ברכת שמע קולנו
ברכת שמע קולנו
ברכת שמע קולנו – הברכה הששה עשרה – האם זאת ברכה שעובדת כמו קו מאסף, או שיש לה גם בקשה מיוחדת שעומדת בפני עצמה, ואיך זה קשור לכל הסיפור והקשר שלנו לתפילה ולהקב"ה
ללומד
מפגש מצולם
מפגש יז במחזור
מפגש מוקלט
של המפגש
סיכום קצר
בכמה מלים
מקובל להבין שברכת שומע תפילה היא המקום לתפילה האישית, הרי בה "שואל אדם כל צרכיו". או במלים אחרות, היא ה947 של ברכות האמצע (מי שלא מכיר, הרוויח, זה הקו המאסף מירושלים לחיפה, שעוצר בכל מושב ותחנה על כביש ארבע). הבוידעם של כל הבקשות. הרי אם מפספסים את "ותן טל ומטר" משלימים, "עננו" של תעניות אומרים בו וספרדים מסוימים מקדימים את תפילת הדרך.
הלכה מעניינת נמצאת בירושלמי: עניית אמן על "שומע תפילה" חשובה כעניית "קדושה"! משמע מכך שהברכה אינה סתם חותמת את ברכות הבקשה – היא כוללת ואוגדת אותן, ודרכה אפשר להתחבר שוב אל כל הברכות ולרומם ולתקן אותן.
הבעל שם טוב הגיע פעם לבית כנסת אחד ואמר, "המקום הזה מלא תפילות!". התרגשו אנשי הקהילה, והוא אמר, "התכוונתי שאין תפילה אחת שהצליחה לעבור את התקרה" ולימד אותם איך התפילה.
"בברכה זו אין בקשות חדשות רק מתפללין שיעלו כל הבקשות שבברכות הקודמות", כך בשפת אמת, אנו אומרים "שמע – קולנו", "כי גם שלא כווננו כראוי בתפלתנו, שישמע קול תפלתנו, גם כי הקול הוא בלי כוונה" כך במבי"ט, "אפילו התפלה שהיא מן השפה ולחוץ, שאינה בכוונה. אתה שומע אותה על ידי רחמיך הרבים".
ובעצם, גם אם היינו עד עכשיו על טייס אוטומאטי, אפשר לכוון את השפתיים ואת הלב שוב, ולהעלות את כל הברכות שלא עברו את התקרה. אולי בגלל זה הברכה כוללת את כל התארים שעברנו במסע הברכות: ה' אלוקנו, אב הרחמן, מלכנו, אתה.
אבל האמת היא, כך התחדש לי בלימוד שבוע שעבר, שברכת שמע קולנו היא הרבה יותר מכל אלו. "כיון שבא דוד באה תפלה", כך הגמרא במגילה, מספיק להיזכר בדמותו של דוד המלך כדי להרגיש געגוע של תפילה, "ואני תפילה" אמר על עצמו וספר תהילים הוא כל כולו השתוקקות והמיה של עובד ד'.
ברכת שמע קולנו היא ברכה על התפילה עצמה. ואם נתבונן במלים נגלה שהיא בדיוק הד.נ.א של התפילה: איננו מבקשים שיתגשמו המשאלות שלו כמו שאנו מבקשים שה' ישמע אותנו. לכן השורש ש.מ.ע חוזר על עצמו שוב ושוב. עניינה של התפילה הוא עצם המפגש עם הקב"ה. יותר מכך, אנחנו מבקשים לקבל מענה, לא מפני שאנו רוצים במענה כמו שאנו רוצים לדעת שהקשר עצמו קיים.
"הרבה יותר מכל משאלות הלב שיתמלאו", אומר הרב קוק, "יקרה היא התפילה בעצמה". כל החסרונות והבקשות שבעולם הם רק ה"היכי תימצי" – התירוץ – בשביל הדבר האמיתי: הפגישה בעצמה.
"אל תשיבנו ריקם מלפניך", היה ניתן לחשוב, שרגע לפני סוף התפילה אנחנו עושים משא ומתן אחרון ומבקשים אביסלע משהו מכל מה שביקשנו, אבל האמת היא שאנחנו מבקשים "לא כדי לקיים במקצת את המבוקש בברכות הקודמות, אלא כדי לקיים ולמלא את הצורך של האדם לקשר משמעותי עם האלוקים", כך הרב עזרא ביק, "'ריקם' כאן מורה לא על אי-נתינת דבר, אלא על הריקנות עצמה. אל תחזיר אותנו מעמדת התפילה ריקים, חסרי משמעות, אבודים ובודדים".
קללת הנחש היא שעפר יהיה מאכלו, "וכי זו קללה? הלא ברכה היא: אין צורך בחיפוש מזונות!" שואל דער קוצקער רבי, "אלא קללתו הייתה שה' אמר לו: אכול וזלול, ובל אשמע קולך!", אתה יכול להיות עם מחסנים מלאי תבואה, בית מלא ילדים וארון מלא ספרים, אבל אתה לגמרי מרוקן. יש לך הכל אבל אין לך כלום. כי הלב חסר: המפגש שלך עם הבורא. לא סתם "ריקם" שווה בגימטריא "עפר".
מתוך כך מובן למה היא כוללת את שאר הברכות, היא הרי ברכת התפילה בעצמה. ומבינים גם למה אפשר לבקש על כל שאר הצרכים האישיים והכללים, אפילו על חניה (הגיע הזמן באמת לנסח ברכה כזאת בנוסף לתפילת הדרך), כי עכשיו ההֶקשר של הבקשה ברור: אנחנו רוצים להיות מחוברים לה' יתברך ולעשות את רצונו, זה הסיפור שלנו, זאת משאלת הלב שלנו והיא חבויה בכל בקשה, גדולה כקטנה.
תרגיל כתיבה
תרגיל התבוננות וכתיבה שקשור לברכה
הצעות לכתיבה סביב ברכת שמע קולנו:
- הכל הולך אחר החיתום – מה המשמעות של סוף כחותם?
- מהן תקרות הזכוכית של התפילה שלך?
- איך תפילה יכולה להרים עוד תפילה?
- לנסח תפילה על התפילה עצמה.
- מהם הדברים שאני רוצה לבקש מה'? קטן כגדול. ומה טמון בהם?
- איך אפשר לעבוד את ה' בכל מקום בו אנו נמצאים, לבקש שישמע ולהקשיב בעצמנו?
מודעה מעוצבת
למפגש הלימוד
מקורות למדיה
דף מקורות מותאם למדיה, כל מקור בשקופית על מסך מלא, ייעודי לשיעורים בזום
מהלך השיעור
בצורה פשוטה
מקורות להרחבה
הפניות נוספות, הערות והארות
יש לכם מה להוסיף?
ואתם רוצים לשתף את כלל הלומדים? לחצו כאן