ברכת גבורות

ברכת גבורות

 

הברכה השניה בתפילת עמידה – למה תחיית המתים פותחת את התפילה, איך זה קשור לגשמים (הברוכים!), לצמיחת הישועה, ולנו – בכל יום

ללומד

מפגש מצולם

מפגש שלישי במחזור

מפגש מוקלט

של המפגש

סיכום קצר

בכמה מלים

גוף ונשמה

עייפות היא תוצר של החיכוך בין הגוף לנשמה. עובדה: ככל שהאדם מחובר למה שהוא עושה הוא פחות עייף. לכו לראות ילדים בלילה לבן בחודש ארגון. או כשבית המקדש היה קיים – לשמחת בית השואבה. (או באנשי בוקר על ברכת הנותן ליעף כח).

כך המוות: תוצאה של הפער בין השמים לארץ, בין החומר לרוח ובין הגוף לנשמה. מאז חטא אדם הראשון הגוף לא מסוגל להכיל את אור הנשמה למשך ליותר ממאה עשרים שנה. החיכוך שוחק. החומר מתעייף והחיילים מגישים כל שבוע מחדש את הבלאי לסמל.

אבל ככל שיש יותר הרמוניה בין הגוף לנשמה, הגוף משמש ככלי לאור ולא כחיץ, המוות נעלם. עד כדי שנשמתו של משה רבינו אומרת להקב"ה "…מי הוא שיש לו גוף טהור כמשה, איני רוצה לצאת ממנו" (אבל משה נפטר היות ועדיין המציאות כולה לא תוקנה; מומלץ לעיין במדבר שור כט על עניין קבורה שרה, דברים נפלאים!).

מובטחים אנו שיום יבוא ו"בלע המות לנצח", העולם שכרגע בהעלם יבוא למציאות בה שם השם יהיה גלוי בה, ובטבע עצמו יתגלה ה"מעל לטבע" (שם אדנות מבטא זאת). לשם אנחנו שואפים. ומכח זה אנו מבקשים בתפילתנו.

גבורת הגשמים

אז מה עושים עם פערים כאלה גדולים בין שמים לארץ? פשוט: מורידים גשם. גשם יורד בגבורה. גבורה היא בעצם היכולת לגשר בין החסד לדין, לתווך בין העולם העליון לתחתון. זה עובר דרך צמצומים. העננים לא מביאים לנו את הלחם או את המן, אלא מצמיחים לנו באיטיות את שזרענו; שדות החיטה, הכותנה והישועה. שאט אט צומחת. וכל טיפה נשארת בדיוק עם עצמה לאורך כל הדרך. מכלכל חיים בחסד – החסד בתוך הכלי. אור אינסוף לבוש בגוף, אם לצטט את חנן בן-ארי. ואנחנו גם נאזרים בגבורה בכל בוקר כדי להתגבר על הפערים והחסרונות שאנו מתמודדים איתם בחיים.

הקב"ה הוא מקור החיים. ובמלים אחרות: מחיה מתים. גם כשעוד לא הגענו לשלמות, הקב"ה כל הזמן מחיה אותנו. בחן, בחסד וברחמים. אנחנו מקבלים כל בוקר את החיים מחדש, וגם מציאות שנראית לו חסרת סיכוי יכולה להשתנות. סומך נופלים, רופא חולים ומתיר אסורים. השפע יורד כל הזמן בדרכים משלו.

גבורת הגבורות

האמת היא שהגבורה-הצמצום היא דבר שממש טוב עבורנו כעת: היא מחייבת אותנו להיות שותפים. "לא חלישות-כח הוא זה מה שישועתם של ישראל היא  קמעא-קמעא כי אם גבורת-גבורות". הגאולה גדולה מעל כל מה שאנחנו יכולים לקבל, אבל דווקא בואה בצורה הדרגתית בונה בנו את היכולת לקבל אותה. "ותחזינה עיננו בשובך", כמו איילת השחר, אט אט האור עולה. אם היו מדליקים עלינו פרוז'קטור על-הבוקר לא היינו רואים כלום.

ככל שאנחנו נדבקים בקב"ה – שזאת בעצם התנועה המהותית והפשוטה של התפילה – אנו זוכים לקבל חיים. שועתי אליך – ותרפאני. אדם עם לב מרגיש – חי מתפילה לתפילה. הוא מחיה את עצמו, וככל שהוא יותר מודע ופועל, מחיה את העולם כולו.

להחיות מתים, אומר המהרשד"ם, הכוונה היא גם להחזיר בתשובה רשעים, הרי כל מי שיש בו יראת שמים דבריו נשמעים. בכלל זה והיסוד לזה, אומר הרצי"ה, שיהיו דבריו נשמעים לו עצמו.

ישנה כאן הזדמנות של ממש לעבודה אישית: להחזיר בתשובה את עצמנו, את החלקים שעוד לא תיקנו, את המידות והמעשים שעוד חסרים, ואולי גם את הזמנים ה"מתים" שאני רוצה "להרוג" אותם באיזה בידור כזה או אחר.

אברהם אבינו היה "בא בימים", בכל שנות חייו לא איבד אברהם אפילו יום אחד, הוא בא ונשא את כל הימים. האם נצליח לבוא ולהביא את היום הקרוב? להחיות אותו? את עצמנו?

תרגיל כתיבה

תרגיל התבוננות וכתיבה שקשור לברכה

הצעות לכתיבה סביב ברכת גבורות:

  1. האם יש בי חלקים מתים – שאני לא נותן להם ביטוי? זמנים מתים – שאיני חי בהם? ואיך אני יכול להחיות אותם?

  2. מה המרחבים בהם אני מתגבר, והאם זה נעשה בשמחה או בצער?
  3. איך אני עם תהליכים ארוכי טווח, ואיך אני נשאר בהם בהתמסרות לה'?
  4. צמיחת הישועה. האם אני קשוב לתהליכים שמתרחשים בתוכי/במציאות מתוך ציפיה לישועה?

דף מקורות

ייעודי להדפסה A5

משפט-תמונה

שילך איתכם ביום הקרוב

קבלה טובה

לקראת היום החדש:

להחיות את החיים שלנו, בדביקות ובאמונה

למעביר שיעור

בלחיצה על כל איקון תופנו לדף ייעודי

-חלק מהתכנים יעלה בקרוב-

מודעה מעוצבת

למפגש הלימוד

מקורות למדיה

דף מקורות מותאם למדיה, כל מקור בשקופית על מסך מלא, ייעודי לשיעורים בזום

מהלך השיעור

בצורה פשוטה

מקורות להרחבה

הפניות נוספות, הערות והארות

יש לכם מה להוסיף?

ואתם רוצים לשתף את כלל הלומדים? לחצו כאן

מתחילים לחיות
אתם מתקדמים! 10%