ברכת מודים
ברכת מודים
ברכת מודים – הברכה השמונה עשר – איך מודים מכל הלב, איך זה קשור למאה ברכות בכל יום, ולמה לעתיד לבוא כל התפילות יתבטלו חוץ מההודאה + סיפור על הרב אלישיב זצ"ל
ללומד
מפגש מצולם
מפגש יט במחזור
מפגש מוקלט
של המפגש
סיכום קצר
בכמה מלים
ברכת מודים היא ארוכה מבין ברכות התפילה, וזה הגיוני: להודות צריך בפירוט ולו רק בשביל להרגיל אותנו בכך. אבל אם נתבונן על מה אנחנו מודים, נגלה דבר פלא, אנו מודים "שאתה הוא ה' אלוקינו ואלוקי אבותינו". לפני הכל אנחנו מודים על עצם זה שאנחנו עבדי ד'! אך מה להודאה זו ולתודה?
"משתחוים" מתורגם בתרגום יונתן "מודים". מודים אנחנו לך – נכנעים אנחנו לעבודתך, אנו מקבלים על עצמנו את מלכותו. כניעה כזאת הטמונה בהודאה, ממשיך הכתב והקבלה, היא מפני הכרת מעלת האדון עליו לא מיראה ולא מתוחלת.
בפורים יש חוק: "כל הפושט יד נותנין לו", זה נכון לגבי צדקה אבל גם לגבי תפילה. אבל מסתבר שזה לא פשוט לפשוט יד. בשלבי התפתחות אצל תינוק הוא קודם לומד להחזיק ורק אחר כך להרפות (וכך נוצר מצב ביניים משעשע בו הוא מושיט ולוקח חזרה שוב ושוב). לפשוט יד זה אומר קודם כל להרפות ולשחרר. שורש הודה, אומר הכתב והקבלה, הוא "ידה" וענינה נתינת יד, המורה בלשון המקרא הכנעת עצמו לרצון אחרים. לא פשוט להגיד תודה, להודות זה אומר להכיר בכך שאני לא כל יכול ואני צריך עזרה. בכל אמירת תודה חבויה הכנעה דקה, כך הרב וולבה. אנחנו מכירים בכך שה' מנהל את העולם.
מתוך כך אנו פורטים את הודאתנו ומתרוממים להכיר את הניסים והנפלאות שמתחוללים בכל רגע בחיינו; הלב הפועם, הראות הנושמות והחיים (אגב, זאת הסיבה שמודים על חנוכה ופורים בדיוק עכשיו. שניהם חגים שהיינו עלולים לעבור לצידם מבלי משים ולתרץ את הנס בצורה טבעית). היה ראוי שעל כל נשימה ונשימה שאנחנו נושמים נודה לה', אבל לפחות שלוש פעמים ביום אנחנו אומרים תודה ומצהירים כוונות גם על שאר היום.
מודים בגימטריא שווה 100. סגולה ידועה מימי דוד המלך להנצל ממגפה היא להקפיד על אמירת מאה ברכות. מסתבר שהכוונה היא לא לעבוד עם כרטיסיה וניקובים (היו זמנים, יאלה) במהלך היום, אלא להנכיח את השגחת ה' עלינו בכל רגע. ברכה אחר ברכה. להרכין ראש, להודות ולהתברך. קטונתי מכל החסדים אומר יעקב אבינו, ואומר על כך האמרי אמת, כל החסדים שנעשו עם יעקב היו תמיד נגד עיניו.
ההודאה היא כל כך חשובה שאי אפשר להשתמש בשליח לשם כך. בחזרת הש"ץ איננו מסתפקים בעניית אמן, אלא אומרים את "מודים דרבנן" שאוהבים לתלות אותו בקירות בית הכנסת עם בריך שמיה ועלינו לשבח (אגב, השיא שאני מכיר הוא בבית כנסת בעכו: 13 מודים דרבנן!) מסופר שהרב אלישיב אחרי ניתוח מסובך בחו"ל, שינן ממקרוביו "טנקיו" כדי להודות בעצמו למנתח באנגלית. זה מה שהעסיק את הרב בדרך לחדר ההתאוששות. להגיד תודה. מבהיל.
יותר מזה. "ישראל נקראים יהודים על שם הודאה והם נותנים שבח על זה בעצמו שהם מודים", אמרי אמת. אנחנו אומרים תודה על זה שאנחנו אומרים תודה. או במילותיו של רש"י, על שנתת בלבנו להיות דבוקים בך ומודים לך. ככל שאנחנו מתרגלים תודה, כך אנחנו יותר מחוברים. וככל שאנחנו מכירים בטוב ה' ובטוב שעושים לנו האנשים שאיתנו, ניווכח לראות שהעולם מלא חסד.
לא כעולם הזה העולם הבא, אומר רבי אחא בר חנינא, העולם הזה על בשורות טובות אומר ברוך הטוב והמטיב ועל בשורות רעות אומר ברוך דיין האמת, לעולם הבא כולו הטוב והמטיב. ככל שנתרגל את הכרת הטוב, אהבת הטוב וההודאה, נפתח את היכולת שלנו לראות איך "אתה – הוא" (ביטוי המיוחד לברכת מודים) גם מה שבהסתכלות ראשונית נראה לנו לא מושגח, נראה ונרגיש שהנה זה עומד אחר כותלנו, הקב"ה כאן, מנהיג את העולם בטובו וברחמיו.
אולי זה מסביר את "לעולם ועד", "לדוד ודור" "מעולם" ו"סלה", ברכת מודים היא ברכה נצחית. המדרש אומר "לעתיד לבוא כל הקרבנות בטלין וקרבן תודה אינו בטל, כל התפלות בטלות, ההודאה אינה בטלה". כשהמשיח יבוא את כל תפילת עמידה נגיד בלשון עבר, כך במבי"ט, "תקעת בשופר גדול לחירותנו", השבת שופטנו כבראשונה", ובעצם נעשה את כל התפילות – תודות.
תרגיל כתיבה
תרגיל התבוננות וכתיבה שקשור לברכה
הצעות לכתיבה סביב ברכת מודים:
- עשרה דברים שאני מודה עליהם (אפשר ורצוי להוסיף יותר)
- לפתח את הכרת הטוב: תודה כל יום לשלושה אנשים אחרים
- חלון לנפש: האם אני מבקש עזרה וממי?
- נסח תפילה של לעתיד לבוא (במקום בקשה – הודאה)
- להקשיב לפעימות הלב ולהגיד תודה
- תרגיל התבודדות: לצאת לשדה (או לסלון) לפשוט ידיים ולבקש
מודעה מעוצבת
למפגש הלימוד
מקורות למדיה
דף מקורות מותאם למדיה, כל מקור בשקופית על מסך מלא, ייעודי לשיעורים בזום
מהלך השיעור
בצורה פשוטה
מקורות להרחבה
הפניות נוספות, הערות והארות
יש לכם מה להוסיף?
ואתם רוצים לשתף את כלל הלומדים? לחצו כאן