. כפי שהוא אלוקי אברהם, כל אחד מאיתנו ממליך את ה' עליו.
כל התפילה נאמרת בלשון רבים, אבל בברכת אבות אנו מגיעים לא רק כקבוצה, אלא כעם, אנו מגיעים עם כל שרשרת הדורות שזורמת בעורקנו, וגם עם הדורות שיבואו בעתיד, אותם בני בניהם שהגואל יבוא בימיהם. אולי כבר מתחיל להגיע. בימינו. וכל זה, למען שמו באהבה. היות והגאולה לא מתחילה ממעשינו, אלא היא באהבה מכח הסגולה הפנימית, ברית האבות. שכמובן הבחירה שלנו, והמעשים שלנו, רק מגבירים אותה.
תרגיל כתיבה
תרגיל התבוננות וכתיבה שקשור לברכה
הצעות לכתיבת בוקר סביב ברכת אבות:
- הקשר שלי עם תודעת שלשלת הדורות, איך אני מגיע לפני ה' כחלק מעם ומהות?
- איך מזכירים חסדי אבות? איך אני מעורר את הדנ"א של הסגולה בעצמי ובסביבתי?
- האם אני חי בתודעה של "אב" כלפי הדורות הבאים שלי ובאחריות כלפי המציאות?
דף מקורות
ייעודי להדפסה A5
משפט-תמונה
שילך איתכם ביום הקרוב
קבלה טובה
לקראת היום החדש:
כוונו בברכת אבות! הרבה פעמים פתיחה טובה משפיעה על ההמשך
מודעה מעוצבת
למפגש הלימוד
מקורות למדיה
דף מקורות מותאם למדיה, כל מקור בשקופית על מסך מלא, ייעודי לשיעורים בזום
מהלך השיעור
בצורה פשוטה
מקורות להרחבה
הפניות נוספות, הערות והארות
יש לכם מה להוסיף?
ואתם רוצים לשתף את כלל הלומדים? לחצו כאן