שים שלום
ברכת שים שלום
ברכת השלום – הברכה התשעה עשר – שני יהודים שלוש דעות – בשביל מה זה טוב, איך זה קשור לשלום שאומרים אחד לשני, לסוף תפילת עמידה ולסיפור שלנו בעבודת ה'
ללומד
מפגש מצולם
מפגש כ במחזור
מפגש מוקלט
של המפגש
סיכום קצר
בכמה מלים
מיד אחר ברכת כהנים בה אנו אומרים "וישם לך שלום", אנו מתברכים בברכת השלום.
דומה שבברכות האחרונות בחזרת הש"ץ אנו נעשים אט-אט שותפים מלאים לברכות, החל מעקירת רגלי הכהנים בברכת רצה, אמירת מודים דרבנן על ידי כל הציבור, ברכת כהנים, וברכת שים שלום – בה אנו מתכללים יחד, "עלינו ועל כל ישראל עמך", "כולנו כאחד". "הכהנים המברכים נוהגים אפוא בסבילות גמורה ואין הם אלא כלים לברכה; הם מברכים רק משנקראו לכך על ידי הקהל, והם אומרים רק את הברכה שהוקראה להם בשם הקהל. לאמיתו של דבר, הקהל מביא על עצמו את הברכה היוצאת מפי הכהנים במצות ה'", כך ברש"ר הירש. אם נתבונן בברכת שים שלום נגלה שהיא ממש תמונת מראה של ברכת הכהנים: קודם השלום, לאחריה הארת הפנים ובסיומה הברכה.
"תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם", אבל די לפתוח כל מסכת בש"ס ולגלות שאת המחלוקות בדף אי אפשר לספור עם אצבעות הידיים.
שלום אמיתי הוא לא שלום סימבולי של חולצות אחידות בבית ספר, להיפך, שלימות אמתית מגיעה דווקא מהמגוון, שכל תלמיד חכם עומד על שלו (במובן האמתי של המלה) ומוסיף את הגוון המיוחד שלו או את האות שלו בתורה. דווקא "ריבוי הדיעות שבא ע"י השתנות הנפשות והחינוכים הוא המעשיר את החכמה והגורם הרחבתה". "הריבוי של השלום הוא", אומר הרב קוק "שיתראו כל הצדדים וכל השיטות ויתבררו איך כולם יש להם מקום, כל אחד לפי ערכו, מקומו וענייניו…". ועם כל מחלוקות בית הלל מול בית הלל בית שמאי "לא נמנעו בית שמאי מלישא נשים מבית הלל ולא בית הלל מבית שמאי".
ברכה מיוחדת תוקנה על מראה שישים ריבוא: "ברוך חכם הרזים". יש רז – סוד – בכך שכל אחד עם תכונתו ואופיו משלים את הפסיפס השלם, ולא סתם שני יהודים, שלוש דעות: "דוקא ע"י השינויים הם מתאחדים כולם למטרה אחת, לבנין העולם בתעודתו הראויה לו… צירוף כל הדיעות והפרצופים השונים יצא בנין הרמוני מתאים מאד".
אנו מבקשים שלום שאינו תוצאה של חולשה ורפיסות, קטנות והתגמדות, אלא שלום אמת שמביא לידי ביטוי את מלוא רוחב גילוי מלכות ה'. (אנו אך מתבשמים מחזון אחרית הימים זה. מאחלים "לך לְשלום" לאדם חי, עודנו בדרך אל השלום, והדרך, "הדרך היא מלאה מכשולים נעדרי השלום, ובהשתדלותך להתגבר על כל אלה תבא אל השלום". איננו שלמים אלא משתלמים).
לא בכדי שלום הוא אחד משמותיו של הקב"ה. "יסוד השלום הוא שתהיה מגמת הפנים של כל רצון פרטי הנמצא במציאות משתוה עם החפץ הכללי…", שהדרך אליו היא באמת על ידי אור התורה. "אין עוז אלא תורה". ולא בכדי אנו מאחלים "שלום" זה לזה, לאמור: בפגישתנו אנו זוכרים שכל אחד מאיתנו הוא נשמה שהיא חלק א-לוה ממעל, שמשלימה את הופעת ה' עלינו, וממילא מבקשים להיות מאוחדים.
מכח השלום אנו מבקשים להתברך, "ברכנו אבינו כולנו כאחד", קודם כל – להיות מבורכים כאחד, יחד. "אמר להם הקב"ה לישראל אתם עשיתוני חטיבה אחת בעולם ואני אעשה אתכם חטיבה אחת בעולם".
כשאנו מבקשים "שיתמלאו משאלות לבנו לטובה", איננו מבקשים להגשים את המשאלות במובן החיצוני, אלא להתמלא ברצונות של טוב. משל לכל אדם יש מלאי של משאלות לב, ואנו מבקשים שכל המלאי הזה של המשאלות יהיה מוקדש לטוב. ממילא הם יתגשמו, הן כוונה טובה הקב"ה מצרפה למעשה. יותר מכל מילוי בקשה – אנו מבקשים את הארת הפנים.
"בְּאוֹר פְּנֵי מֶלֶךְ – חַיִּים", עם סיום התפילה אנו רוצים לזכות להארת פנים מתמדת, "בכל מקום שתפנה יהיה פניו נשואות אליך" כך באבן עזרא. או במילותיו של הרש"ר הירש, הקב"ה "יגלה לך את מטרות הנהגתו ואת המטרות שתושגנה על ידך; נביאיו יאירו את מטרות הנהגתו; תורתו תאיר את המטרות שתושגנה על ידך. והוא יצייד אותך בכשרונות הרוחניים להבין את דבריו בתורה ובנבואה; הוא יכשיר אותך ללמוד מהן את הנהגתו בהיסטוריה ואת תפקידיך בחיים". זאת התודעה שאנו רוצים בצאתנו מן התפילה אל החיים מחוץ לבית הכנסת.
בתוך כל אלו לבקש על השלום בין האדם לעצמו מבלי שזה יקטין את תשוקת החיים והשאיפות להתקדמות. שלום בין הגוף לנשמה, בין השכל לרגש, בין המידות השונות ובין הרצוי למצוי. כמו גם על שלום בין היחיד לכלל ובין הכלל ליחיד, בין האדם לבני ביתו, לילדיו, לשכניו, לחבריו, לקהילתו, לבני עירו, לבני ארצו, לעולם כולו.
תרגיל כתיבה
תרגיל התבוננות וכתיבה שקשור לברכה
הצעות לכתיבה סביב ברכת שים שלום:
- איך שלום אמיתי נראה?
- עם מי היית רוצה לעשות שלום?
עם איזה חלקים בתוכך היית רוצה להשלים?
איך להיות מאוחדים עם כל הדעות והמחלוקות?
איך אפשר לזכות להארת פנים?
מודעה מעוצבת
למפגש הלימוד
מקורות למדיה
דף מקורות מותאם למדיה, כל מקור בשקופית על מסך מלא, ייעודי לשיעורים בזום
מהלך השיעור
בצורה פשוטה
מקורות להרחבה
הפניות נוספות, הערות והארות
יש לכם מה להוסיף?
ואתם רוצים לשתף את כלל הלומדים? לחצו כאן