ברכת הרפואה
ברכת הרפואה
ברכת הרפואה – הברכה השמינית – איך מבקשים על רפואה, בנפש ובגוף, איך מקבלים נכון את שפע ברכת החיים ולמה זה דווקא ברכה לחולי ישראל.
ללומד
מפגש מצולם
מפגש תשיעי במחזור
מפגש מוקלט
של המפגש
סיכום קצר
בכמה מלים
כולם מדברים על החיסון של פייזר או של מודרנה, אבל האמת היא שהפלא הכי גדול הוא שלא משנה באיזו שיטה החיסון פועל – לא מדובר באינפוזיה של חומר מיוחד שמתמודד ומונע הדבקות, אלא המטרה היא ללמד את הגוף להתמודד ולשמור על עצמו.
ארגון הבריאות העולמי למד את זה לא מזמן: בריאות אינה היעדר חולי אלא החיבור הטבעי של האדם למקור חייו. טוב, הוא לא ניסח את זה לגמרי בצורה הזאת אבל הוא בדרך לשם.
אם נגיד את זה אחרת: החולי הוא היעדר בריאות. כשהאדם סוטה מטבעו, אוכל דברים שלא מתאימים לגופו, מזניח אותו. ובמובן היותר עמוק זה מתבטא גם בנפש, ברוח ובנשמה, כשאנו פונים מדרך הישר (חוטאים אל עומק כוונת החיים שלנו), מגיעים החולאים. הרי הכל מסונכרן. זה אינו עונש או תוצאה, אלא דרך תיקון.
לפי זה "באמת יפלא איך שייך לבקש להתחנן כלל לפניו ית"ש להסיר מעליו צערו ויסוריו", שואל נפש החיים, הרי זה כמו שחולה יגיע לרופאו שלא יתן לו אנטיביוטיקה כי הוא לא אוהב את הטעם.
ברובד הפשוט. אנו מבקשים כל ערב קודם ק"ש שלא אחטא עוד ומה שחטאתי מחוק אבל לא ע"י ייסורין וחולאין רעים. הסיבה לכך אינה רק מפני בקשת נוחות, אומר הרב קוק זצ"ל, אנו מבקשים לעבור במסלול העליון יותר, של תשובה מאהבה בה לא נצרכים הייסורים. "הדבר העיקרי שבתפילתו הוא ההתרוממות הגדולה שיזכה לאהבת ד', ובתורת טפל הוא מה שלא יהיו לו יסורים". (גם כאן כברכת גאולה, התנועה עצמה של התפילה מרוממת אותנו למבט עמוק יותר על החיים ועל עצמנו. מתוך הכאב אנו נזכרים בעומק הבקשה).
למעלה מזאת, עונה נפש החיים, איננו מבקשים רק מענה לחולי לנקודתי, אלא על מציאות של רפואה. הרי השכינה בצער על כל יהודי שבצער. כל עוד יש צרה וגלות לישראל – זה חילול ה'. ישנו חלל בגילוי כבוד ה' בעולם.
אנו בעצם מבקשים עולם מתוקן ושלם, בו מתגלה ש"אני ה' רופאך". התגלות ה' בצורה מלאה ושלמה, עד פרטי הפרטים.
אם נתבונן בפסוקי ירמיה שם נאמר "רפאני ה' וארפא", נגלה שהפסוקים המקדימים עוסקים בחיבור של האדם לאלוקיו. ברוך הגבר אשר יבטח בה'. והיה כעץ שתול וכו'. מקוה ישראל ד'. הרפואה הינה נגזרת של החיבור לה', ענף בו העלים מצהיבים מעיד על כך שהוא אינו יונק מהשורש. (ואכן יש יהודים צדיקים שיש להם ייסורים בשביל לתקן את כלל ישראל, וזה מעיד על החיבור שלהם לכלל, אנו אומרים את הברכות בלשון רבים).
בשנת השמיטה (שאנו בפתחה) אנו מתעלים למצב העתידי של שבת. פירות הקדושים בקדושת שביעית אסורים בשימוש לרפואה. היות "והאדם חוזר אל טבעו הרענן, עד אשר לא יצטרך לרפואות למחלות, שהן באות ברובן על-ידי הריסת המשקל של החיים". אנו חוזרים אל טבעיות החיים, המאוזנת ומחוברת, הנשמה מתגלה בגוף במלואה.
לא בכדי ברכת הרפואה מוקדשת לעם ישראל (בברכת אשר יצר אנו מבקשים על רפואת העולם), היות ומדובר כאן על רפואה שמיוחדת לעמ"י. "כי תהלתנו אתה", רפואה שמכוונת לכך שישראל מספרים תהילת ה' בעצם חייהם ממש.
וכאן אנו מבקשים בכפילות, רפאנו ונרפא. היות וה' שולח את הרפואה תמיד, השאלה היא אם אנחנו מכוונים אליה, נותנים דעתנו לקבלה ולא מסרבים מסיבות כאלה ואחרות. וכך גם ביחס לישועה. תשאלו כל אדם בעולם והוא יגיד שהוא רוצה חיים וישועה, אבל כל עוד זה לא משנה את סדר היום שלו, זאת האמת המרה, לא מעט פעמים אנו מתעדפים את איזור הנוחות ואת ההרגלים שלנו. צריך לא מעט תפילות להיחלץ מהם ולבקש שנהיה גדולים יותר מהמחשבות הקטנות שלנו (אבל זה כבר ברכת מתיר אסורים…)
הדברים מבוססים על שיעור של הרב קובי דנה
תרגיל כתיבה
תרגיל התבוננות וכתיבה שקשור לברכה
הצעות לכתיבה סביב ברכת הרפואה:
- הפער בין דברים שאני מבין ורוצה לבין מה שקורה בפועל
- סנכרון של גופנש ונשמה, האם הרגשת את היחס גם בגוף לטוב ולמוטב?
- איך מבקשים מה' רפואה על כלל ישראל, ואיך אני מרגיש שייכות לכלל ישראל
- תאר עולם ללא מחלות ותרופות, מה עושים עם כל הבתי חולים ועם כל המניות של טבע
מודעה מעוצבת
למפגש הלימוד
מקורות למדיה
דף מקורות מותאם למדיה, כל מקור בשקופית על מסך מלא, ייעודי לשיעורים בזום
מהלך השיעור
בצורה פשוטה
מקורות להרחבה
הפניות נוספות, הערות והארות
יש לכם מה להוסיף?
ואתם רוצים לשתף את כלל הלומדים? לחצו כאן