ברכת הגאולה
ברכת הגאולה
ברכת הגאולה – הברכה השביעית – איך נגאלים, למה יש צרות, כאב ומלחמות ואיך זה קשור למהות של תפילה, וליכולת שלנו לגדול, לצמוח ולהתקדם
ללומד
מפגש מצולם
מפגש שישי במחזור
מפגש מוקלט
של המפגש
סיכום קצר
בכמה מלים
הצרות באות לגדל אותנו. צרה = צהר. או במלותיו של צ'רצ'יל "לעולם אל תבזבז מַשבר טוב". הקב"ה מזמן לפתחנו קשיים כדי שנעמול ויצאו מאיתנו כוחות שבמציאות רגילה לא היינו יודעים שיש בנו בכלל.
אם נקח את זה לקורונה: עלינו להתפלל לא שהכל יחזור כשורה אחרי החיסון ושנחזור מהר לקניונים ולאירועי תרבות, אלא שנצא ממנה גדולים יותר – כל אחד במקומו ובעניינו.
ברכת הגאולה פותחת ב"ראה נא בעניינו" ולא בכדי: כדי לצאת מן המיצר אל המרחב יה, צריך קודם כל לזהות את המיצר. גאולה מתחילה קודם כל מזיהוי המורכבות במצב הקיים, בלא שאנו עושים את התנועה שלנו. כך זה במצרים, רק אחרי שעם ישראל זועק לעזרה – ובעצם קורע את הסטטוס קוו שהלך ונוצר סביבו – הגאולה מתחילה. (לאור החנוכה יש כאן עומק נוסף: אנו אומרים בעל הניסים – "רבת את ריבם" – והרי המכבים בעצמם נלחמו? אלא גאולה אמיתית ושלמה היא כזאת שהקב"ה מחולל אותה דרכנו!)
התפילה מרוממת אותנו למבט עמוק יותר על החיים ועל עצמנו. אנו נזכרים שאנו מבקשים גאולה – "למען שמך". וככל שאנחנו מחוברים לתודעה הזאת, איננו צריכים תזכורות כואבות לכך שאנחנו חיים וחפצי חיים ועושים את רצון ד', גאולה שלמה היא גאולה של חיים, שהצרות לא באות כלל.
"יש בכל יום הארת הגאולה" כך בשפת אמת, וזאת הסיבה שאנו אומרים גואל ישראל בלשון הווה.
"דּוֹמֶה דוֹדִי לִצְבִי", אומר המדרש, "מה צבי זה נראה וחוזר ונכסה נראה וחוזר ונכסה, כך גואל האחרון נגלה להם וחוזר ונכסה מהן".
ניתן לחשוב שהגואל והגאולה הם כמו בימה עם פרגוד. לפעמים רואים ולפעמים לא. כמו אבא שעושה "קוקו" לתינוק (כיף גדול, אגב) – הוא תמיד כאן לפעמים מאחורי כפות ידיו.
אבל הרב איציק אמיתי חושף את העומק: טיילתי בנחל תבור החוצה את רמות יששכר, וקיבלתי שם שעור גדול. צבי הוא בעל חי יפהפה, תוך כדי הטיול אני רואה ממרחק עדר צבאים עולה צפונה. עקבתי אחריו בעיני, ולפתע הם נעלמו, כאילו האדמה בלעה אותם, הסתכלתי והנה, אחרי רגעים ספורים, הם התגלו שוב אחרי שהם רצו מרחק נוסף, ובעצם הוסתרו על ידי קפל קרקע. שם הבנתי את המדרש!
המשל הוא מדויק – הגאולה לא רק נוכחת – אלא שהיא תמיד מתקדמת. גם הגאולה הפרטית וגם הגאולה הכללית (שברכת הגאולה היא על הפרט – אך מתוך הכלל). "כשבא זמן גאולה נזכרים כל הצעקות ורואים שכל הצרות אינם לבטלה", כך באמרי אמת. לעיתים איננו רואים זאת בעיננו, אבל עלינו להאמין, גם בשלבים שנראים נסיגה, הקב"ה מקדם אותנו ואת העולם כולו לקראת הטוב הגמור.
כך אומר מדרש הקשור מאוד לפרשיותינו: "שבטים היו עסוקין במכירתו של יוסף, ויוסף היה עסוק בשקו ובתעניתו, ראובן היה עסוק בשקו ותעניתו, ויעקב היה עסוק בשקו ובתעניתו, ויהודה היה עסוק לקחת לו אשה, והקדוש ברוך הוא היה עוסק בורא אורו של מלך המשיח".
נקודה אחרונה – בשם המבי"ט שעונה לשאלה איך אחרי כל התפילות והדורות לא נענינו. "…כי להיות הענין גדול הערך צריך ריבוי תפלות דור אחר דור כדי שתקובל תפלת הגאולה". כל תפילה שלנו אחוזה בשלשלת התפילות של כל הדורות. פלא!
תרגיל כתיבה
תרגיל התבוננות וכתיבה שקשור לברכה
הצעות לכתיבה סביב ברכת הגאולה:
- התבוננות. האם אני מרגיש בכלל צורך בגאולה? אישי/כללי
- לנסות להרגיש שרשרת: תפילה אחרי תפילה של אלפי דורות.
- מקומות שגדלתי בהם למרות (או בגלל) שהיה לי בהם קושי
- תאר את "דומה דודי לצבי"
מודעה מעוצבת
למפגש הלימוד
מקורות למדיה
דף מקורות מותאם למדיה, כל מקור בשקופית על מסך מלא, ייעודי לשיעורים בזום
מהלך השיעור
בצורה פשוטה
מקורות להרחבה
הפניות נוספות, הערות והארות
יש לכם מה להוסיף?
ואתם רוצים לשתף את כלל הלומדים? לחצו כאן